در نشست علمی توجه و تاکید بر عرفان و معنویت تبیین شد: سانسور اسم « عرفان» در حوزه‌های علمیه ـ مدیر گروه فلسفه پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: امروز در درگیری‌های سیاسی و جناحی بین سیاستمداران، اندیشه‌های امام(ره) وجه‌المصالحه عده‌ای قرار می‌گیرد و به تفسیر و تبیین این اندیشه توجه نمی‌شود. به گزارش ایکنا از قم، محمد سوری، مدیر گروه فلسفه پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی وابسته به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی امروز ششم آبان ماه در نشست علمی «توجه و تاکید بر عرفان و معنویت برگرفته از تعالیم اهل بیت(ع) در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب» گفت: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم در بخش برشمردن برکات بزرگ انقلاب و افزایش چشمگیر اخلاق در جامعه، بر معنویت و عرفان تاکید کردند.
وی افزود: مقام معظم رهبری در این بیانیه تاکید داشتند «امام خمینی(ره) عارف، معنوی و وارسته از پیرایه‌های مادی بود»، هر سه این تعابیر به یک حقیقت واحد که در سنت عرفانی است، اشاره دارد چه بسا در سنت عرفانی عده‌ای اندک این ویژگی‌ها را دارند، کسانی که در کنار عمل به شریعت اسلام، آمادگی پیمودن مسیر دوم طریقت و حقیقت را دارند.
سوری بیان کرد: امام خمینی(ره) تربیت شده سنت عرفانی شیعه بودند و خود نیز بر این مسئله تاکید داشتند، با مشاهده سیر و تحول زندگی امام(ره) در می‌یابیم که ایشان از جوانی با عشق و علاقه در کلاس درس‌های عرفانی شرکت می‌کردند و همچنین بیشترین آثار وی از جمله شرح ۴۰ حدیث در حوزه عرفان بوده است و همه این موارد نشان می‌دهد شاکله فکری امام خمینی(ره) تا ۴۵ سالگی به همین شکل بوده و تا پایان عمرشان نیز ادامه داشت.
وی با بیان اینکه برخی معتقدند تلاش امام(ره) برای رهبری یک نهضت سیاسی و دینی بر اساس روحیه عرفانی‌اش بود، تصریح کرد: مقام معظم رهبری تاکید کردند که باید گذشته را شناخت و از تجربه‌ها درس گرفت؛ آن‌چه که امام خمینی(ره) از تجربیات معنوی خود گسترش داد، در ۲۰ سال اخیر با مخالفت‌های جدی مواجه شده‌است.
سوری اظهار کرد: مخالفین عرفان و فلسفه، اندیشه معنوی امام خمینی(ره) را تحت‌الشعاع قرار دادند و آن را تخطئه کردند البته از آن‌جا که امام یک شخصیت سیاسی بودند، مخالفت‌های خود را صراحتا سمت اندیشه‌های امام نشانه نمی‌گیرند بلکه عملا تیرهای مخالفت به سمت اندیشه‌های مشابه امام مانند علامه طباطبایی (ره) و شاگردان او است.
وی تاکید کرد: واضح و مبرهن است که سنت عرفانی امام خمینی(ره) از اهل‌ بیت(ع) نشئت می‌گیرد لذا لازم است اندیشه امام(ره) حفظ و در جامعه متبلور شود، برای مثال باید در مقابل زیر سوال بردن اندیشه‌های معنوی و سنت عرفانی مبتنی بر سیره اهل بیت(ع) بایستیم.
مدیر گروه فلسفه پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی با تاکید بر لزوم احیای سنت عرفانی به معنای درست و نه به معنای اصطلاحی در جامعه امروز، گفت: معنویت در گذشته همان سنت عرفانی است و اگر بخواهیم سنت عرفانی را که درون مایه مفیدی دارد، کنار گذاشته و سنت دیگری را جایگزین کنیم راه به جایی نخواهیم برد بلکه باید همان سنت عرفانی را در ابتدا مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم و سپس احیا کنیم.
وی با تاکید بر اینکه نظام عرفانی و نظام شیعه مبتنی بر سیره اهل بیت(ع) از یکدیگر جدا نیستند، ادامه داد: سنت عرفانی مرسوم در گذشته، باید در ابتدا متناسب با نیازهای جامعه و مطالبات رهبری تبیین شود و ناسازگاری‌های آن با جامعه امروزی را حذف کرد و در نهایت باید به سنت‌های عرفانی گذشته که همان اندیشه امام(ره) و علمای برجسته این حوزه بوده متصل شویم.

اندیشه امام وجه‌المصالحه سیاستمداران قرار می‌گیرد
در این نشست حجت‌الاسلام محمدتقی اسلامی به عنوان ناقد جلسه گفت: در بیانیه گام دوم انقلاب به جذابیت شخصیت امام(ره) اشاره شده‌ است و از طرفی اندیشه معنوی و عرفانی امام (ره) در شخصیت ایشان تاثیرگذار بود و نگاه ایشان به همه مسائل عرفانی شد.
اسلامی تصریح کرد: امام(ره) بر اساس تربیت سبک عرفانی، قائل به تدریج در همه امور بودند برای مثال در خصوص انتخابات ریاست جمهوری اعتقاد داشتند باید مردم انتخاب کنند تا به تدریج در طول زمان رشد فکری و اندیشه در جامعه به وجود آید.
وی یادآور شد: سیر و سبک زندگی امام(ره) تدریجی بود برای مثال فتوای ایشان در مورد اقتدا کردن مردم در صفوف نماز جماعت در مسجدالحرام این است:«در مسجدالحرام هنگام اقامت بستن نماز همان جا که هستید بایسیتید و مانند اهل سنت اقامه بندید و این امر برای ترویج برادری بین اهل سنت و اهل تشیع خوب است».
این منتقد اظهار کرد: امروزه در درگیری‌های سیاسی و جناحی بین سیاستمداران، اندیشه‌های امام(ره) وجه‌المصالحه عده‌ای قرار می‌گیرد و به تفسیر و تبیین این اندیشه توجه نمی‌شود.

سانسور اسم « عرفان» در حوزه‌های علمیه
وی گفت: در حوزه علمیه نگاه‌هایی است که در نبود امام(ره) جولان پیدا کرده و متاسفانه امروز به سمتی در حال حرکت هستیم که آوردن اسم «عرفان» در حوزه علمیه سانسور می‌شود زیرا نگاه‌های پیرامونی به عرفان دچار مشکل شده‌است.
اسلامی بیان کرد: در بیانیه گام دوم انقلاب مخالفان عرفان را سانسور نکنیم بلکه با برگزاری سلسله نشست‌های سیستماتیکی باید نظرات آنان را شنید و وارد گفتمان شویم؛ اگر اندیشه عرفانی امام(ره) را کنار بگذاریم با تربیت خشک فقهی آیا مردم از دین فاصله نمی‌گیرند؟ .
وی تاکید کرد: معنویت و عرفان قابل حذف نیست و باید تلاش کنیم که لطافت و سبک تربیتی امام(ره) از بین نرود زیرا جوانان اگر پاسخ نیازها‌ی خود را در عرفان و معنویت پیدا نکنند سمت گرایش‌های غربی می‌روند.
اسلامی با اشاره به لزوم تدریس و ترویج ادبیات عرفانی در حوزه‌های علمیه گفت: چرا طلاب حوزه‌های علمیه با اشعار مولانا، سعدی و حافظ مشکل دارند؟ اگر به آورده‌های خودمان توجه نکنیم دیگران آن را به نام خود ثبت می‌کنند.
وی با تاکید بر اینکه مایه‌های دینی و معنویت دینی از بشر جدانشدنی است، گفت: به رسمیت شناختن نقد و مخالفین توسط طلاب و علمای عصر حاضر می‌تواند حوزه‌های علمیه را ارتقا و رشد دهد.
منبع: خبرگزاری ایکنا
کلمات کليدي
دکتر محمد سوری, اخبار پژوهشکده فلسفه و کلام, پژ.هشکده فلسفه و کلام-نشست علمی
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 256
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما