اعضای هیات علمی
شبکه های اجتماعی
ایتا
کانال رسمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
نشر دیجیتال پژوهشگاه (پژوهان)
کتابخانه دیجیتالی دفتر تبلیغات اسلامی
دانشنامه اهل بیت علیهمالسلام
همکاریهای علمی و بینالمللی
پژوهشکده فلسفه و کلام
همایش جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت
پژوهشکده الهیات و خانواده
پژوهشکده مدیریت اطلاعات (کانال مدیریت دانش)
ایتا
پژوهشکده مدیریت اطلاعات (کانال پژوهشیار ویژه اعضای هیأت علمی و محققین)
پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
همایش ملی بررسی آرای تفسیری علامه محمدهادی معرفت
پژوهشکده تاریخ و سیره
سایت دانشنامه اهل بیت (ع)
اینستاگرام
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
نشر دیجیتال پژوهشگاه (پژوهان
)
دسترسی سریع
درباره پژوهشگاه
معرفی پژوهشگاه
پژوهشکدهها و مراکز
گروههای پژوهشی
هیأت علمی
ساختار و بخشها
جوایز و افتخارات
آثار و محصولات
کتب
نشریات
محصولات نرمافزاری
فروشگاه الکترونیک پژوهشگاه
امور هیأتعلمی
فهرست هیأتعلمی
فهرست محققین رسمی
پست الکترونیک هیأت علمی
پژوهشکدهها
تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
علوم و اندیشه سیاسی
فقه و حقوق
فلسفه و کلام
مهدویت و آیندهپژوهی
فرهنگ و معارف قرآن
اسلام تمدنی
مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی
الهیات و خانواده
اخلاق و معنویت
مطالعات تمدنی و اجتماعی
مراکز
احیای آثار اسلامی
همکاری های علمی و بین الملل
ادارات
فناوری اطلاعات
کتابخانهها و پایگاهها
نشر دیجیتال پژوهان
پرتال جامع علوم و معارف قرآن
پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی
کتابخانه های پژوهشگاه
کتابخانه دیجیتال پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی
کتابخانه دیجیتال دفتر تبلیغات اسلامی
مطالعات عدالت اجتماعی
ویکی علوم اسلامی
دانشنامه اهل بیت علیهم السلام
پرتال نشریات
کتابخانه پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (انگلیسی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (عربی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (اردو)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ( ترکی استامبولی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ( فرانسوی)
لینکهای پژوهشی
پایگاه مجلات تخصصی
انجمنهای علمی پژوهشی
نشریات علمی معتبر وزارت علوم
پایگاههای آموزش عالی
اخبار پژوهشگاه
اخبار و اطلاعیهها
همایشها
گزارشهای تصویری
یادداشتها و مقالات
گفتگوهای علمی
ارتباط با ما
ارتباط با حوزه ریاست و روابط عمومی
ارتباط با رئیس پژوهشگاه
ارتباط با روابط عمومی
ارتباط با امور هیأت علمی
درخواست همکاری علمی پژوهشی
درخواست رزرو سالن همایشها
دفتر تلفن پژوهشگاه
خدمات فناوری اطلاعات
اتوماسیون اداری مالی
پست الکترونیک کارمندان
چند رسانه ای
تلویزیون پژوهش
رادیو پژوهش
صفحه اختصاصی آپارات
جوایز و افتخارات
شبهجنبشهای معنوی؛ درآمدی بر پیشگیری و رهاسازی
کتاب «مسئولیت کیفری رانندگان وسایل نقلیه» به عنوان اثر «شایسته تقدیر» شناخته شد
برگزیده حوزه مطالعات تمدنی-دکتر رسول نوروزی
برگزیده حوزه مطالعات تمدنی-دکتر حبیب الله بابایی
انتخاب دو اثر پژوهشگاه در جشنواره بین المللی فارابی
کسب لوح تقدیر کتاب مهدویت و سیاست های فرهنگی ترویج آن در جمهوری اسلامی
بيشتر
فارسی
العربية
English
اردو
Türkçe
Français
EN
| AR
| FA
معرفی پژوهشگاه
درباره پژوهشگاه
پژوهشگاه در یک نگاه
هیأت امنا
ساختار سازمانی
بیوگرافی رئیس فعلی پژوهشگاه
روسای پیشین پژوهشگاه
اعضای هیأت علمی
حوزه ریاست
حوزه ریاست و روابط عمومی
مرکز همکاری های علمی و بین المللی
اداره امور هیأت علمی
هیأت اجرایی جذب
گروه برنامهریزی و بودجه
اداره حراست
اداره نشر
اداره فناوری اطلاعات
معاونت پژوهشی
معرفی معاونت پژوهشی
معرفی معاون پژوهشی
اداره کتابخانهها و اسناد
گروه برنامهریزی، نظارت و ارزیابی پژوهشی
اداره نشریات
معاونت منابع انسانی و پشتیبانی
معرفی معاونت منابع انسانی و پشتیبانی
معرفی معاون منابع انسانی و پشتیبانی
اداره منابع انسانی
اداره امور پشتیبانی
اداره امور مالی
| پژوهشکده ها و مراکز
پژوهشکده ها
پژوهشکده فلسفه و کلام
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
پژوهشکده مدیریت اطلاعات ومدارک اسلامی
پژوهشکده اخلاق و معنویت
پژوهشکده الهیات و خانواده
پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع)
پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهشکده فقه و حقوق
مراکز
مرکز احیای آثار اسلامی
مرکز همکاری های علمی و بین الملل
| گروه های علمی
گروه های علمی
سازماندهی اطلاعات و مدارک
اشاعه اطلاعات و دانش
الهیات تطبیقی
اخلاق اجتماعی
مطالعات خانواده
کتاب شناسی و نسخه شناسی
تصحیح و احیای آثار اسلامی
مطالعات تمدنی
مطالعات فرهنگی اجتماعی
مطالعات عدالت اجتماعی
مسائل فقهی و حقوقی
فقه کاربردی
حکمت و کلام جدید
قرآن و مطالعات اجتماعی
هنر و تمدن اسلامی
فلسفه سیاسی
فقه سیاسی
علوم سیاسی
تدوین سازمان های دانش
جریان شناسی مهدویت
آینده پژوهی دین و دینداری
فلسفه
کلام
فلسفه اخلاق
اخلاق
تربیت
اسلام و مطالعات معنویت
فلسفه فقه و حقوق
دانش های وابسته به فقه
دائره المعارف های قرآنی
فرهنگ نامه های قرآنی
تفسیر قرآنی
علوم قرآنی
مطالعات تطبیقی
تاریخ تشیع
سیره اهل بیت(ع)
فرهنگ و تمدن اسلامی
دانشنامه اهل بیت(ع)
مهدویت پژوهی
| آثار و محصولات
فهرست آثار
فهرست آثار
فهرست آثار برگزیده
معرفی مجلات
خرید آثار
نشر دیجیتال پژوهشگاه
پرتال نشریات
فروشگاه نشر پژوهشگاه
فروشگاه اصلی و نمایندگی های فروش
پایگاه های وب
پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی
کتابخانه دیجیتال دفتر تبلیغات
دانشنامه اهل بیت(ع)
پرتال جامع علوم و معارف قرآن
| طرح های پژوهشی
طرح های پژوهشی
طرح های در دست انجام
طرح های انجام شده
موسوعه ها
موسوعه علامه شرف الدین
موسوعه علامه بلاغی
موسوعه شهید اول
موسوعه شهید ثانی
بیشتر
کلان پروژه ها
دائره المعارف قرآن کریم
دانشنامه اهل بیت (ع)
سیاست متعالیه
اندیشه سیاسی شیعه
نفس و بدن
بیشتر
فرهنگ نامه
بیشتر
اصطلاحنامه ها
بیشتر
| قطب های فکری فرهنگی
قطب بنیادهای نظری و
نظام متقن علوم اسلامی و انسانی
معرفی
میز اسلامی سازی علوم انسانی
میز توسعه و توانمند سازی علوم اسلامی
میز آموزش و پرورش
قطب تعمیق ایمان دینی و مبارزه با
جریانها و فرق انحرافی
معرفی
میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن
میز توسعه و تعمیق باور دینی
میز وهابیت
کارگروه مقابله با فرق انحرافی
قطب نظام سیاسی و اجتماعی
اسلام و ایران
معرفی
میز نظام سیاسی جمهوری اسلامی
میز مسائل اجتماعی اسلام و ایران
میز تمدن اسلامی
قطب اخلاق، خانواده
و سبک زندگی
معرفی
میز تحکیم نظام خانواده
میز سبک زندگی اسلامی
میز اخلاق
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
>
مطالب مرتبط
حجتالاسلام مظاهریسیف تشریح کرد:
دو سنخ سالم و آسیبزا در امر معنوی / معنویت میتواند موضوع دانش باشد
مدیر مؤسسه بهداشت معنوی اظهار کرد: معنویت دانشی است که اکنون به آستانه تولد رسیده و بیشتر از این نمیتوان جلوی ورود آن به قلمرو علم را گرفت.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه به نقل زا خبرنگار ایکنا، نشست «معنویت به مثابه دانش مستقل» امروز چهارشنبه ۲۰ مردادماه از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با سخنرانی حجتالاسلام والمسلمین حمیدرضا مظاهریسیف، مدیر مؤسسه علمی- فرهنگی بهداشت معنوی برگزار شد. در ادامه متن سخنان وی را میخوانید:
امروزه مسائل معنوی بشر، روزافزون و بلکه ساعتافزون شده، یعنی دائماً مسائل جدیدی در حوزه معنویت مطرح میشود که پژوهشگران، آنها را در دسته مسائل معنوی بشر دستهبندی میکنند و در این قلمرو، به دنبال راه حل آن هستند و چون تعریف مشخصی از این نظم معنوی وجود ندارد، اندیشمندان حوزههای مختلف از الهیدان و جامعهشناس و حتی در حوزه علوم پرستاری و مراقبت و در بسیاری از صفحات علمی، درگیر این موضوع هستند و این باعث نوعی سردرگمی شده تا هیچ روششناسی یا پاسخ مشخص یا مبانی خاصی برای اینکه آنها را مورد نقد و بررسی قرار دهیم، وجود نداشته باشد.
این تحیّر باعث سردرگمی دانشمندان شده و لذا دیدگاه مشخصی نیز وجود ندارد، لذا عدهای به ویژه در زمینه اندیشههای دینی و اسلامی منکر معنویت میشوند و میگویند راه حل مشکلات بشر در همین معارف و شریعت دینی است و نیازی به معنویت نیست. این فضایی است که هر روزه شاهد آن هستیم، اما به نظر میرسد میتوانیم قلمرو دانشی نوینی را شناسایی کنیم که این مسائل مرتبط با معنویت برطرف شود تا این مسائل در قلمرو مشخصی دستهبندی شوند.
تعاریف مختلفی از معنویت ارائه میشود و رشته اصلی پیوند این است که نوعی مواجهه با امر مقدس در این مسائل هست که فقدان آن گاهی باعث آسیبهای روحی میشود. جوهر اصلی مسائل معنوی بشر این است که انسان از مسائل مادی و عادی فراتر میرود و با حقیقتی فراتر از امور مادی و ظاهری و دنیوی مواجه و نوعی ادراک و مواجهه با امر معنوی را مشاهده میکند.
در فرهنگ اسلامی، ما میتوانیم معنویت را مشاهده کنیم. هر وقت درباره معنویت صحبت میکنیم و حتی تلاشها برای تعریف معنویت به نوعی به تعریف تجربههای معنوی بر میگردد و در واقع جستوجوی امر مقدس و ارتباط با خدا به معنای صحبت از تجربیات معیوب بشر است که حاصل شده است و به ترتیبی پای این تجربه در میان است. وقتی از تجربه معنوی صحبت میکنیم، در واقع سخن ما از نشانههای این تجربههای معنوی است و راهی نداریم غیر از اینکه با این نشانهها صحبت کنیم.
این نشانههاست که میتوانیم آن را دانش معنویت قلمداد کنیم. دانش از دل این نشانهها میآید و در حقیقت ما با دنیایی از کدها، دلالتها، درکها و تفاسیر مواجه هستیم و به شناسایی و طبقهبندی و نظریهپردازی درباره آنها میپردازیم و همین کار، دانش معنویت را شکل میدهد. این دانشی است که اکنون به آستانه تولد رسیده و بیشتر از این نمیتوان جلوی ورود آن به قلمرو علم را گرفت. این نشانهها با عشقهای سوزان معنوی، آرامش و گاهی اضطراب و افسردگی همراه است و انواع و اقسام نشانههای هیجانی و دردها و شناختها را به همراه دارد.
گاهی حس میکنیم حضوری همراه ماست و میتوانیم با وی گفتوگو کنیم و وارد این گفتوگو هم میشویم. به صورت استعاری هم میتوانیم در این زمینه صحبت کنیم، چراکه قرار است حقایقی ماورایی به زبان بیاید و آن رابطه نزدیک و صمیمی که گاهی قابل وصف است، به شیواترین روش ممکن بیان کنیم. گاهی در تنهایی گریه کرده و تنهایی خود را با وی در میان گذاشته و نیازهای خود را بیان میکنیم. این ارتباط و مواجهه قلبی برای لحظاتی انسان را لبریز میکند.
برخی از تحقیقات نشان میدهد تعداد زیادی از افرادی که قبلاً منکر اینگونه تجربیات متعالی بودهاند که آن را تجربیات عرفانی ملایم مینامیم، اما بعداً مواجهه با آن را گزارش کردهاند. معنویت دقیقاً درباره این موضوع صحبت میکند و موضوع آن شناخت تجربههای معنوی است.
واقعیت امر معنوی را در چند وجه میتوانیم مورد بررسی قرار دهیم. این واقعیت حداقل به دو صورت سالم و آسیبزا قابل شناسایی است. لحظاتی که وارد یک مناجات دلکش شده، به نهایت اضطرار میرسیم، خدا را صدا میزنیم، شاید گشایشی غیرمنتظره برای ما اتفاق میافتد، دست خدا را در زندگی میبینیم و شکرگزار میشویم. اینها تجربیات معنوی سالم است که آن مواجه را بدون پیچیدگی و پردهپوشی برای ما آشکار میکند. این واقعیت تجربه معنوی است.
این تجربیات گاهی هم به صورت آسیبزا بروز پیدا میکند؛ مثلاً مواقعی که دچار افراطگرایی شده و امور معنوی و روزمره زندگی را مطلق میکنیم نشان از تجربیات معنوی تحریف شده است. مثلاً عشقهای افراطی یا خدایان دروغین که انسان در زندگی میسازد و خیر و آرامش مطلق را از آنها طلب میکند، ناشی از تجربه معنوی است که در وجود فرد اتفاق افتاده است، اما در این شرایط، واقعیت تجربی او از واقعیت بالفعل معنوی وی جدا شده و این باعث میشود که مصادیق را گم کرده و ندانیم دنبال چه هستیم. این اتفاق به میزان زیادی بر ای ما رخ میدهد. حضرت امام خمینی(ره) در «چهل حدیث» مطلبی را بیان می کنند که بسیار جالب است و درباره فطرت به گونهای بحث میکنند که قبلاً درباره آن بحث نشده است. ایشان میگویند هرچه به انسان، قدرت و ثروت و کمالات مختلف بدهید، باز هم بیشتر میخواهد و فراتر از آن را میطلبد و این نهایت ندارد. حضرت امام(ره) میگوید این فطرت کمالطلب ماست و کمال مطلق هم فقط خداست. ایشان میفرمایند این خطای در تطبیق است و ما فرافکنی میکنیم، دچار خطا میشویم و پول و قدرت را جایگزین حقیقتی میکنیم که در جستوجوی آن هستیم. اینها تجربیات معنوی تحریف شده است و بسیاری از مشکلات ما انسانها در زندگی در همینجا به وجود میآید.
این هم بخشی از واقعیتهای معنوی است که بنده در نوشتههای مختلف تحلیل آن را بیان کردهام. معتقدم این واقعیات تجربیات معنوی میتواند موضوع یک دانش باشد، چراکه آنقدر گسترده است که حق داریم یک قلمرو با رویکرد دانشی به تجربیات معنوی برای آن تعریف کنیم. بنابراین ما یک واقعیت تجربهشده داریم که ممکن است همان تجربیات شیرین باشد که یک لحظه را به جاودانگی بیپایان تبدیل میکند و ما از آن لحظات بسیار شاد شده و ادراکات فوقالعاده جذابی پیدا میکنیم این میتواند تجربیات ناسالم هم باشد و به صورت خدایان دروغین در زندگی بشر خود را نشان دهد.
یک واقعیت معنوی بالفعل هم داریم که در زندگی معنوی ما نشانههایی بروز نداده، اما کاملاً در معرض است و در جریان آن هستیم. در شرایطی نیز یک نشانهای به میدان میآید، اما آمادگی آن شخص تجربهگر که نشانهها در معرض او قرار گرفته، به صورتی نیست که رابطه بین بیان و محتوا را تشخیص دهد و نقش نشانهگی را کشف کند. این سنخ از نشانهها، واقعیتهای معنوی بالفعل هستند. در بسیاری از مواقع نیز پیش آمده که در یک مناجات، سفر و... زمینه یک تجربه معنوی فراهم شده است.
سطح دیگر، آن رحمت الهی و حضور خداوند در زندگی ما در هر لحظه است که باعث میشود ادراکات و تجربیات معنوی داشته باشیم و فضای گستردهای از معنویت را برای ما ایجاد میکند و میتوانیم در جست و جوی کشف واقعیات هستیشناختی باشیم. این واقعیات هستیشناختی را میتوانیم با علم فلسفه و کلام کشف کنیم یا از طریق واقعیات تجربی به دست بیاوریم.
منبع:
خبرگزاری ایکنا
کلمات کليدي
مظاهری سیف
,
اخبار پژوهشکده اخلاق و معنویت
امتیاز دهی
پاسخ
نام
پست الكترونيک
* فرمت ایمیل ورودی صحیح نمی باشد
وب سایت
* فرمت آدرس ورودی صحیح نمی باشد
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
*
نظر
* نظر را وارد نمایید
مطالب مرتبط
پربازدید ترین مطالب
مطالب مرتبط
سومین شماره از دو فصلنامهمعنویت پزوهشی اسلامی منتشر شد
معنویت، اخلاق و دیپلماسی دینی
شبهجنبشهای معنوی؛ درآمدی بر پیشگیری و رهاسازی
پروژه اخلاق جهانی؛ ابزاری برای تسلط بر دیگران
بازدید و جلسه مشترک هیئت علمی دانشگاه قادسیه عراق از پژوهشکدۀ اخلاق و معنویت
معنویت شیعی در دوره معاصر و ارتباط آن با تصوف
واقعگرایی و کارآمدی
نسبت معنویتهای نوظهور با معنویت اسلامی
حقیقت یا پساحقیقت؛ مسئله این است
«تجارب و مهارتهای مراقبت معنوی در مواجهه با افراد مبتلا به اعتیاد»
پربازدید ترین مطالب
[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه:
113
Guest (PortalGuest)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت :
شرکت سیگما