حجت الاسلام تیموری تبیین کرد: هفته وحدت،  یادگاررهبر معظم انقلاب اسلامی در دوران تبعید در شهرستان ایرانشهر است. حجت الاسلام والمسلمین موسی الرضا تیموری رئیس حوزه ریاست پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در مصاحبه با سایت ایسکا بیان کردند: رهبر معظم انقلاب اسلامی در تاریخ 28 آذرماه سال 1356 توسط رژیم منحوس پهلوی به شهرستان ایرانشهر در استان سیستان و بلوچستان تبعید شدند که با توجه به وضعیت این شهرستان خصوصا از لحاظ مذهبی و اکثریت اهل تسنن، انتظار رژیم آن بود که از مبارزات انقلابی ایشان کاسته شود و تبعید به این شهر، مانع فعالیت¬های انقلابی ایشان شود اما به رغم ممانعت سخت ساواک از عدم ارتباط ایشان و انقلابیون در تبعید با مردم، آنچنان با مردم منطقه صمیمی می شوند که هنوز بسیاری از اهالی آن دیار، خاطرات زیبایی از ایشان در دوران تبعید به یادگار دارند.
ایشان افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی در دوران تبعید در این شهر، چند فعالیت مهم انجام دادند که در آن دوران بسیار موثر واقع شد از آن جمله، اقامه نماز جمعه در مسجد آل رسول آن شهرستان بود که عامل مهمی در تقویت شیعیان منطقه و بالا رفتن سطح بینش و آگاهی آنان با حضور  در این اجتماع معنوی شد. ایشان در سنگر نماز جمعه با ایراد خطبه های حماسی، علاوه بر تبیین صحیح فرهنگ و اعتقادات اسلامی برای شیعیان محروم آن دیار، مبارزات علنی خود علیه حکومت پهلوی را به صورت رسمی دنبال نمود و به وضوح علت مبارزه با رژیم پهلوی را تبیین کرد به گونه¬ای که موجب ترس ساواک شد و در گزارشات و اسناد ساواک، سخنان ایشان به عنوان خطر برای بیداری مردم، ثبت شده است. 

از دیگر اقدامات ایشان  در دوران تبعید در ایرانشهر، سرکشی به شیعیان و حضور در منازل آنان خصوصا درشهرها و روستاهای اطراف ایرانشهر بود که در آن دوران خفقان، تاثیر شگرفی در روحیه شیعیان منطقه گذاشته به طوری که خاطرات زیبایی از آن ایام در ذهن اهالی منطقه، شکل گرفته است. 
رهبر معظم انقلاب اسلامی با ارتباط دوستانه با روحانیت و اهل سنت منطقه نیز، نقشه دشمن از تبعید را بهم ریخت و تبعید را به تقریب و نزدیکی دلها و قلوب تبدیل نمود ایشان جشن میلاد نبی مکرم اسلام( صلی الله علیه وآله) را  در این شهر با همراهی و همکاری اهل سنت برگزار نموده و هفته وحدت را از این شهرستان، پایه¬ریزی نمود. این پایه گذاری هفته وحدت نیز هدف رژیم پهلوی از تبعید ایشان به شهرستان ایرانشهر را به هم ریخت و خود یکی از استراتژی¬های نظام اسلامی در تعامل با جهان اسلام و ملت مسلمان در قالب وحدت و همگرایی شد. ایشان در خاطرات خود از آن دوران می فرمایند:

یکی از ابزارهای همیشه مورد استفاده‌ی دشمنان ملتهای مسلمان برای اختلاف، مسئله‌ی اختلافات مذهبی، شیعه و سنی و از این قبیل بوده. دعوا درست می¬کنند، اختلاف ایجاد می کنند، برادران را به جان هم میندازند، اختلافات را بزرگ و برجسته می¬کنند، موارد اشتراک و اتحاد را ضعیف و کمرنگ می¬کنند، یک چیز کوچک را بزرگ و برجسته می کنند؛ این همه نقاط اشتراک را که بین برادران سنی و شیعه هست، کوچک و ضعیف می¬کنند؛ این کاری است که دائم انجام گرفته است، الان هم دارد انجام می گیرد.
جمهوری
اسلامی از اولین روز در مقابل این توطئه ایستاده است؛ علت هم این است که ما ملاحظه‌ی کسی را نمی-کنیم؛ این عقیده‌ی ماست. قبل از اینکه نظام اسلامی تشکیل بشود، برادران ما، بزرگان نهضت، بزرگان مبارزه‌ی انقلابی در آن روز - که هنوز خبری از حکومت اسلامی و جمهوری اسلامی نبود - در جهت وحدت شیعه و سنی تلاش می-کردند. من خودم در بلوچستان تبعید بودم. از آن زمان تا حالا با علمای سنىِ حنفىِ شهرهای بلوچستان - ایرانشهر و چابهار و سراوان و زاهدان - با آنهائی که بحمداللَّه زنده هستند، رفیقیم، نزدیکیم، صمیمی هستیم. من آنجا تبعیدی بودم، دستگاه‌ها نمیخواستند بگذارند تلاشی از سوی ما انجام بگیرد؛ اما در عین حال ما گفتیم بیائید کاری کنیم که یک نشانه‌ای از اتحاد شیعه و سنی را در این شهر نشان بدهیم؛ که این مسئله‌ی هفته‌ی وحدت - ولادت نبی اکرم در دوازدهم ربیع‌الاول به روایت اهل سنت، و در هفدهم ربیع‌الاول به روایت شیعه - آن روز به ذهن ما رسید و در ایرانشهر آن را عمل کردیم؛ یعنی از دوازدهم تا هفدهم جشن گرفتیم. این یک فکر عمیقی بوده است، مال امروز و دیروز نیست.
 ( بیانات معظم له در دیدار با مردم پاوه استان کرمانشاه1390/7/25)

 
کلمات کليدي
حجت الاسلام موسی الرضا تیموری, هفته وحدت
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 119
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما