هادی وکیلی تشریح کرد: نحوه مواجهه برخی جنبش‌های نوپدید با کرونا مدیر گروه پژوهشی حکمت معاصر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: جنبش‌های نوپدید مواجهه‌های متفاوتی با کرونا داشتند، اما قاعده مشترک همه تجمعات این گروه‌ها آن بوده که هر وقت تعلیق زودهنگام تجمعات مذهبی اتفاق افتاده، ابتلاء به کووید، کمتر گزارش شده است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا(پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ) به نقل از خبرگزاری ایکنا ،هادی وکیلی، عضو هیئت علمی گروه مطالعات تطبیقی عرفان و مدیر گروه پژوهشی حکمت معاصر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، دوشنبه ۲۷ مردادماه در نشست علمی «جنبش‌های معنوی و کووید۱۹» که به صورت مجازی از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، گفت: ما دینداران انتظار نگفته‌ای از ادیان قدیم و جدید داریم؛ انتظاراتی که برآمده از احکام معنوی دین شامل بعد نظری و عملی و انتظارات برآمده از آموزه‌های مدنی دین است.
وی افزود: در مورد انتظارات نظری، ادیان قدیم و جدید باید تصویر فیزیکی یا متافیزیکی از حوادثی مانند کرونا ارائه دهند؛ عوام غیرمتخصص و خواص الهی‌دان باید به لحاظ فیزیکی و متافیزیکی تحلیل خود را ارائه داده و مثلاً بگویند شاید کرونا تقدیر الهی است و خدا خواسته این مسئله رخ دهد و ادیان جدید هم باید این تفسیر  را از خدایان خوشان بطلبند.
هادی وکیلی تصریح کرد: همچنین ممکن است این ادیان اعلام کنند که کرونا بر اثر گناه، ظلم و زشتی اعمال و اندیشه‌ها و تعدی به احکام اخلاقی رخ داده است یا اعلام کنند خدا نسبت به آن بی‌تفاوت است، به خاطر اینکه خواسته بشر را وادار به تسلیم در برابر این موقعیت کند، یا ما را تهذیب یا وادار به خضوع و خشوع کند. حال باید صبوری بورزیم یا خدا و اصل عدالت و مهربانی خدا را زیر سؤال ببریم؟ یا این موقعیت را سازنده و رشددهنده بدانیم؟
وی افزود: عموماً انتظار عملی این است که خدا خودش این بلا را مستقل از مردم رفع کند و بردارد یا انتظار دیگر این است که خداوند به شکلی غیرمستقیم با آن مقابله کند؛ یعنی اگر خودش هم مستقیماً وارد نمی‌شود، بیماری را از هر طریقی مانند تولید واکسن و ... برطرف کند؛ سومین انتظار عملی هم آن است که مردم مستقل از خدا به مقابله با این ویروس بپردازند.
وکیلی با بیان اینکه یک اقدام مردمی، دعا و تضرع در برابر خدا و انفعال کامل است، تصریح کرد: اقدام دیگر آن است که منفعل نشویم و افسرده نباشیم؛ در عین حال به درگاه خدا تضرع کنیم تا داروی درمان هم یافت شود؛ در نماز و روزه‌ها و اعمال، همه دینداران از خدا بخواهند دارو به شکلی کشف شود و مهم نیست این کشف در کجای عالم باشد.
وی افزود: فعالیت دیگر مورد انتظار برخی افراد این است که الهی‌دانان اقدام به یافتن داروی درمان کنند؛ مثلاً الهی‌دان از طریق الهام، دارو را کشف کند یا از تفسیر متون دینی بتوانند دارو را بیابند؛ در مورد عالمان دانشگاهی مثلاً پزشک متخصص دانشگاهی که دیندار هم هست، می‌تواند از خدا کمک بخواهد تا دارو را با کمک همکارانش کشف کند یا معتقد است که  از متون دینی می‌توان کدهایی یافت که به کمک دانش تجربی آمده و بتواند دارو را کشف کند.
مدیر گروه پژوهشی حکمت معاصر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اضافه کرد: نوع انتظار دیگر، برگرفته از احکام مدنی است؛ رعایت دستورات بهداشتی در برابر کرونا، یعنی ما در کنار اینکه دیندار هستیم، افراد دنیاداری هم هستیم و باید قوانینی را در زندگی عادی خود رعایت کنیم که شامل ماسک زدن و پرهیز از تجمعات، اعم از دینی و غیردینی است. 

عزاداری توأم با رعایت بهداشت، جدی گرفته شود
وی با بیان اینکه حتماً متولیان دینی در خصوص امکان جمع میان عزاداری و رعایت دستورات بهداشتی باید تدابیری بیندیشند، به نمونه‌هایی از رفتارهای مذهبی در کشورهای دیگر اشاره و اظهار کرد: تجمعاتی در سال ۲۰۲۰ در مالزی و هند و پاکستان با عنوان شعائر دینی انجام و موجب شیوع این بیماری در کشورهایشان شد؛ ۱۶۰۰ نفر در مالزی تجمعی داشتند و آمار نشان داد که شیوع کرونا بیشتر شده؛ در پاکستان هم مورد مشابه رخ داد؛ در دهلی هم مرکز جهانی جماعت تبلیغی، تجمعی داشتند و همین تجربه رخ داد، بنابراین امروز عزاداری ما هم کانون تمرکز دیگران است.
وکیلی با اشاره به رفتار برخی مکاتب و فرقه‌های مذهبی جدید در مسیحیت و تعامل آنان با کرونا، بیان کرد: یکی از جنبش‌هایی که خیلی پر سر و صداست، یک گروه مسیحی(شین چون جی) در کره جنوبی است؛  این فرقه مذهبی و افراطی بالغ بر ۲۴۵ هزار نفر عضو رسمی در کره جنوبی دارد و ۱۲ تشکیلات و گروه آن در سراسر این کشور به صورت مخفیانه به تبلیغ فرقه خود مشغول هستند.
وی اضافه کرد: لی مان هی، رهبر آیین نوظهور شین چون جی کره، گفت: «ای کسانی که به ما اعتقاد دارید، بدانید که این بلای بزرگ (کرونا یا کووید ۱۹) در بخش مکاشفات انجیل پیشگویی شده است. این مصیبت آمده تا جلوی رشد آیین جدید مسیحیت یعنی مسیحیت شین چون جی در کره را بگیرد. این دوره تلخ پایان خواهد یافت، تحمل و صبر  داشته باشید.» 
وکیلی تصریح کرد: این در حالی است که همین فرقه سبب شیوع کرونا شدند؛ یک بیمار آلوده وارد کلیسا و باعث ابتلاء دیگران شد، اینها معتقدند که بیماری یک گناه است و شرط پاک شدن هم، حضور در جمع دینداران و نمازگزاران است، لذا این فرد وارد این تجمع شد و دیگران را مبتلا کرد.
مدیر گروه پژوهشی حکمت معاصر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بیان کرد: نرخ کرونا در مناطق ارتدوکس‌نشین اسرائیل بیشتر از سایر مناطق است؛ این گروه در ۹ مارس ۲۰۲۰ معابد را باز کردند و باعث گسترش بیماری شدند؛ در هند هم یک واعظ ۷۰ ساله از خود قرنطینه‌سازی اجتناب و در چند نشست مذهبی شرکت کرد؛ خود این فرد در نهایت تسلیم بیماری و آزمایش نزدیکانش هم مثبت شد.
وی افزود: سفر به اماکن مقدس هندو، به صورت روزانه در مدت شیوع موج اول کرونا در حال انجام بود و جماعت چندده میلیونی در سواحل رودخانه گنگ، مراسم داشتند و باعث بالارفتن ابتلاء به کرونا شدند، لذا دولت این کشور همه مراسم را تعطیل و مراکز را بست تا جلوی شیوع را بگیرد.
وکیلی با بیان اینکه یکی دیگر از فرقه‌ها، انجمن بین‌الملل آگاهی کریشنا(اباک) است که هزار نفر در مراسم یک خاکسپاری در سال ۲۰۲۰ شرکت کردند؛ ۲۰ نفر از آنان مبتلا بودند و باعث شیوع بیماری شدند، اظهار کرد: قاعده مشترک همه این تجمعات آن بوده که هر وقت تعلیق زودهنگام تجمعات مذهبی اتفاق افتاده، ابتلاء به کووید، کمتر گزارش شده و کشورهایی که به سرعت اقدام پیشگیرانه کرده‌اند، نرخ شیوع را کنترل کردند. 
وکیلی با اشاره به یک نمونه دیگر در میان مکاتب پر سر و صدا به نام  ساینتولوژی، اضافه کرد: جنبش ساینتولوژی نزدیک به ۸۰ سال پیش تأسیس شد، طرفداران آنها بعضا از هنرپیشه‌های معروف هستند؛ کلیسای در باز مسیحی متعلق به این فرقه در فوریه ۲۰۲۰ اقدام به تجمعی با حضور سه هزار نفر کردند و بعد از آن اعضای این کلیسا در خیابان‌ها مورد ضرب و شتم قرار گرفتند، زیرا موجب گسترش این ویروس شده بودند و کلیسا هم قصورش را پذیرفت، ولی توجیه کرد که اقدامش غیرقانونی نبوده است.
وکیلی بیان کرد: البته این کلیسا، بعد از این مسئله اقدام به توزیع ماسک و جزوه‌های پیشگیرانه کردند که به نظر انسان‌دوستانه و از روی ایمان مذهبی بوده است گرچه برخی به این رفتار سوء ظن داشته و آن را تبلیغی می‌دانستند.
منبع: خبرگزاری ایکنا
کلمات کليدي
هادی وکیلی, اخبار پژوهشکده اخلاق و معنویت
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 218
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما