اعضای هیات علمی
شبکه های اجتماعی
ایتا
کانال رسمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
نشر دیجیتال پژوهشگاه (پژوهان)
کتابخانه دیجیتالی دفتر تبلیغات اسلامی
دانشنامه اهل بیت علیهمالسلام
همکاریهای علمی و بینالمللی
پژوهشکده فلسفه و کلام
همایش جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت
پژوهشکده الهیات و خانواده
پژوهشکده مدیریت اطلاعات (کانال مدیریت دانش)
ایتا
پژوهشکده مدیریت اطلاعات (کانال پژوهشیار ویژه اعضای هیأت علمی و محققین)
پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
همایش ملی بررسی آرای تفسیری علامه محمدهادی معرفت
پژوهشکده تاریخ و سیره
سایت دانشنامه اهل بیت (ع)
اینستاگرام
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
نشر دیجیتال پژوهشگاه (پژوهان
)
دسترسی سریع
درباره پژوهشگاه
معرفی پژوهشگاه
پژوهشکدهها و مراکز
گروههای پژوهشی
هیأت علمی
ساختار و بخشها
جوایز و افتخارات
آثار و محصولات
کتب
نشریات
محصولات نرمافزاری
فروشگاه الکترونیک پژوهشگاه
امور هیأتعلمی
فهرست هیأتعلمی
فهرست محققین رسمی
پست الکترونیک هیأت علمی
پژوهشکدهها
تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
علوم و اندیشه سیاسی
فقه و حقوق
فلسفه و کلام
مهدویت و آیندهپژوهی
فرهنگ و معارف قرآن
اسلام تمدنی
مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی
الهیات و خانواده
اخلاق و معنویت
مطالعات تمدنی و اجتماعی
مراکز
احیای آثار اسلامی
همکاری های علمی و بین الملل
ادارات
فناوری اطلاعات
کتابخانهها و پایگاهها
نشر دیجیتال پژوهان
پرتال جامع علوم و معارف قرآن
پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی
کتابخانه های پژوهشگاه
کتابخانه دیجیتال پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی
کتابخانه دیجیتال دفتر تبلیغات اسلامی
مطالعات عدالت اجتماعی
ویکی علوم اسلامی
دانشنامه اهل بیت علیهم السلام
پرتال نشریات
کتابخانه پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (انگلیسی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (عربی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (اردو)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ( ترکی استامبولی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ( فرانسوی)
لینکهای پژوهشی
پایگاه مجلات تخصصی
انجمنهای علمی پژوهشی
نشریات علمی معتبر وزارت علوم
پایگاههای آموزش عالی
اخبار پژوهشگاه
اخبار و اطلاعیهها
همایشها
گزارشهای تصویری
یادداشتها و مقالات
گفتگوهای علمی
ارتباط با ما
ارتباط با حوزه ریاست و روابط عمومی
ارتباط با رئیس پژوهشگاه
ارتباط با روابط عمومی
ارتباط با امور هیأت علمی
درخواست همکاری علمی پژوهشی
درخواست رزرو سالن همایشها
دفتر تلفن پژوهشگاه
خدمات فناوری اطلاعات
اتوماسیون اداری مالی
پست الکترونیک کارمندان
چند رسانه ای
تلویزیون پژوهش
رادیو پژوهش
صفحه اختصاصی آپارات
جوایز و افتخارات
شبهجنبشهای معنوی؛ درآمدی بر پیشگیری و رهاسازی
کتاب «مسئولیت کیفری رانندگان وسایل نقلیه» به عنوان اثر «شایسته تقدیر» شناخته شد
برگزیده حوزه مطالعات تمدنی-دکتر رسول نوروزی
برگزیده حوزه مطالعات تمدنی-دکتر حبیب الله بابایی
انتخاب دو اثر پژوهشگاه در جشنواره بین المللی فارابی
کسب لوح تقدیر کتاب مهدویت و سیاست های فرهنگی ترویج آن در جمهوری اسلامی
بيشتر
فارسی
العربية
English
اردو
Türkçe
Français
EN
| AR
| FA
معرفی پژوهشگاه
درباره پژوهشگاه
پژوهشگاه در یک نگاه
هیأت امنا
ساختار سازمانی
بیوگرافی رئیس فعلی پژوهشگاه
روسای پیشین پژوهشگاه
اعضای هیأت علمی
حوزه ریاست
حوزه ریاست و روابط عمومی
مرکز همکاری های علمی و بین المللی
اداره امور هیأت علمی
هیأت اجرایی جذب
گروه برنامهریزی و بودجه
اداره حراست
اداره نشر
اداره فناوری اطلاعات
معاونت پژوهشی
معرفی معاونت پژوهشی
معرفی معاون پژوهشی
اداره کتابخانهها و اسناد
گروه برنامهریزی، نظارت و ارزیابی پژوهشی
اداره نشریات
معاونت منابع انسانی و پشتیبانی
معرفی معاونت منابع انسانی و پشتیبانی
معرفی معاون منابع انسانی و پشتیبانی
اداره منابع انسانی
اداره امور پشتیبانی
اداره امور مالی
| پژوهشکده ها و مراکز
پژوهشکده ها
پژوهشکده فلسفه و کلام
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
پژوهشکده مدیریت اطلاعات ومدارک اسلامی
پژوهشکده اخلاق و معنویت
پژوهشکده الهیات و خانواده
پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع)
پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهشکده فقه و حقوق
مراکز
مرکز احیای آثار اسلامی
مرکز همکاری های علمی و بین الملل
| گروه های علمی
گروه های علمی
سازماندهی اطلاعات و مدارک
اشاعه اطلاعات و دانش
الهیات تطبیقی
اخلاق اجتماعی
مطالعات خانواده
کتاب شناسی و نسخه شناسی
تصحیح و احیای آثار اسلامی
مطالعات تمدنی
مطالعات فرهنگی اجتماعی
مطالعات عدالت اجتماعی
مسائل فقهی و حقوقی
فقه کاربردی
حکمت و کلام جدید
قرآن و مطالعات اجتماعی
هنر و تمدن اسلامی
فلسفه سیاسی
فقه سیاسی
علوم سیاسی
تدوین سازمان های دانش
جریان شناسی مهدویت
آینده پژوهی دین و دینداری
فلسفه
کلام
فلسفه اخلاق
اخلاق
تربیت
اسلام و مطالعات معنویت
فلسفه فقه و حقوق
دانش های وابسته به فقه
دائره المعارف های قرآنی
فرهنگ نامه های قرآنی
تفسیر قرآنی
علوم قرآنی
مطالعات تطبیقی
تاریخ تشیع
سیره اهل بیت(ع)
فرهنگ و تمدن اسلامی
دانشنامه اهل بیت(ع)
مهدویت پژوهی
| آثار و محصولات
فهرست آثار
فهرست آثار
فهرست آثار برگزیده
معرفی مجلات
خرید آثار
نشر دیجیتال پژوهشگاه
پرتال نشریات
فروشگاه نشر پژوهشگاه
فروشگاه اصلی و نمایندگی های فروش
پایگاه های وب
پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی
کتابخانه دیجیتال دفتر تبلیغات
دانشنامه اهل بیت(ع)
پرتال جامع علوم و معارف قرآن
| طرح های پژوهشی
طرح های پژوهشی
طرح های در دست انجام
طرح های انجام شده
موسوعه ها
موسوعه علامه شرف الدین
موسوعه علامه بلاغی
موسوعه شهید اول
موسوعه شهید ثانی
بیشتر
کلان پروژه ها
دائره المعارف قرآن کریم
دانشنامه اهل بیت (ع)
سیاست متعالیه
اندیشه سیاسی شیعه
نفس و بدن
بیشتر
فرهنگ نامه
بیشتر
اصطلاحنامه ها
بیشتر
| قطب های فکری فرهنگی
قطب بنیادهای نظری و
نظام متقن علوم اسلامی و انسانی
معرفی
میز اسلامی سازی علوم انسانی
میز توسعه و توانمند سازی علوم اسلامی
میز آموزش و پرورش
قطب تعمیق ایمان دینی و مبارزه با
جریانها و فرق انحرافی
معرفی
میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن
میز توسعه و تعمیق باور دینی
میز وهابیت
کارگروه مقابله با فرق انحرافی
قطب نظام سیاسی و اجتماعی
اسلام و ایران
معرفی
میز نظام سیاسی جمهوری اسلامی
میز مسائل اجتماعی اسلام و ایران
میز تمدن اسلامی
قطب اخلاق، خانواده
و سبک زندگی
معرفی
میز تحکیم نظام خانواده
میز سبک زندگی اسلامی
میز اخلاق
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
>
مطالب مرتبط
پژوهشگر مطالعات فرهنگی و رسانهای تشریح کرد؛
قرآن و رسانه تراز دینی
پژوهشگر مطالعات فرهنگی و رسانهای گفت: رسانه تراز، رسانهای است که بتواند محتوای دینی و ایدئولوژیک ما را که به آن معتقدیم و جهان شمولترین راه زندگی در دنیاست را فرآوری کند.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به نقل از خبرگزاری ایکنا از خراسان رضوی، محمدجواد استادی، پژوهشگر مطالعات فرهنگی و رسانهای، شامگاه پنج شنبه ، اول مهرماه در نشستی مجازی با عنوان «قرآن و رسانه تراز دینی» که با میزبانی دکتر سید مصطفی احمد زاده استاد یار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در اینستا گرام به صورت لایو برگزار گردید اظهار کرد: ما همواره درباره انسان سخن میگوییم و این انسان، موجودی است که با مجموعهای از نیازها احاطه شده که محتاج است تا برای ادامه زیست خود، این نیازها را برطرف کند و برای رفع نیازهای خود نیازمند برقراری ارتباط است، چراکه هیچ انسانی نمیتواند به تنهایی نیاز خود را را رفع کند.
وی بیان کرد: در گذشته ابزارهایی که برای برقراری ارتباط وجود داشته، ابزارهای سادهای بودند که ارتباط چهره به چهره یکی از این ابزارهای سنتی برای برقراری ارتباط بوده است، اما هرچه جامعه پیشرفت کرد، نقش ابزارهای ارتباطی پیچیدهتر و به همان نسبت نیز نیازهای انسان هم سخت و پیچیده شد.
پژوهشگر مطالعات فرهنگی و رسانهای گفت: در حقیقت زمانی که از رسانه سخن به میان میآید شاید رسانههای سنتی مورد توجه ما نباشد بلکه امروزه منظور ما از رسانه، رسانههای جمعی و تودهای است که همزمان با توسعه و گسترش فناوری رسانهها نیز در مقابل توانستند خود را توسعه دهند و بهدلیل ابزار بودنشان نیز بیشترین استفاده را از فناوری کردند تا بتوانند ارتباط بین انسانها را بهتر برقرار کنند.
استادی بیان کرد: با توجه به اینکه تمام حوزههای زیست انسانی مرتبط به ارتباطات است، از اینرو ما این علم را علم مادر میدانیم، زیرا این علم به دنبال این است که فرآیندهای ارتباطی را بررسی، مطالعه، تدوین و بررسی کند و همواره در تلاش است که اگر آسیبی در ایجاد ارتباط وجود دارد را برطرف نماید.
تفاوت رسانه در جهان غربی با رسانه در جهان دینی در چیست؟
وی با اشاره به تفاوت رسانه جهان غرب و رسانه جهان دینی، اظهار کرد: اساسا تا پیش از رنسانس در غرب، تقریبا تمامی رویدادهای انسانی تحت تأثیر نگرههای دینی بوده است، اما از زمانی که رنسانس در غرب رخ داد، خدا از محوریت جامعه خارج شد و انسان بهعنوان محوریت معرفی شد و مردم نیز بر اساس این دیدگاه عمل کردند. در حقیقت این هویت دینی و فرهنگی، جوامع غربی را نشانه گرفت و آرمان و غایت جامعه انسانی را تغییر داد و در نگرههای مادی و منفعتطلبانه این جهانی خلاصه شد، اما این در حالی است که انسان دقیقا مقابل این نقطه قرار دارد و میخواهد که با استفاده از آموزههای دینی به یک زندگی الهی، متعالی و زیست برتر دست پیدا کند.
این فعال فرهنگی بیان کرد: طبیعتا در جهان غرب، ابزارهایی که شکل میگیرد از معانی دینی تهی میشوند و برای جبران آن نیز تلاش میکنند که با ایجاد نگرههای الهیات و بهویژه الهیات مسیحی، پیوندی میان الهیات و حوزههای رسانهای برقرار شود اما در اینجا منظور از رسانه، ابزار منفعتطلبانه است.
استادی افزود: در حقیقت ما در جهان اسلام اعتقاد داریم که قرآن و سنت مبنایی هستند که برای تمام فضاهای زیست و زندگی ما برنامه دارند و از نظاموارههایی برخوردار هستند که آنها را هدایت میکنند و همواره در تلاش هستیم که بر اساس آموزه آن حرکت کنیم. از اینرو در نگاه ما زیست انسانی در یک زیست متعالی است، نگره ما یک نگره دینی است و مبنای ما نیز انسان مادی نیست.
وی بیان کرد: بنابراین میتوان تفاوت رسانه غرب با رسانه دینی را همین مطلب عنوان کرد، به نوعی غایت این دو با یکدیگر متفاوت است و همواره این دو با یکدیگر تفاوت چشمگیری دارند. از اینرو ما باید بپذیریم که اساسا در نگاه دینی و اسلامی، رسانه مقوله دیگری بوده و با آن چیزی که در جهان غرب وجود دارد، متفاوت است.
چیستی رسانه تراز دینی
پژوهشگر مطالعات فرهنگی و رسانهای با اشاره به چیستی رسانه تراز دینی، اظهار کرد: زمانی که ما مدعی هستیم که در فضای جمهوری اسلامی صحبت و الگویی به نام جمهوری اسلامی را مطرح میکنیم، در صدد هستیم که این الگو را بهعنوان زیست برتر در اختیار دیگران قرار دهیم، زیرا طبیعی است که در حوزهها و مؤلفههای مختلف زیستی، ما باید بهترینها را انتخاب کنیم.
استادی بیان کرد: در حقیقت وقتی ما از رسانه تراز سخن به میان میآوریم، منظور این است که ما به دنبال ایجاد رسانهای هستیم که در فرم و فرآیندهای تولید محتوا، بتواند با بهترین استانداردهای رسانهای را برقرار کند و نزدیکترین رابطه را با انتقال مفاهیم مورد نظر ما داشته باشد.
وی یادآور شد: در واقع رسانه تراز، رسانهای نیست که صرفا محتوای خوب را معرفی کند بلکه رسانه تراز رسانهای است که بتواند محتوای دینی و ایدئولوژیک ما را که به آن معتقدیم و جهان شمولترین راه زندگی در دنیاست و آیات و روایات را در منابع زیستی ما بتواند به قالبهای جهانشمول روزآمدی که همه مردم میتوانند با آن ارتباط برقرار کنند؛ فرآوری کند و از طرفی نیز رسانه تراز دینی باید بتواند طیفهای وسیعی را جمع کند.
این فعال فرهنگی اضافه کرد: بر همین اساس در میان رسانههایی که در حال فعالیت هستند نمیتوان رسانه ترازی را مشخص و معرفی کرد، زیرا بسیاری از این رسانهها نمیتوانند محتوای دینی را فرآوری کنند.
قرآن؛ یک رسانه بسیار قدرتمند
استادی گفت: در خصوص قرآن نیز که بحث این نشست است باید گفت که قرآن، خود یک رسانه است، در حقیقت کتاب آسمانی ما یک رسانه بسیار قدرتمندی است، زیرا بسیاری از مقالههایی که در جهان نوشته شده نشان میدهد که قرآن، ساختارهای رسانهای بسیاری جدی را رعایت کرده است و در حقیقت مفاهیمی در این کتاب آمده است که امروزه نیز پس از چندین سال که از نزول آن میگذرد، میتوانیم گزارههای زیادی را از آن استخراج کنیم و آنها را مورد استفاده و بررسی قرار دهیم.
وی بیان کرد: نکته دیگری که در این میان وجود دارد این است که ما باید بتوانیم آن چیزی را که در رسانه خود تولید میکنیم برآمده از مفاهیم آیات و روایات باشد، بنابراین ما میتوانیم اصولی را از قرآن استخراج کنیم که وقتی میگوییم ما رسانه تراز دینی هستیم، به واقع این کار را کرده باشیم.
پژوهشگر مطالعات فرهنگی و رسانهای یادآور شد: در واقع اگر رسانهای میخواهد قرآنی باشد، باید چند ویژگی داشته باشد که در این میان میتوان به حق جو بودن، ضدیت با طاغوت، دفاع از ارزشها و صادق بودن؛ اشاره کرد که در حقیقت اینها همان ویژگیهایی هستند که به نوعی وجه تمایز رسانه دینی و رسانه غربی را معرفی میکند.
استادی تأکید کرد: همواره مناسک شیعی نیز جزو مهمترین ظرفیتهای یک رسانه محسوب میشوند که متأسفانه از این ظرفیتها که در کشور ما کم نیستند استفاده نمیشود و گاهی نیز بر ضد آن نیز استفادههایی صورت میگیرد. در این میان میتوان به حاج قاسم سلیمانی اشاره کرد که در حقیقت شخصیت ایشان از ظرفیت رسانهای زیادی برخوردار است اما متأسفانه از این ظرفیت بزرگ کشورمان هیچگونه استفادهای در فضای رسانهای نشده؛ اما این در حالی است که جهان غرب از کوچکترین داشتههای خود استفاده میکند.
منبع:
خبرگزاری ایکنا
کلمات کليدي
خبرگزاری ایکنا
,
اخبار پژوهشکده اسلام تمدنی
امتیاز دهی
پاسخ
نام
پست الكترونيک
وب سایت
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
نظر
مطالب مرتبط
پربازدید ترین مطالب
مطالب مرتبط
عبور از ظواهر به بواطن اعمال در ماه مبارک رمضان
فتح مکه، اولین واقعه تمدّنساز اسلام در ماه مبارک رمضان
مهمترین اقدامات اداره کل پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در سال جاری
غنی سازی بانک اطلاعات نرم افزار و چند رسانه ای از دستاوردهای مهم این کتابخانه است
نشست علمی شخصیت شناسی فقیه عالیقدر ملاعبدالله یزدی صاحب حاشیه ملاعبدالله
نشست تخصصی فلسفه قدرت و حاکمیت در اسلام
نشست علمی شاخصه های فقه اجتماعی قرآن کریم
درنگی در گزارش منسوب به علامه طباطبایی از تاریخ علوم و تمدن اسلامی
مواجهه سنت گرایان با اندیشه شیعی در کلام علامه طباطبایی
زبان قرآن در داستان خلقت انسان رئالیسم یا سمبلیسم از منظر علامه طباطبایی
پربازدید ترین مطالب
[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه:
378
Guest (PortalGuest)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت :
شرکت سیگما