پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن ازدواج و همسرداری انبیا از منظر قرآن و حدیث ازدواج و همسرداری مقوله‌ای است که تدبیر الهی در زندگی انسان مقرر کرده و انسان نمی‌تواند از آن بیگانه باشد؛ حتی انبیا که در اوج لذات معنوی زندگی می‌کردند با ازدواج و همسرداری بیگانه نبودند. تحولات عصر جدید بر زندگی انسان از جمله در مقوله ازدواج و روابط زوجین تأثیر داشته و تنگناهایی را به وجود آورده است. بازگشت به وحی و معارف اصیل انبیا که صادق‌ترین و امین‌ترین راهنمایان بشرند، می‌تواند روزنۀ امیدی برای برون‌رفت از این تنگناها باشد. ازدواج و همسرداری انبیا از منظر قرآن و حدیث
نویسنده: محمدمهدی فیروزمهر
تهیه: پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
نوبت چاپ: اول، 1398
صفحات: 232
قطع: رقعی، شومیز
قیمت: 380000 ریال
ازدواج و همسرداری مقوله‌ای است که تدبیر الهی در زندگی انسان مقرر کرده و انسان نمی‌تواند از آن بیگانه باشد؛ حتی انبیا که در اوج لذات معنوی زندگی می‌کردند با ازدواج و همسرداری بیگانه نبودند. تحولات عصر جدید بر زندگی انسان از جمله در مقوله ازدواج و روابط زوجین تأثیر داشته و تنگناهایی را به وجود آورده است. بازگشت به وحی و معارف اصیل انبیا که صادق‌ترین و امین‌ترین راهنمایان بشرند، می‌تواند روزنۀ امیدی برای برون‌رفت از این تنگناها باشد.
ازدواج و همسرداری انبیا از منظر قرآن و حدیث 


چکیده به قلم نویسنده : محمدمهدی فیروزمهر
 این پژوهش با عنوان «ازدواج و همسرداری انبیاءاز منظر قرآن و حدیث» به این نتایج دست یافته است: انبیای الهی به ازدواج نگرشی ایمانی و تکاملی داشته‎اند.
در این نگرش ازدواج و داشتن همسر دستور خدایی و به ‌عنوان عامل رشد و تکامل و رسیدن به حیات انسانی دیده می‌شود. زن و شوهر لباس تقوای یکدیگرند و همدیگر را از خطرها و آسیب‌هایی که هریک به‏تنهایی در معرض آن است، حفظ می‌کنند.
ازدواج به لحاظ نتایج آن، مانند ارضای سالم غریزه جنسی، آرامش، تکمیل و تکامل، عفاف و تکثیر نسل سالم امری مهم است و هیچ جایگزین مناسبی ندارد. در سیره انبیای الهی دینداری، اخلاق نیکو، اصالت خانوادگی و سلامت جسم و روان از معیارهای لازم برای همسرگزینی و تناسب سنی، ازدواج بموقع و زیباگزینی از هنجارهای مطلوب و ترجیجی به ¬شمار می¬آید و از اصل‎قراردادن زیبایی، ازدواج به انگیزه مالی و ثروت‌اندوزی، ازدواج با معتادان به شرابخواری و هرگونه مواد مخدر مستی‌آور، ازدواج‌های تحمیلی، ازدواج‌های احساسی و هیجانی و ازدواج با اشخاص فاسد پرهیز داده شده است.
آداب ازدواج مانند تحقیق، خواستگاری، مهریه سَبُک، عقد و جشن عروسی سالم و جهیزیه متعارف در سیره پیامبران مورد توجه بوده است. برخی چالش‌ها درباره ازدواج پیامبران، مانند مجردزیستن برخی پیامبران- از قبیل حضرت یحیی و حضرت مسیح8-  چندهمسری دسته‌ای از پیامبران، ازدواج با همسران غیرهمکیش و نسبت ازدواج همزمان با دو خواهر در مورد برخی پیامبران بررسی شده است. در بحث همسرداریِ انبیا وظایف همسرداری به وظایف مشترک، مانند محبت و مهربانی، تمکین و تأمین، احترام و تکریم، پرهیز از اذیت و آزار یکدیگر و همکاری در امور زندگی اشاره شده و نیز وظایف خاص شوهر در برابر همسر مانند مدیریت، تأمین نفقه، دعوت به خیر و نیکی و غیرت‌ورزی مورد بحث قرار گرفته و اموری مانند اطاعت از شوهر، امانت‌داری و خانه‌داری به‌ عنوان وظایف خاص زن در برابر شوهر مطرح شده است. در ادامه به نقش ویژه هریک از زن و شوهر در کارآمدی و تحکیم خانواده به‏اجمال اشاره شده و سرانجام بحث روش قرآنی مواجهه با مشکلات خانواده و همسرداری که در زندگی انبیای الهی کم و بیش انعکاس یافته، مانند گذشت، گفتگوی عاطفی، تنبیه عاطفی، حَکَمیت و درنهایت در صورت ضرورت طلاق پایان‏بخش این تحقیق است.         

 
منبع: اخبار پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
http://shop.isca.ac.ir/index.php/books/781-D8A7D8B2D8AFD988D8A7D8AC-D988-D987D985D8B3D8B1D8AFD8A7D8B1DB8C-D8A7D986D8A8DB8CD8A7 کلمات کليدي
اخبار پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن, آثار علمی
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 298
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما