با حضور حجت الاسلام والمسلمین عیسی عیسی زاده؛ سی و سومین نشست برنامه دیدار و گفتگو با اصحاب قلم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد حجت الاسلام و المسلمین عیسی عیسی زاده مدیر گروه فرهنگ‌نامه‌های قرآنی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با حضور در سی و سومین برنامه دیدار با اصحاب قلم پژوهشگاه به معرفی آثار منتشر شده خود پرداخت.
به گزارش پرتال جامع علوم و معارف قرآن، در ابتدای این نشست حجت الاسلام والمسلمین عیسی عیسی زاده به معرفی آثار و پژوهش های خود پرداخت و گفت: تا کنون بیش از ۵۵ جلد کتاب به صورت گروهی و فردی در قالب سیزده عنوان تدوین نموده که از سوی بوستان کتاب و نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شده است که چهار عنوان ازاین آثار به عنوان کلان پروژه های قرآنی دفتر تبلیغات می باشد.  علاوه بر این چندمقاله علمی پژوهشی و ترویجی نیز در مجلات معتبر منتشرگردید و تا کنون چند مقاله نیز در همایش های ملی حائز رتبه برتر گردیده است.
وی ادامه داد: فرهنگ قرآن سی وسه جلدی و فرهنگ نامه تحلیل واژگاه مشابه در قرآن و همچنین فرهنگ نامه سبک زندگی و خانواده قرآنی از مهم ترین پروژه هایی هستند که می توانند در ارتقای فرهنگ قرآن در جامعه و توسعه پژوهش های قرآنی و رفع مهجوریت علمی قرآن نقش تعیین کننده ای داشته باشند و کلان پروژه فرهنگ قرآن به همین دلیل تا کنون توانسته در عرصه بین المللی و ملی افتخاراتی همچون کتاب سال جمهوری اسلامی ، کتاب سال حوزه علمیه و نمایشگاه بین المللی قرآنی را به خود اختصاص دهد. این بزرگ ترین معجم معنایی قرآن به جهت استقبال پژوهشگران خارجی به سه زبان زنده دنیا در حال ترجمه می باشد که فعلا چند جلد عربی و اردو منتشر گردیده است. و نسخه نرم افزاری و موبایلی این اثر نیز تولید و در اختیار جامعه قرآنی کشور قرار گرفته است.
عیسی زاده در خصوص کلان پروژه سبک زندگی براساس آموزه‌های قرآن و اهل بیت(ع) گفت:
با توجه به تاکید رهبر فرزانه انقلاب در باره اسلامی شدن سبک زندگی ، کلان پروژه سبک زندگی بر اساس آموزه قرآن و اهل بیت(ع) در حال اجرا می باشد که تا کنون هفت موضوع «آراستگی، پوشش، تغذیه، خواب و بیداری، دانش اندوزی، سفر و مهمانی» منتشر شده است و نه موضوع«اوقات فراغت،مبانی سبک زندگی، عبادت،نماز،روزه، زکات،دلایل حجیت سبک زندگی اهل بیت،بهداشت،رفتار با پدر و مادر»در نوبت نشر قرار دارد، که بر اساس گزارش مسئول فروش نشر پژوهشگاه موضوعات سبک زندگی در کم تر از دو ماه بیشترین آمار فروش را به جهت استقبال خوب مخاطبان به خود اختصاص داده است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی درباره ارتقای فرهنگ پژوهش در حوزه‌های علمیه و همچنین در دانشگاه‌های کشور اظهار داشت: با توجه به اینکه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات دارای توانمندی‌های کم‌نظیری در عرصه‌های گوناگون پژوهش است، می تواند در ایجاد نهضت پژوهش در جامعه علمی حوزه و دانشگاه نقش مهمی ایفا نماید که تحقق این امر نیاز به تدوین سیاستگذاری‌های قابل اجرا می باشد.
 این استاد حوزه و پژوهشگر قرآنی در باره ضرورت معرفی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی وآثار فاخر و توانمندی‌های آن، اظهار داشت: متاسفانه آنگونه که شایسته  است فعالیت‌های بزرگ‌ترین مرکز تبلیغی و پژوهشی حوزه علمیه قم یعنی دفتر تبلیغات در مجامع علمی و عمومی کشور و خارج کشور، به ویژه توانمندی‌های پژوهشی، معرفی نشده است. بنابراین ضرورت دارد برای برطرف شدن این ضعف بزرگ، مرکز ویژه اطلاع‌رسانی تاسیس وکارش منحصر در معرفی توانمندی های دفترتبلیغات و پژوهشگاه شود تا با برنامه‌ریزی کارشناسانه تمام مراکز مهم فرهنگی، آموزشی، پژوهشی، تبلیغی و اجرایی، و قانون گذاری کشور از خدمات گوناگون و تولیدات ارزشمند آن مطلع و استفاده نمایند.
مدیر گروه فرهنگ‌نامه‌های قرآنی درباره طرح‌های پیش رو نیز اظهار داشتند: با توجه به نیاز شدید متخصصان علوم مختلف به اطلاعات تخصصی در قرآن، به زودی با بهره‌گیری از فرهنگ قرآن نرم‌افزار بیش از بیست فرهنگ‌نامه تخصصی شامل(فرهنگ نامه قرآنی علوم سیاسی، اطلاعات و امنیت، الگوی پیشرفت، مدیریت، هنر، اخلاق،کلام، تاریخ و اعلام،خانواده، محیط زیست، بهداشت و سلامت، مطالعات اجتماعی و تمدنی، حج و سرزمین وحی، ادیان، جهاد و شهادت، معنویت و...) ارائه خواهد شد و همچنین بزرگ‌ترین فرهنگ موضوعی سوره‌های قرآن نیز در دستور کار گروه قرار گرفته و در حال آماده سازی می باشد که در سی جلد ارائه خواهد شد و فاز دوم فرهنگ موضوعی تفاسیر هم در برنامه آتی به جامعه قرآنی کشور عرضه خواهد شد.
عیسی زاده ضمن تشکر از دکتر انصاری رئیس نشر پژوهشگاه و بوستان کتاب و همکاران پر تلاش مجموعه نشر، گفت: ارائه  مباحث کاربردی، کم حجم، با طراحی‌های زیبای روی جلد در  آثار پژوهشگاه می‌تواند مخاطبان بیشتری را برای تولیدات پژوهشگران جذب نماید. امید است این مسئله مورد توجه جدی تولید کنندگان پژوهش قرارگیرد.
وی در پایان افزود: برای استفاده بیشتر از تجربیات اهل قلم، پیشنهاد می‌گردد تا اینگونه جلسات در مراکزی حوزوی تشکیل گردد تا طلاب و دانشجویان بیشتری بتوانند از آن استفاده نمایند.





 
منبع: تولید محتوای پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
کلمات کليدي
اخبار پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن, پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن, فرهنگ نامه ها و معاجم قرآنی, حجت الاسلام والمسلمین عیسی عیسی زاده
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 2661
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما