صرامی تشریح کرد: آخرین وضعیت «پژوهش‌های فقهی در حقوق، مسئولیت‌ها و احکام آستان‌های مقدس» مدیر پروژه «پژوهش‌های فقهی در حقوق، مسئولیت‌ها و احکام آستان‌های مقدس» از آخرین وضعیت این پروژه خبر داد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ) بخش دوم پروژه«پژوهش‌های فقهی در حقوق، مسئولیت‌ها و احکام آستان‌های مقدس» در حال نگارش است. 
حجت الإسلام والمسلمین صرامی درباره این پروژه وآخرین وضعیت آن بیان داشت:  پروژه «پژوهش‌های فقهی در حقوق، مسئولیت‌ها و احکام آستان‌های مقدس» در حال انجام است. 
رئیس پژوهشکده فقه و حقوق در توضیح طرح کلی پروژه اظهار داشت: زیارت قبور مطّهر معصومان (ع) و برخی از امام زادگان رکنی از ارکان فرهنگ دینی امامیه است. پایه اصیل و محکم قرآنی و روایی این فرهنگ باعث شده تا دانشمندان اسلامی در کلام، فقه، اخلاق، تاریخ و ادعیه، همچنین هنرمندان، مهندسان، معماران و هر صاحب صنعت و حرفه‌‌ دوستار اهل بیت (ع)، برای تحکیم و رونق زیارت و شکوه یاد و نام معصومان (ع)، در محل و منطقه قبور مطهر، کوشش کنند. بر پایی زیارتگاه‌ها، آمد و شد گسترده مردم به آن، فعالیت‌ها و تصرفات متنوع اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی وغیره متولیان، کارکنان، زائران وغیره در آن و نسبت همه آنها با دولت، روابط متعددی را با طرفیّت افراد و نهاد‌های مختلف به وجود می‌آورد. این روابط مسائل متعدد فقهی و حقوقی را سبب می‌شود. وظایف و صلاحیت‌های متولیان و کارکنان، صلاحیت و احکام دخالت دولت‌ها و حاکمان، حقوق و وظایف زائران، از جمله این مسائل است. جامع همه این مسائل که موضوع پژوهش، در این طرح است، «حقوق، مسئولیّت‌ها و احکام  آستان‌های مقدس» نام گرفته است. واژه «حقوق» در این عنوان، جمع«حق» است و مراد از آن جنبه قانونی و حقوقی مو ضوع نیست. 
عضو هیئت علمی گروه مسائل فقهی و حقوق درباره آخرین وضعیت انجام پروژه اظهار داشت: بخش نخست این پروژه که به تاریخچه و موضوع‌شناسی می‌پردازد پس از نگارش اولیه، ارزیابی و اصلاحات نهایی، انجام شده است بخش دوم که به مبانی فقهی می‌پردازد پس از نگارش سه فصل، در فصل چهارم، در حال تحقیق ونگارش است. این فصل به «مبانی فقهی روابط آستان‌های مقدس با حکومت‌ها» اختصاص دارد.

کلیدواژه: مسئولیت‌ها، احکام، فقه آستان‌های مقدس، مشاهد مشرفه، مشاهد مقدسه، موضوع‌شناسی، حکومت‌ها
 
منبع: اخبار پژوهشکده فقه و حقوق
کلمات کليدي
اخبار پژوهشکده فقه و حقوق, حجت الاسلام و المسلمبن سیف الله صرامی
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 115
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما