اعضای هیات علمی
شبکه های اجتماعی
ایتا
کانال رسمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
نشر دیجیتال پژوهشگاه (پژوهان)
کتابخانه دیجیتالی دفتر تبلیغات اسلامی
دانشنامه اهل بیت علیهمالسلام
همکاریهای علمی و بینالمللی
پژوهشکده فلسفه و کلام
همایش جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت
پژوهشکده الهیات و خانواده
پژوهشکده مدیریت اطلاعات (کانال مدیریت دانش)
ایتا
پژوهشکده مدیریت اطلاعات (کانال پژوهشیار ویژه اعضای هیأت علمی و محققین)
پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
همایش ملی بررسی آرای تفسیری علامه محمدهادی معرفت
پژوهشکده تاریخ و سیره
سایت دانشنامه اهل بیت (ع)
اینستاگرام
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
نشر دیجیتال پژوهشگاه (پژوهان
)
دسترسی سریع
درباره پژوهشگاه
معرفی پژوهشگاه
پژوهشکدهها و مراکز
گروههای پژوهشی
هیأت علمی
ساختار و بخشها
جوایز و افتخارات
آثار و محصولات
کتب
نشریات
محصولات نرمافزاری
فروشگاه الکترونیک پژوهشگاه
امور هیأتعلمی
فهرست هیأتعلمی
فهرست محققین رسمی
پست الکترونیک هیأت علمی
پژوهشکدهها
تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
علوم و اندیشه سیاسی
فقه و حقوق
فلسفه و کلام
مهدویت و آیندهپژوهی
فرهنگ و معارف قرآن
اسلام تمدنی
مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی
الهیات و خانواده
اخلاق و معنویت
مطالعات تمدنی و اجتماعی
مراکز
احیای آثار اسلامی
همکاری های علمی و بین الملل
ادارات
فناوری اطلاعات
کتابخانهها و پایگاهها
نشر دیجیتال پژوهان
پرتال جامع علوم و معارف قرآن
پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی
کتابخانه های پژوهشگاه
کتابخانه دیجیتال پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی
کتابخانه دیجیتال دفتر تبلیغات اسلامی
مطالعات عدالت اجتماعی
ویکی علوم اسلامی
دانشنامه اهل بیت علیهم السلام
پرتال نشریات
کتابخانه پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (انگلیسی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (عربی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (اردو)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ( ترکی استامبولی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ( فرانسوی)
لینکهای پژوهشی
پایگاه مجلات تخصصی
انجمنهای علمی پژوهشی
نشریات علمی معتبر وزارت علوم
پایگاههای آموزش عالی
اخبار پژوهشگاه
اخبار و اطلاعیهها
همایشها
گزارشهای تصویری
یادداشتها و مقالات
گفتگوهای علمی
ارتباط با ما
ارتباط با حوزه ریاست و روابط عمومی
ارتباط با رئیس پژوهشگاه
ارتباط با روابط عمومی
ارتباط با امور هیأت علمی
درخواست همکاری علمی پژوهشی
درخواست رزرو سالن همایشها
دفتر تلفن پژوهشگاه
خدمات فناوری اطلاعات
اتوماسیون اداری مالی
پست الکترونیک کارمندان
چند رسانه ای
تلویزیون پژوهش
رادیو پژوهش
صفحه اختصاصی آپارات
جوایز و افتخارات
شبهجنبشهای معنوی؛ درآمدی بر پیشگیری و رهاسازی
کتاب «مسئولیت کیفری رانندگان وسایل نقلیه» به عنوان اثر «شایسته تقدیر» شناخته شد
برگزیده حوزه مطالعات تمدنی-دکتر رسول نوروزی
برگزیده حوزه مطالعات تمدنی-دکتر حبیب الله بابایی
انتخاب دو اثر پژوهشگاه در جشنواره بین المللی فارابی
کسب لوح تقدیر کتاب مهدویت و سیاست های فرهنگی ترویج آن در جمهوری اسلامی
بيشتر
فارسی
العربية
English
اردو
Türkçe
Français
EN
| AR
| FA
معرفی پژوهشگاه
درباره پژوهشگاه
پژوهشگاه در یک نگاه
هیأت امنا
ساختار سازمانی
بیوگرافی رئیس فعلی پژوهشگاه
روسای پیشین پژوهشگاه
اعضای هیأت علمی
حوزه ریاست
حوزه ریاست و روابط عمومی
مرکز همکاری های علمی و بین المللی
اداره امور هیأت علمی
هیأت اجرایی جذب
گروه برنامهریزی و بودجه
اداره حراست
اداره نشر
اداره فناوری اطلاعات
معاونت پژوهشی
معرفی معاونت پژوهشی
معرفی معاون پژوهشی
اداره کتابخانهها و اسناد
گروه برنامهریزی، نظارت و ارزیابی پژوهشی
اداره نشریات
معاونت منابع انسانی و پشتیبانی
معرفی معاونت منابع انسانی و پشتیبانی
معرفی معاون منابع انسانی و پشتیبانی
اداره منابع انسانی
اداره امور پشتیبانی
اداره امور مالی
| پژوهشکده ها و مراکز
پژوهشکده ها
پژوهشکده فلسفه و کلام
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
پژوهشکده مدیریت اطلاعات ومدارک اسلامی
پژوهشکده اخلاق و معنویت
پژوهشکده الهیات و خانواده
پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع)
پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهشکده فقه و حقوق
مراکز
مرکز احیای آثار اسلامی
مرکز همکاری های علمی و بین الملل
| گروه های علمی
گروه های علمی
سازماندهی اطلاعات و مدارک
اشاعه اطلاعات و دانش
الهیات تطبیقی
اخلاق اجتماعی
مطالعات خانواده
کتاب شناسی و نسخه شناسی
تصحیح و احیای آثار اسلامی
مطالعات تمدنی
مطالعات فرهنگی اجتماعی
مطالعات عدالت اجتماعی
مسائل فقهی و حقوقی
فقه کاربردی
حکمت و کلام جدید
قرآن و مطالعات اجتماعی
هنر و تمدن اسلامی
فلسفه سیاسی
فقه سیاسی
علوم سیاسی
تدوین سازمان های دانش
جریان شناسی مهدویت
آینده پژوهی دین و دینداری
فلسفه
کلام
فلسفه اخلاق
اخلاق
تربیت
اسلام و مطالعات معنویت
فلسفه فقه و حقوق
دانش های وابسته به فقه
دائره المعارف های قرآنی
فرهنگ نامه های قرآنی
تفسیر قرآنی
علوم قرآنی
مطالعات تطبیقی
تاریخ تشیع
سیره اهل بیت(ع)
فرهنگ و تمدن اسلامی
دانشنامه اهل بیت(ع)
مهدویت پژوهی
| آثار و محصولات
فهرست آثار
فهرست آثار
فهرست آثار برگزیده
معرفی مجلات
خرید آثار
نشر دیجیتال پژوهشگاه
پرتال نشریات
فروشگاه نشر پژوهشگاه
فروشگاه اصلی و نمایندگی های فروش
پایگاه های وب
پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی
کتابخانه دیجیتال دفتر تبلیغات
دانشنامه اهل بیت(ع)
پرتال جامع علوم و معارف قرآن
| طرح های پژوهشی
طرح های پژوهشی
طرح های در دست انجام
طرح های انجام شده
موسوعه ها
موسوعه علامه شرف الدین
موسوعه علامه بلاغی
موسوعه شهید اول
موسوعه شهید ثانی
بیشتر
کلان پروژه ها
دائره المعارف قرآن کریم
دانشنامه اهل بیت (ع)
سیاست متعالیه
اندیشه سیاسی شیعه
نفس و بدن
بیشتر
فرهنگ نامه
بیشتر
اصطلاحنامه ها
بیشتر
| قطب های فکری فرهنگی
قطب بنیادهای نظری و
نظام متقن علوم اسلامی و انسانی
معرفی
میز اسلامی سازی علوم انسانی
میز توسعه و توانمند سازی علوم اسلامی
میز آموزش و پرورش
قطب تعمیق ایمان دینی و مبارزه با
جریانها و فرق انحرافی
معرفی
میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن
میز توسعه و تعمیق باور دینی
میز وهابیت
کارگروه مقابله با فرق انحرافی
قطب نظام سیاسی و اجتماعی
اسلام و ایران
معرفی
میز نظام سیاسی جمهوری اسلامی
میز مسائل اجتماعی اسلام و ایران
میز تمدن اسلامی
قطب اخلاق، خانواده
و سبک زندگی
معرفی
میز تحکیم نظام خانواده
میز سبک زندگی اسلامی
میز اخلاق
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
>
مطالب مرتبط
مدیر انتشارات بوستان کتاب هشدار داد؛
کتاب را تبدیل به کالایی نکنیم که مردم فقط با تخفیف آن را بخرند
رئیس موسسه بوستان کتاب قم با بیان اینکه ذات تخفیف عادتساز است، به روند اعطای یارانهها در حوزه نشر بهعنوان تخفیف به مصرفکننده اشاره و تاکید کرد: رویکرد اعطای یارانهها در حال تبدیل یک ارزش به ضد ارزش است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا(پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) به نقل از خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، بین اهالی فرهنگ و افرادی که به صورت مستقیم با حوزه چاپ و نشر سروکار دارند، نظرهای متفاوتی درباره چگونگی توزیع یارانه به کتاب و حتی برگزاری طرحهای فصلی وجود دارد. برخی معتقدند طرحهای فصلی کتاب، یارانه را مستقم به دست مصرفکننده میرساند و این امر به توزیع عادلانه یارانه نزدیکتر است. عدهای هم بر این باورند که یارانهها باید به تقویت زیرساختها اختصاص داده شود تا از ریشه و به صورت ساختاری مشکل و معضلی از حوزه چاپ و نشر حل و فصل شود. به بهانه اجرای طرح «زمستانه کتاب 99» با محمدباقر انصاری مدیر نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و رئیس موسسه بوستان کتاب قم، در این ارتباط به گفتوگو نشستیم که در ادامه از نظر خوانندگان میگذرد.
مدیر نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ابتدا گفت: اینکه یارانه در حوزه فرهنگ باید به تولیدکننده و توزیعکننده اختصاص یابد یا به مصرفکننده، همیشه چالش اساسی مدیران فرهنگی در سراسر دنیا بودهاست و البته به ایران ما اختصاص ندارد؛ در کشورهای پیشرفته نهادهای تولیدکننده فرهنگ، درجهبندی دارند و برابر همین درجهبندی از حمایتهای مادی و معنوی دولتهای خود برخوردار میشوند. برای مثال ناشری که بیشترین تولید آثار دانشگاهی را دارد یا مرکز پژوهشی که دستکم سالانه 300 اثر جدید با رویکرد هندسی با رصد دقیق مسائل روز جامعه را دارد، در این چرخه از انواع حمایتهای تعریفی و تصویبی بهرهمند میشود.
وی معتقد است: این نگاه و رویکرد، خودبهخود رقابت ایجاد میکند و رقابت باعث تلاش نهادهای فرهنگساز برای ارتقای بیشتر مجموعه خود و درنهایت فرهنگ جامعه هدف میشود و این سیاستگذاری به نسبت مطلوب است اما بسیاری از مظاهر و دادههای فرهنگی جوامع پیشرفته را نمیتوان یکجا و بدون مطالعه و فراهمآوری زیرساختها وارد حوزه فرهنگی کرد.
انصاری درباره برخی افراد هم که بر اساس مطالعهای ناقص وارد حوزه نشر شدهاند، عنوان کرد: متأسفانه در حال حاضر در کشور ما در کنار همه تولیدات فاخر و ارزنده فرهنگی، خرده ناشرانی فعالیت میکنند که بر اساس نقل یا مطالعهای ناقص وارد حوزه نشر شدهاند و برابر همین نگاه تولیداتشان چندان با شأن فرهنگ دیرین کشور ما سازگار نیست. اصلا مخاطب عام و خاص در اینجا مطرح نیست که بگوییم برخی آثار با حال و وضعیت روحی و سوادی مخاطب و بنا به سلایق و علاقه او شکل گرفتهاند. میخواهم بگویم برخی آثار وقتی به فرهنگ جامعه همه ابعاد و زوایا و تعاریفش اضافه نمیکنند، چرا باید منتشر شوند؟ چرا باید برایشان هزینه کرد؟ اصلا چرا باید حمایت شوند؟
این فعال فرهنگیِ حوزه چاپ و نشر درباره اعطای مجوزهای نشر گفت: تصور میکنم باید قدری مجاری اعطای مجوزهای نشر تنگتر و سختگیرانهتر باشد. بحث نگاه سیاسی و رادیکال نیست. بحث تخصص است. شما نمیتوانید قلب و مغز فرهنگ یک کشور را برای جراحی و درمان به هر کسی بسپارید. وقتی طبقهبندی درست باشد، اگر حمایتی هم بخواهد صورت بگیرد، حمایت درست و بجایی خواهد بود.
انصاری با بیان اینکه تخفیف همیشه راهحل مناسب نیست به بحث چگونگی اعطای یارانهها اشاره کرد و گفت: ما با اعلام و اعطای یارانه به مصرفکننده بهعنوان تخفیف مضاعف، میخواهیم جذابیت ایجاد کنیم و کتابخوانی را ترویج کنیم ولی بهنظر من این رویکرد در حال تبدیل یک ارزش به ضد ارزش است. چرا که ذات تخفیف عادتساز است. مصرفکننده و مخاطب همیشه منتظر تخفیف اعطائی است حتی اگر خریدی هم اتفاق نیفتد، تعریف ذهنی او از کتاب، کالایی همیشه با تخفیف بالا، فروش ماهانه و مناسبتی است. کتاب کالایی است که همیشه تخفیف بالا دارد و این، ارزش خوراک روح و کالای باارزش فرهنگی را کم و سبک میکند.
وی راهحلِ اساسی را نهادینه کردن ارزشمندیِ کتاب و ایجاد این باور دانست که کتاب بخش جداییناپذیر در زندگی است و آدمی باید پیوسته کتاب بخواند و در همین ارتباط گفت: کتاب است که میتواند انسانساز باشد. انسان اگر نگاه به ارتقاء اجتماعی و تعالی شخصیتی دارد، باید کتاب همراه و همنشین او باشد. شعارها در عمل با استراتژیها و راهبردهای ظریف، قابل «شدن» است. هم میتوان از الگوهای خوب دیگر کشورها گرتهبرداری کرد و هم با تکیه بر مطالعات جامعهشناختی و مردمشناختی الگوهای جدید ساخت.
مدیر نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اضافه کرد: با تصویرسازی ارزشمند کتاب و نهادینهسازی آن، کتاب به کالای ارزشمندی تبدیل میشود که از تهیهاش گریز و گزیری نیست.
رئیس موسسه بوستان کتاب قم توضیح داد: آیا باید همچنان اعطای یارانه را ادامه داد؟ بله! منتها در این الگو و چرخش، یارانه به تولیدکننده اختصاص مییابد و درعوض، بهای پشت جلد کتاب پایین نگه داشته میشود تا همیشه در سبد خرید شهروندان باقی بماند وگرنه با اقدامات هیجانی، گاه کتاب در سبد خرید قرار میگیرد و گاه خارج میشود و درنهایت آنچه غایت سیاستگذاریهای فرهنگی بوده است، شکل نمیگیرد.
وی استقبالهای گاهبهگاه مردم از طرحهای فصلی را نشاندهنده همین رفتارهای هیجانی برشمرد و بیان کرد: کتابفروشیها هم که تعدادشان روزبهروز کاهش مییابد با هوای همین طرحهای هیجانی نفس میکشند، درحالیکه این تنفس باید پیوسته و ممد حیات توزیعکننده فرهنگ و گشایشگر و مفرح ذات فرهنگ باشد.
انصاری در پایان بیان کرد: فرهنگ فقط در ارتباط درست مهندسی شده است که میتواند مؤثر و اثربخش باشد؛ اینکه در این ارتباط و شبکه ارتباطی جایگاه ناشر، توزیعکننده و مخاطب کجاست و نقطه عطف خط حمایتی در کجا باید قرار بگیرد در این میان تعیینکننده است. بهنظر میرسد در ایران نیازمند باز تعریف خیلی از اصطلاحات و بازنگری در بسیاری از راهبردهای فرهنگی هستیم.
منبع:
خبرگزاری کتاب
کلمات کليدي
محمد باقر انصاری
,
اداره نشر پژوهشگاه
امتیاز دهی
پاسخ
نام
پست الكترونيک
وب سایت
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
نظر
مطالب مرتبط
پربازدید ترین مطالب
مطالب مرتبط
شماره هشتم دوفصلنامه علمی ـ ترویجی « جامعه مهدوی» منتشر شد
شماره 111 فصلنامه علمی ـ پژوهشی «نقدونظر» منتشر شد
کتاب «طلاق در آینه پژوهشهای روان شناختی» روانه بازار نشر شد
کتاب «رفتار با نعمتهای الهی براساس آموزههای قرآن و اهل بیت(ع)» منتشر شد
کتاب «دفاع تبیینی از خداباوری» روانه بازار نشر شد
صدودهمین شماره فصلنامه علمی ـ پژوهشی «نقدونظر» منتشر شد
کتاب «نقش سیاق در تفسیر قرآن و فقه» به چاپ دوم رسید
کتاب «مرجعیت علمی قرآن کریم» روانه بازار نشر شد
کتاب «فلسفه هنر ابن سینا» به چاپ دوم رسید
کتاب «چیستی رویکرد تمدنی (از عرصه نظر تا صحنه عمل)» منتشر شد
پربازدید ترین مطالب
[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه:
584
Guest (PortalGuest)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت :
شرکت سیگما