به منظور تبیین اهداف برگزاری همایش معنویت های نوظهور انجام شد: مصاحبه با دکتر هادی وکیلی مصاحبه با جناب آقای دکتر هادی وکیلی در خصوص همایش «معنویت‌های نوظهور؛ شاخصه‌ها و نقدها». جناب آقای دکتر وکیلی  ابتدا در پاسخ به سوال اهداف همایش بیان داشتند؛
همانطور که مستحضرید این همایش به عنوان نخستین همایش ملّی در باب معنویت‌ها برگزار خواهد شد. هدف اصلی از برگزاری چنین همایشی، آشنا کردن جامعه و پژوهشگران این حوزه با آخرین دستاوردهای پژوهشی و علمی و نظری و عملی در باب جنبش‌هاست. از دیگر اهداف این همایش می‌توان تجمیع قوای پژوهشگران، آشنایی پژوهشگران با یکدیگر، آشنایی با فعالیت‌های پژوهشی و فعالیت‌های فرهنگی ترویجی و تبلیغی است که پژوهشگران این عرصه در کشور تاکنون داشته‌اند. 
از عنوان این همایش بر می‌آید که دارای دو جنبة توصیفی و تنقیدی است. از سویی شاخصه‌های معنویت‌ها توضیح داده خواهد شد یعنی که معنویت‌ها با چه تاریخی ظهور کردند، چه ویژگی‌هایی دارند، چه گونه‌ها و طبقه‌بندی از آنها می‌شود ارائه کرد و مجموعه ویژگی‌ها و خصلت‌هایی که بعنوان شاخصه‌های این معنویت‌ها می‌شود برشمرد. و از طرفی نقد این معنویت‌ها و آسیب‌های که ایجاد می‌کنند و نقادی که در مقام نظر و عمل وارد است را در این همایش مورد هدف قرار داده‌ایم.

در باب  ضرورت برگزاری همایش توضیح دادند؛
همانطور که روشن است، بیش از دو دهه است که در باب جنبش‌های دینی نوظهور و اکنون با عنوان معنویت‌های نوظهور در جامعه ما بحث و سخن به میان آمده یکی از دلایل عمده‌ایی که ضرورت برگزاری چنین همایش رو توجیه می‌کند، آسیب‌هایی است که هویت ملّی و دینی تمام اقشار به ویژه زنان و فرزندان این کشور را تهدید می‌کند. در تمام دنیا هم عمده آسیب‌ها به ویژه متوجه این دو قشر خاص و شکننده است. این آسیب‌ها که هم به لحاظ نظری در ناحیه عقایدها و باورها و اعتقادات بر معنویت‌های نوظهور وارد است و هم در مقام عمل به نحوه ترویج آنها، عضو‌گیری، سازمان‌سازی و تغییرات فرهنگی و اجتماعی که در جامعه ایجاد می کنند و باعث تخریب‌های فرهنگ های اصیل و تهدید ادیان رسمی حاکم می‌شوند، در واقع ضرورت‌هایی است که  باعث می‌شود که برگزاری چنین همایشی مهم جلوه کند و ضرورت این امر را می‌رساند. 

جناب دکتر در مورد محورهای همایش بیان کردند؛
همانطور که در لابه لای عرایضم عرض کردم، چندتا از مهم ترین محورهای این همایش عبارتند از: 
گونه شناسی معنویت های نوظهور است، این معنویت های متعدد و متنوع هستند. شناخت و طبقه بندی آنها و گونه‌های مختلف آنها می‌تواند در کار شناخت آنها و مواجهه با آنها کمک کند. 
مورد دیگر آسیب شناسی شیوه‌هایی است که ما بعنوان مواجهه با معنویت‌ها پیش گرفته‌ایم. در مواجهه با این نوع معنویت‌ها هم افراد به تنهایی و هم سازمان‌هایی که در کشور فعال هستند، خب شیوه‌هایی را برای مواجهه اتخاذ کرده‌اند؛ آسیب‌شناسی این شیوه‌ها و بیان نقاط قوت و نقاط ضعف آنها از جمله محورهای این همایش است. همین‌طور نقش زنان در معنویت‌های نوظهور هم به لحاظ رهبری برخی از این معنویت‌ها و هم به لحاظ آسیب‌هایی که متوجه زنان شده و تغییراتی که در واقع مفاهیم زنانه مانند فمینیست و امثال ذلک می‌تواند در مورد این نوع معنویت‌ها خودش را طرح بکند از جمله محورهای این همایش محسوب می‌شود.



 
منبع: اخبار پژوهشکده فلسفه و کلام
کلمات کليدي
همایش ملی معنویت های نوظهور, احمد شاکر نژاد, اخبار پژوهشکده فلسفه و کلام
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 447
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما