با حضور رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد: جلسه ارائه گزارش فعالیت های 5 ساله گروه اشاعه اطلاعات و دانش با گذشت 5 سال از فعالیت های گروه اشاعه اطلاعات و دانش پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر لک زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین یعقوب نژاد معاون پژوهشی پژوهشگاه و سرپرست پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی، دکتر هانی قائم مقام مدیر کل توسعه فرایندها و فناوری اطلاعات دفتر، دکتر نظام دوست رئیس اداره توسعه سیستم های سازمانی دفتر و کارشناسان و صاحب نظران، جلسه تشریح عملکرد و دستاوردهای این گروه برگزار شد. به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ابتدای جلسه دکتر علی میرعرب مدیر گروه اشاعه اطلاعات و دانش ضرورت برگزاری جلسه را بیان و ارائه گزارش را در سه بخش مدیریت دانش و علم سنجی، کتابخانه دیجیتالی و پایگاه مدیریت اطلاعات به کارشناسان مربوطه واگذار کردند.
سپس آقای محمد موسوی ضمن ارائه گزارش از امکانات  و توانایی گروه در بخش مدیریت دانش و علم سنجی گفت: نبود بانک اطلاعات جامع در دفتر با وجود زیرساخت مناسب در پژوهشکده مدیریت اطلاعات، یکی از مشکلات است و جزیره ای بودن اطلاعات را که مانع از استفاده از آن می شود باید مرتفع شود. زمینه فنی و قابلیت محتوایی بوجود آمدن بانک اطلاعات دفتر فراهم است بطوری که نیاز های محتوایی علمی و آموزشی از جمله بانک موضوعی مقالات، درس گفتارها، کتاب های صوتی، بانک موضوعی کتاب(فارسی، عربی و انگلیسی)، فیلم های آموزشی و... در این بانک وجود دارد. وی ابراز امید واری کرد که از این زیرساخت استفاده شود.
در بخش دیگر آقای یحیی مهرگان کارشناس کتابخانه دیجیتالی در توضیح این بخش گفت: پایگاهی غنی از کتاب، مقالات مرتبط با علوم انسانی- اسلامی ، مقالات جمع آوری و فهرستنویسی شده است و همچنین پایگاهی جامع از پایان نامه های حوزوی فراهم شده است که پژوهشکران به بسیاری از متون به طور کامل و در مواردی هم طبق قانون حق تالیف بطور محدود دسترسی دارند. با وجود اینکه این کتابخانه دیجیتالی به عنوان تنها کتابخانه دیجیتالی دفتر معرفی شده است، بعضی از شعب و مراکز دفتر مستقل عمل کرده و عملاً جداگانه مدیریت می شوند که باید در این زمینه اقدام جدی انجام شود.
در قسمتی دیگر از این گزارش آقای محمد کریمی کارشناس پایگاه های اطلاعاتی در خصوص پیشخوان گزارشات پایگاه مدیریت اطلاعات اسلامی که کار ایده، طراحی و اجرای آن تماماً در گروه انجام شده است توضیحاتی ارائه کردند و عنوان شد که بخش های مختلف دفتر اعلام نیاز کرده اند تا در مدیریت کارها از این پیشخوان گزارشات(داشبورد اطلاعاتی) استفاده نمایند.
ایشان همچنین بخش های مختلف پایگاه مدیریت دانش از جمله اصطلاح نامه، فرهنگ نامه و نمایه سازی را توضیح دادند و پیشرفت های صورت گرفته برای تسهیل در کارهای تحقیقاتی گروه های پژوهشی پژوهشکده را تشریح کردند.
در ادامه جلسه دکتر لک زایی ضمن تشکر از کارهای مورد اشاره در این جلسه به این نکته اشاره کردند که بسیاری از این فعالیت های گروه اشاعه اطلاعات و دانش قابلیت این را دارد تا در سطح شورای مدیران دفتر و شورای آی تی دفتر (حسب مورد) مطرح شود تا بخش های مختلف دفتر از امکانات فراهم شده در مدیریت دانش استفاده نمایند.
حجت الاسلام والمسلمین یعقوب نژاد با اشاره به فعالیت های انجام شده هم اشکال این نوع کارها را عدم شناخته شدن حتی در سطح دفتر دانست و تاکید کردند که باید از موازی کاری که موجب اتلاف وقت و هزینه می شود جلوگیری کرد.
در پایان دکتر میر عرب درخواست هایی را برای بهبود فعالیت ها عنوان کردند: 1.تامین بودجه فعالیت ها 2. تغییر نگاه فناورانه فعالیت های گروه به فعالیت های پژوهشی 3. تغییر روش جذب هیئت علمی و محقق برای گروه اشاعه اطلاعات با توجه به نیاز و نوع کارها 4. عدم برخورداری کارشناسان گروه از ارتقاء شغلی برغم انجام فعالیت های خوب.
به توجه به کمبود وقت ادامه گزارشات در جلسات آتی موکول شد. 

 
منبع: اخبار پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی
کلمات کليدي
اخبار پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 307
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما