اعضای هیات علمی
شبکه های اجتماعی
ایتا
کانال رسمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
نشر دیجیتال پژوهشگاه (پژوهان)
کتابخانه دیجیتالی دفتر تبلیغات اسلامی
دانشنامه اهل بیت علیهمالسلام
همکاریهای علمی و بینالمللی
پژوهشکده فلسفه و کلام
همایش جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت
پژوهشکده الهیات و خانواده
پژوهشکده مدیریت اطلاعات (کانال مدیریت دانش)
ایتا
پژوهشکده مدیریت اطلاعات (کانال پژوهشیار ویژه اعضای هیأت علمی و محققین)
پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
همایش ملی بررسی آرای تفسیری علامه محمدهادی معرفت
پژوهشکده تاریخ و سیره
سایت دانشنامه اهل بیت (ع)
اینستاگرام
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
نشر دیجیتال پژوهشگاه (پژوهان
)
دسترسی سریع
درباره پژوهشگاه
معرفی پژوهشگاه
پژوهشکدهها و مراکز
گروههای پژوهشی
هیأت علمی
ساختار و بخشها
جوایز و افتخارات
آثار و محصولات
کتب
نشریات
محصولات نرمافزاری
فروشگاه الکترونیک پژوهشگاه
امور هیأتعلمی
فهرست هیأتعلمی
فهرست محققین رسمی
پست الکترونیک هیأت علمی
پژوهشکدهها
تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
علوم و اندیشه سیاسی
فقه و حقوق
فلسفه و کلام
مهدویت و آیندهپژوهی
فرهنگ و معارف قرآن
اسلام تمدنی
مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی
الهیات و خانواده
اخلاق و معنویت
مطالعات تمدنی و اجتماعی
مراکز
احیای آثار اسلامی
همکاری های علمی و بین الملل
ادارات
فناوری اطلاعات
کتابخانهها و پایگاهها
نشر دیجیتال پژوهان
پرتال جامع علوم و معارف قرآن
پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی
کتابخانه های پژوهشگاه
کتابخانه دیجیتال پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی
کتابخانه دیجیتال دفتر تبلیغات اسلامی
مطالعات عدالت اجتماعی
ویکی علوم اسلامی
دانشنامه اهل بیت علیهم السلام
پرتال نشریات
کتابخانه پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (انگلیسی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (عربی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (اردو)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ( ترکی استامبولی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ( فرانسوی)
لینکهای پژوهشی
پایگاه مجلات تخصصی
انجمنهای علمی پژوهشی
نشریات علمی معتبر وزارت علوم
پایگاههای آموزش عالی
اخبار پژوهشگاه
اخبار و اطلاعیهها
همایشها
گزارشهای تصویری
یادداشتها و مقالات
گفتگوهای علمی
ارتباط با ما
ارتباط با حوزه ریاست و روابط عمومی
ارتباط با رئیس پژوهشگاه
ارتباط با روابط عمومی
ارتباط با امور هیأت علمی
درخواست همکاری علمی پژوهشی
درخواست رزرو سالن همایشها
دفتر تلفن پژوهشگاه
خدمات فناوری اطلاعات
اتوماسیون اداری مالی
پست الکترونیک کارمندان
چند رسانه ای
تلویزیون پژوهش
رادیو پژوهش
صفحه اختصاصی آپارات
جوایز و افتخارات
شبهجنبشهای معنوی؛ درآمدی بر پیشگیری و رهاسازی
کتاب «مسئولیت کیفری رانندگان وسایل نقلیه» به عنوان اثر «شایسته تقدیر» شناخته شد
برگزیده حوزه مطالعات تمدنی-دکتر رسول نوروزی
برگزیده حوزه مطالعات تمدنی-دکتر حبیب الله بابایی
انتخاب دو اثر پژوهشگاه در جشنواره بین المللی فارابی
کسب لوح تقدیر کتاب مهدویت و سیاست های فرهنگی ترویج آن در جمهوری اسلامی
بيشتر
فارسی
العربية
English
اردو
Türkçe
Français
EN
| AR
| FA
معرفی پژوهشگاه
درباره پژوهشگاه
پژوهشگاه در یک نگاه
هیأت امنا
ساختار سازمانی
بیوگرافی رئیس فعلی پژوهشگاه
روسای پیشین پژوهشگاه
اعضای هیأت علمی
حوزه ریاست
حوزه ریاست و روابط عمومی
مرکز همکاری های علمی و بین المللی
اداره امور هیأت علمی
هیأت اجرایی جذب
گروه برنامهریزی و بودجه
اداره حراست
اداره نشر
اداره فناوری اطلاعات
معاونت پژوهشی
معرفی معاونت پژوهشی
معرفی معاون پژوهشی
اداره کتابخانهها و اسناد
گروه برنامهریزی، نظارت و ارزیابی پژوهشی
اداره نشریات
معاونت منابع انسانی و پشتیبانی
معرفی معاونت منابع انسانی و پشتیبانی
معرفی معاون منابع انسانی و پشتیبانی
اداره منابع انسانی
اداره امور پشتیبانی
اداره امور مالی
| پژوهشکده ها و مراکز
پژوهشکده ها
پژوهشکده فلسفه و کلام
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
پژوهشکده مدیریت اطلاعات ومدارک اسلامی
پژوهشکده اخلاق و معنویت
پژوهشکده الهیات و خانواده
پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع)
پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهشکده فقه و حقوق
مراکز
مرکز احیای آثار اسلامی
مرکز همکاری های علمی و بین الملل
| گروه های علمی
گروه های علمی
سازماندهی اطلاعات و مدارک
اشاعه اطلاعات و دانش
الهیات تطبیقی
اخلاق اجتماعی
مطالعات خانواده
کتاب شناسی و نسخه شناسی
تصحیح و احیای آثار اسلامی
مطالعات تمدنی
مطالعات فرهنگی اجتماعی
مطالعات عدالت اجتماعی
مسائل فقهی و حقوقی
فقه کاربردی
حکمت و کلام جدید
قرآن و مطالعات اجتماعی
هنر و تمدن اسلامی
فلسفه سیاسی
فقه سیاسی
علوم سیاسی
تدوین سازمان های دانش
جریان شناسی مهدویت
آینده پژوهی دین و دینداری
فلسفه
کلام
فلسفه اخلاق
اخلاق
تربیت
اسلام و مطالعات معنویت
فلسفه فقه و حقوق
دانش های وابسته به فقه
دائره المعارف های قرآنی
فرهنگ نامه های قرآنی
تفسیر قرآنی
علوم قرآنی
مطالعات تطبیقی
تاریخ تشیع
سیره اهل بیت(ع)
فرهنگ و تمدن اسلامی
دانشنامه اهل بیت(ع)
مهدویت پژوهی
| آثار و محصولات
فهرست آثار
فهرست آثار
فهرست آثار برگزیده
معرفی مجلات
خرید آثار
نشر دیجیتال پژوهشگاه
پرتال نشریات
فروشگاه نشر پژوهشگاه
فروشگاه اصلی و نمایندگی های فروش
پایگاه های وب
پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی
کتابخانه دیجیتال دفتر تبلیغات
دانشنامه اهل بیت(ع)
پرتال جامع علوم و معارف قرآن
| طرح های پژوهشی
طرح های پژوهشی
طرح های در دست انجام
طرح های انجام شده
موسوعه ها
موسوعه علامه شرف الدین
موسوعه علامه بلاغی
موسوعه شهید اول
موسوعه شهید ثانی
بیشتر
کلان پروژه ها
دائره المعارف قرآن کریم
دانشنامه اهل بیت (ع)
سیاست متعالیه
اندیشه سیاسی شیعه
نفس و بدن
بیشتر
فرهنگ نامه
بیشتر
اصطلاحنامه ها
بیشتر
| قطب های فکری فرهنگی
قطب بنیادهای نظری و
نظام متقن علوم اسلامی و انسانی
معرفی
میز اسلامی سازی علوم انسانی
میز توسعه و توانمند سازی علوم اسلامی
میز آموزش و پرورش
قطب تعمیق ایمان دینی و مبارزه با
جریانها و فرق انحرافی
معرفی
میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن
میز توسعه و تعمیق باور دینی
میز وهابیت
کارگروه مقابله با فرق انحرافی
قطب نظام سیاسی و اجتماعی
اسلام و ایران
معرفی
میز نظام سیاسی جمهوری اسلامی
میز مسائل اجتماعی اسلام و ایران
میز تمدن اسلامی
قطب اخلاق، خانواده
و سبک زندگی
معرفی
میز تحکیم نظام خانواده
میز سبک زندگی اسلامی
میز اخلاق
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
>
مطالب مرتبط
سلسله نشست های علمی ویژه اربعین 1400: اربعین حسینی: تجلی ما رایت الّا جمیلاً
ذوالفقار ناصری صدر، پژوهشگر دین در نشست «اربعین حسینی: تجلی ما رایت الّا جمیلاً» گفت: حضرت زینب(س) در واقعه عاشورا به گودی قتلگاه مینگرد و دو جمال را میبیند که یکی جمالِ عبودیت سیدالشهدا(ع) و دیگری ربوبیت الهی است.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به نقل از خبرنگار ایکنا، نشست «اربعین حسینی: تجلی ما رایت الّا جمیلاً» چهارشنبه ۳۱ شهریور از سوی پژوهشکده فلسفه و کلام و مرکز همکاریهای علمی و بینالملل و اندیشکده اربعین پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و با ارائه ذوالفقار ناصری صدر، پژوهشگر دینی، برگزار شد. در ادامه متن سخنان وی را میخوانید:
پس از شهادت امام حسین(ع) و اصحاب باوفای ایشان در حادثه کربلا، جانسوزترین مصیبتها بر خاندان حسینی وارد آمد و حضرت زینب کبری(س) و دیگر اسرا مصیبتهای سنگینی را تحمل کردند، اما تحمل آنها هرگز نتوانست شکوه حیدری حضرت زینب(س) را در هم بشکند. وقتی عبیدالله بن زیاد در مجلس مقهورانهای که برای نمایش پیروزی ظاهری خود تدارک دیده بود، هیبت حضرت زینب را دید، گفت که این بانوی با تکبر کیست که سر تعظیم در مقابل ما فرود نمیآورد؟ لذا وقتی حضرت زینب را به او معرفی کردند، برای اینکه زخم زبانی به اهل بیت و حضرت زینب زده باشد، گفت که کار خدا با برادرت را چگونه دیدی؟ اینجا بود که دختر علی(ع) چنان پاسخ دندانشکنی به عبیدالله داد که خواب او را پریشان کرد. ایشان فرمود که به خدا قسم در این حادثه جانسوزی که برای ما در کربلا اتفاق افتاد غیر از زیبایی ندیدم. امروز میخواهیم درباره این عبارت طلایی حضرت زینب(س) صحبت کنیم.
فهم این عبارت رمز فهم حادثه جانسوز کربلاست. برای فهم این جمله باید چند نکته را در نظر گرفت. اولاً باید رویکرد توحیدی و الهی داشت، چراکه با رویکردهای مادی و تجربی نمیتوان چنین عبارت سنگینی را فهمید. ثانیاً باید در حادثه عاشورا سه چهره کلی را از هم باز شناخت؛ اول چهره زیبای حق و حقیقت است که در وجود مبارک امام حسین(ع) و اصحابش تجلی کرد. دوم چهره کریه باطل است که در یزید و یزیدیان ظهور کرد. سوم چهره مشیت و قضای الهی است. ثالثاً باید به این حادثه یگانهای که در کربلا اتفاق افتاد از منظرهای مختلفی نگریست.
جنبههای عرفانی واقعه عاشورا
توجه به منظر عرفانی و فهم باطنی واقعه عاشورا برای فهم عبارت حضرت زینب(س) لازم است. ما در مناجات شعبانیه مشاهده میکنیم که فرمودهاند الهی تو در تمام عمرم جز به زیبایی با من رفتار نکردهای. حضرت زینب(س) بر پایه چنین مبنای توحیدی است که چنان جملهای را بر زبان جاری میکند. تنها کسی که فانی در صفات جمال و جلال الهی باشد میتواند باطن افعال الهی را فهم کند و در نمونههای ظاهری افعال الهی متوقف نشود. حضرت زینب(س) با این مبانی توحیدی و عرفانی، تجلی کمال انسانی را در باطن حادثه عاشورا به عینه میبیند.
دومین منظری که باید برای فهم جمله حضرت زینب(س) مورد توجه قرار داد، منظر اعتقادی و کلامی است. ما مسلمانان بر اساس آموزههای قرآنی و سنت ائمه بر این باوریم که هیچ فعلی در این عالم بدون اذن الهی رخ نمیدهد و خداوند علتالعلل است و بر اساس نگاه توحیدی به عالم، همه افعال از خداوند صادر میشود و خداوند خیر محض است. بنابراین افعال خیر و جمیل از خداوند صادر میشود. از این رو برای انسانی که رویکرد توحیدی دارد و تسلیم امر الهی است، شهادت، جراحت و اسارت همگی فعل الهی تلقی میشود و این را کسی میفهمد که تسلیم امر الهی باشد. امام حسین (ع) در آغاز قیام خود در یکی از منزلگاهها فرمودند که انسان موحد خود را موظف به انجام تکلیفی میداند که از سوی خداوند بر وی وارد شده است، لذا چه شکست و چه پیروزی برای وی سعادت تلقی میشود.
منظر سومی که باید به واقعه عاشورا نگریست تا جمله حضرت زینب(س) فهم شود نگاه و منظر عاشقانه است. عاشق، تمام هستی خود را برای معشوق بذل میکند و امام حسین(ع) وقتی به این درک و تحلیل رسید که دین خدا جز با شهادت او و اصحاب و اهل بیت ایشان استوار نمیماند، تمام هستی خود را فدای دین حق کرد و فرمود که اگر دین محمد(ص) جز با کشته شدن و شهادت من بر پا نمیماند، ای شمشیرها مرا دریابید. این عبارت تجلی مقام تسلیم در مقابل قضای الهی است، چراکه قضای الهی بر این تعلق گرفته که اگر قرار است دین خدا زنده بماند، باید عزیزترین بنده خدا یعنی امام حسین(ع) خود را فدای حق کند. لذا کربلا تجلی رضای انسان به قضای الهی است. حسین(ع) عاشق ذات پاک احدیت و دیگران نیز عاشق حسین(ع) هستند.
فهم واقعه عاشورا از منظر سیاسی
منظر دیگر که برای فهم عبارت حضرت زینب(س) ضروری شمرده میشود، داشتن فهم سیاسی است. از منظر سیاسی و اطاعت از ولی الهی، در حادثه کربلا زیباترین تابلوهای تولی و تبری و ایثار و فداکاری را در اصحاب امام حسین(ع) شاهدیم؛ به گونهای که اصحاب ایشان چنان در وجود اباعبدالله(ع) جذب شده بودند که ایشان بارها فرمود که من بهتر از اصحاب و اهل بیتم سراغ ندارم. حضرت زینب(س) از این منظر، یعنی اطاعت سیاسی از امام خود، مینگرد و میبیند که شهدای کربلا چگونه به زیبایی هرچه تمامتر تسلیم امام خود هستند و حتی از جان شیرین خود گذشتند. لذا حضرت زینب(س) این غزل زیبای عاشقانه را در محضر عبیدالله سرود و فرمود: «ما رایت الّا جمیلاً.»
منظر دیگر، عبودیت و ربوبیت است. مقام عبودیت یعنی مقام تسلیم محض خدا بودن و کربلا تجلی این مقام است. اگر نگاه انسان توحیدی باشد، در ورای حوادث و اتفاقات نه شکست و خون، بلکه تسلیم شدن در مقابل مشیت الهی را میبیند و در اینجا باطنها مکشوف شده و یزیدیان باطن شیطانی و حسینیان باطن الهی خود را به منصه ظهور گذاشتند. حضرت زینب(س) این صحنهها را میبیند و روایت میکند.
امام حسین(ع) خود و تمام هستیاش را در برابر مشیت الهی فدا میکند. خداوند در قرآن کریم میفرماید: «إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَىٰ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ ۚ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَيَقْتُلُونَ وَيُقْتَلُونَ ۖ وَعْدًا عَلَيْهِ حَقًّا فِي التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِيلِ وَالْقُرْآنِ ۚ وَمَنْ أَوْفَىٰ بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ ۚ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَيْعِكُمُ الَّذِي بَايَعْتُمْ بِهِ ۚ وَذَٰلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ؛ همانا خدا جان و مال اهل ایمان را به بهای بهشت خریداری کرده، آنها در راه خدا جهاد میکنند پس (دشمنان دین را) به قتل میرسانند و (یا خود) کشته میشوند، این وعده قطعی است بر خدا و عهدی است که در تورات و انجیل و قرآن یاد فرموده، و از خدا با وفاتر به عهد کیست؟ پس از این معاملهای که کردید بسی شاد باشید که این به حقیقت سعادت و فیروزی بزرگ است» (توبه، ۱۱۱) چون امام حسین(ع) به عهد خود با خدا وفا کرد، خداوند نیز دنیا و آخرت را به حسین(ع) بخشید. در آموزههای شیعی به خصوص در زیارت عاشورا از امام حسین(ع) با عنوان ثارالله یعنی خون خدا یاد شده و همانطور که جریان خون در بدن عامل بقاست، جاری شدن خون حسین(ع) و یاران ایشان در رگهای اجتماع مسلمین عامل حیات اسلام است.
لزوم فهم حقیقت در راهپیمایی اربعین
حضرت زینب(س) عبودیتِ حسین(ع) و ربوبیت الهی را در صحه کربلا میبیند. وی به گودی قتلگاه مینگرد و دو جمال را میبیند که یکی جمال عبودیت سیدالشهدا(ع) است. راوی میگوید وقتی از نزدیک گوش سپردم که ببینم امام حسین(ع) چه میگوید، وی تنها خوفی که در آن لحظات داشت این بود که مبادا شهادت او به سرانجام نرسد. جمال دیگر ربوبیت الهی است. خدا اراده کرد که برای بقای دین خود، امام حسین(ع)، که عزیزترین است، کشته شود و حسین(ع) به زیبایی هرچه تمامتر این قضای الهی را به مرحله اجرا رساند. تجلی زیباییهای حسین(ع) در کربلا، که از بیان حضرت زینب(س) نقل شده، باید در راهپیمایی اربعین متجلی شود.
اربعین در فرهنگ دینی ما به معنای به کمال رسیدن است و باید به فهم کمال حقیقت نائل شد. در حادثه کربلا جنود عقل و پلیدی به مقابله آمدهاند. زیباییهایی را که در کربلا دیدهایم باید در اربعین حسینی به منصه ظهور برسانیم. امام حسین(ع) همچنان در تجلی است و تمام اخلاق انسانی باید در اربعین متجلی شود، چراکه در حادثه عاشورا تمام کمالات انسانی در وجود امام حسین(ع) و اصحابشان به زیبایی تمام متجلی شد.
منبع:
خبرگزاری ایکنا
کلمات کليدي
سلسله نشست های علمی ویژه اربعین 1400
,
اخبار پژوهشکده فلسفه و کلام
امتیاز دهی
پاسخ
نام
پست الكترونيک
وب سایت
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
نظر
مطالب مرتبط
پربازدید ترین مطالب
مطالب مرتبط
دعا مراکز لذت مغز انسان را فعال میکند/ آرامش پای روضه امام حسین(ع)
جلوههایی از تلاش میرحامد حسین برای دفاع از کیان تشیع
جلوههایی از تلاش میرحامد حسین برای دفاع از کیان تشیع
تفاوت دیدگاه محمدعلی امیرمعزی با اندیشه شیعی در شناخت خداوند
نشست علمی «معرفی اجمالی رویکرد شناختی به مطالعات دین» برگزار شد
کتاب صداقت در فلسفه اخلاق منتشر شد
دریافت مدرک دوره پسادکترا
کتاب بررسی مسئله کیفیات ذهنی منتشر شد
انتخاب دو اثر پژوهشگاه در جشنواره بین المللی فارابی
رشد مطالعات مستشرقان شیعهپژوه، زنگ خطر برای حوزه است
پربازدید ترین مطالب
[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه:
230
Guest (PortalGuest)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت :
شرکت سیگما