کتب انگلیسی
012
دوشنبه 1 آذر 1389 ريشه هاي ديجيتالي حكومت استبدادي و دمكراسي
نويسنده: فيليپ ان.هووارد
ناشر: انتشارات آكسفورد، 2010 (در دست چاپ)
تعداد صفحات: 256
چكيده:
در كشورهاي در حال توسعه، رهبران سياسي با وضعيت دشواري روبه‌رو هستند. اطلاعات و فن آوري‌هاي ارتباطات موجب بهبود وضعيت اقتصادي مي‌شوند و از سوي ديگر ساختار قدرت را تضعيف مي‌كنند.
توضيحات:
در كشورهاي در حال توسعه، رهبران سياسي با وضعيت دشواري روبه‌رو هستند. اطلاعات و فن آوري‌هاي ارتباطات موجب بهبود وضعيت اقتصادي مي‌شوند و از سوي ديگر ساختار قدرت را تضعيف مي‌كنند. از هر 10 كاربر اينترنت در سطح جهان 1 كاربر مسلماني است كه در كشور اسلامي زندگي مي‌كند. در اين كشورهاي مسلمان، جوانان در حال شكل‌دهي به هويت سياسي خود- از جمله هويت اسلامي فرا ملي- به صورت آنلاين هستند. در كشورهايي كه احزاب سياسي غير قانوني هستند اينترنت تنها زيرساخت موجود براي ترويج گفتمان دمكراتيك است. در ديگر كشورها، فن‌آوري‌هاي ديجيتالي مانند تلفن‌هاي همراه و اينترنت يك زيرساخت اطلاعاتي در اختيار بازيگران كليدي قرار داده كه مستقل از دخالت دولت است. در كشورهايي كه مسلمانان اقليت‌هاي بزرگي تشكيل داده‌اند، تلفن همراه و اينترنت به جامعه مدني كمك مي‌كند تا نظام‌هاي ارتباطي سياسي بسازدكه هم مستقل از دولت باشند و هم به سادگي تحت نفوذ نخبگان ديني و فرهنگي قرار نگيرند. موضوع مورد بحث در اين كتاب نقش فن‌آوري‌هاي ارتباطي در پيشبرد دمكراسي در كشورهاي اسلامي است. پرسش اصلي در اين كتاب اين است كه آيا فن‌آوري اين پتانسيل را دارد تا فرآيند دمكراسي‌سازي را پيش ببرد. بدون شك هيچگاه اينترنت نتوانسته است كه يك گذار دمكراتيك ايجاد كند. به گفته هوارد، امروزه در كشورهاي اسلامي، اينترنت اصلي‌ترين جايگاه براي بحث‌هاي مدني است. هوارد با استفاده از اطلاعاتي كه از مصاحبه با سياست‌گذاران و فعالان عرصه ارتباطات در آذربايجان، مصر، تاجيكستان و تانزانيا و مطالعه تطبيقي 74 كشور با جمعيت وسيعي از مسلمانان جمع‌آوري نموده، نشان مي‌دهد كه اين بحث‌هاي اينترنتي، جنبش‌هاي مدني بزرگي را پديد آورده است كه قيام‌هاي دمكراتيك موفقيت‌آميزي را رهبري كرده‌اند.
بخش‌هاي اين كتاب عبارتند از: پيش‌گفتار: انقلاب‌هاي ديجيتالي در خاورميانه مقدمه: ارتباطات سياسي و نظام‌هاي رسانه‌اي اسلامي معاصر فصل 1: تكامل و انقلاب، گذار و ثبات فصل 2: ريشه‌هاي دولت ديجيتالي فصل 3: احزاب سياسي آنلاين فصل 4: رسانه جديد و روزنامه‌نگاري آنلاين فصل 5: جامعه مدني و نظام‌هاي ارتباطاتي سياسي فصل 6: سانسور و اهداف سياسي توليدات فرهنگي نتيجه گيري: فن‌آوري اطلاعات و اسلام دمكراتيك
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب
[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 1778
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما