منو
آخرین مقاله های اضاف شده

روابط زن و شوهر
پنجشنبه 21 مرداد 1395 اصول حاکم بر روابط زن و شوهر

نویسنده: بدری السادات موسوی محمدی
منبع: اختصاصی سایت مرسلات



چکیده

تحقیق حاضر با عنوان "اصول حاکم بر روابط زن و شوهر" با روش کتابخانه ای صورت گرفته است.

عشق و علاقه به زندگی و گذران آن در سایه اصولی مانند: صداقت، محبت و احترام متقابل زن و مرد به یکدیگر و... است که همگی زمینه ساز یک زندگی موفق و شاد می باشد و آن چه در پایداری و استحکام خانواده حائز اهمیت است رعایت همین اصول می باشد.
 اما بدون تردید تفاوت های قابل ملاحظه ای بین هر زن و شوهری وجود دارد، زیرا سلیقه ها و نوع تربیت ها مختلف است و چون هر فرد ویژگی های روانی و اخلاقی مخصوص به خود دارد، در مواردی زن و شوهر  با اختلافات ودرگیری هایی مواجه می شوند که اغلب ناشی از عدم آشنایی آن ها به این تفاوت ها می باشد. همچنین عوامل و موانعی از جمله عیب جویی ها، عدم درک یکدیگر، بد خلقی و ... وجود دارد که بر تحکیم روابط زن و شوهر اثرات سوئی خواهد گذاشت.
پس آن چه در مرحله اول اهمیت قرار می گیرد آشنایی و شناخت زوجین با ویژگی ها و تفاوت های روحی و اخلاقی یکدیگر است، تا پس از درک متقابل از یکدیگر و به کار بردن راهکارهایی همچون حرف شنوی، تهیه هدیه، اخلاق خوش و ... رابطه زوجین، محکم تر و کانون خانواده به کانون مهر و صفا تبدیل شود.

واژگان کلیدی: خانواده، اصول، روابط.

 

 

مقدمه

اسلام برای خانواده ،‌قداست خاصی قائل است.

خانواده کانون امنیت، آرامش و آسایش در زندگی است و برای دستیابی به چنین خانواده ای علاوه بر ملاک ها و معیارهای اولیه که در انتخاب همسر شایسته بیان شده است به رهنمودها و دستورات و راهکارهایی نیز نیاز است که این رهنمود ها و دستورات تحت عنوان اصول حاکم بر روابط زن شوهر باعث نشاط و گرمی و استحکام کانون خانواده می گردد.

ولی در مواردی زن و شوهر با اختلاف و درگیری هایی مواجه می شوند که اغلب ناشی از اختلاف سلیقه های جزئی و عدم درک یکدیگر می باشد. حال در چنین وضع و موقعیتی باید هر یک از زوج ها احساس مسئولیت کند و موانع برقراری ارتباط سالم را از میان بردارد. در نتیجه مسیر پر پیچ و خم زندگی هموار خواهد شد.

اسلام زندگی خانوادگی را بر مبنای حقوق و مسئولیت ها قرار می دهدو در آن وظیفه هر یک از اعضا معلوم و مشخص است. در عین اینکه گذشت و فداکاری زوجین برای گرمی کانون خانواده و استواری آن یک اصل است.

زندگی زناشویی بر اساس تسلیم به اصول زندگی مشترک یعنی محبت، فداکاری و گذشت استوار است.

آشنایی با اصول حاکم بر روابط زن و شوهر باعث تحکیم روابط خانواده می گردد. پس شناخت و آشنایی زوجین با اصول حاکم بر روابط آن ها و حقوق و مسئولیت های هر یک اهمیت بسیار زیادی داشته و تحقیق در این زمینه امری ضروری به نظر می رسد.

ازدواج در حقیقت ایجادیک پیوند جدید بین دو دنیای متفاوت با ویژگی های گوناگون است. آنچه مسلم است لازمه ی دستیابی به جامعه ای استوار و مستحکم و سرشار از تربیت و آداب اسلامی، وجود یک خانواده ی مملو از عواطف پاک و انسانی و اسلامی است.

خانواده ای که با به کارگیری اصول صحیح زندگی مشترک و اصول اسلامی، به کانون عشق و محبت تبدیل خواهد شد. لذا در این تحقیق سعی شده اصول حاکم بر روابط زن و شوهر و موانعی که بر بنیان خانواده تأثیر می گذارد راهکارهایی ارائه شود تا بنیان خانواده محکم تر شود.

با توجه به نقش مؤثر خانواده در رشد و تعالی جامعه و عوامل مؤثر در تحکیم خانواده و رعایت اصولی خاص جهت رسیدن به آن ، در این زمینه کتاب ها و مقالات زیادی تدوین شده است. ولی اغلب مطالب به صورت پراکنده و در قالب داستان عنوان گردیده بود. لذا در این پژوهش سعی شد ضمن تقسیم بندی مطالب به سر فصل های مهم و کاربردی، تسلسل مطالب رعایت گردد و از تکرار اجتناب شود.

بررسی اصول حاکم و بایسته های لازم بر روابط زن و شوهر

برای داشتن یک زندگی آرام ، در متن زندگی نیاز به اصول و قواعدی است که با عمل به آن ها زندگی های ناآرام و ملتهب، به زندگی های آرام تبدیل می شود. ویژگی اول ،‌مؤثر و کارآمد بودن آن ها است و ویژگی دیگر این که انجام آن اصول،آسان و بدون زحمت باشد و تغییرهای کوچک در زندگی از جانب همسران، تحولات بزرگی را برای آن ها به ارمغان بیاورد.

بعضی از مهم ترین این اصول از این قرارند:

1.‌ عدم نگاه قانون مدارانه به زندگی

زندگی قانون مدارانه زندگی سالم و با صفایی نیست. اجرای قانون در زندگی مشکلاتی را به همراه دارد، زیرا قانون خشک و بی روح است. نگاه به زندگی باید نگاه ایثار مدارانه باشد . هر یک از همسران در مقابل دیگری باید ایثار پیشه باشد.[1]

 

2.محبت به همسر

محبت به همسر هدیه ای است که خداوند در آغاز ازدواج به زن و شوهر می دهد:

" وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً"

"و در میان شما دوستى و مهربانى قرار داد"

اگر می خواهید محبت همسرتان را حفظ کنید، باید رفتار خود را محبت آمیز کنید.

لذت بخش ترین جمله برای زن این است که شوهرش به او بگوید:" عزیزم، دوستت دارم"، " عشق منی" و امید بخش ترین جمله برای مرد این است که همسرش به او بگوید: "تو امید من هستی " ، " من به وجود تو افتخار می کنم!"[2]

3.احترام به همسر

زن و شوهر باید به یکدیگر احترام بگذارند، نه احترام ظاهری و تشریفاتی، بلکه احترامی واقعی. احترام به این معنا نیست که برای مثال همدیگر را با القاب و آداب صدا می کنند. بلکه قلباً  مرد نسبت به زن خود و زن نسبت به مرد خود، احساس احترام داشته باشد.[3]


4.صفا و صداقت

صدق و راستی پایه و اساس زندگی خانوادگی است. با توجه به اینکه زن و شوهر پیوسته با یکدیگر در ارتباطند، بدون داشتن صداقت و صفا امکان همزیستی مسالمت آمیز نخواهند داشت.[4]

 

 

5.حفظ حریم خصوصی همسر

همسران باید به حریم خصوصی هم احترام بگذارند. این به آن معنا نیست که زن و شوهر از فکر و احساس هم بی خبر باشند بلکه به آن معناست که به احساسات و افکار او احترام بگذارند و حقوق طبیعی اش را سلب نکنند.


6.نگه داشت حرمت و شخصیت زن و شوهر توسط یکدیگر

یکی از عوامل استحکام خانوادگی بین زن و مرد حفظ و نگه داشت حرمت یکدیگر است،‌یعنی در عین اینکه مرد با زنش هیچ حجاب و پرده ای بینشان وجود ندارد، ولی نحوه ارتباطی آن دو باید طوری تنظیم شود که ضمن یکی بودن، دو تا باشند. و این دو تا بودن منافاتی با یکی بودن و انس و الفت ندارد.


7.رعایت آراستگی و نظافت

یکی از چیزهایی که باعث ایجاد محبت و دوستی بین افراد می شود، رعایت آراستگی و پیراستگی است. و رعایت آن برای همسران از اهمیت و ضرورت بیشتری برخوردار است. چرا که همسران نزدیکترین افراد به یکدیگر هستند و کوچک ترین آلودگی در آن ها می تواند موجب آزار همسر و یا حتی باعث ایجاد نفرت در او شود.


8.تشکر و قدردانی از یکدیگر

برای پر فروغ نگه داشتن شمع محبت و صفا، فقط انجام دادن وظیفه و محبت قلبی کافی نیست، بلکه اظهار محبت و تشکر از همسر، بسیار مهم است.


9.سیاست گذاری اقتصادی در محیط خانوادگی

یکی ازمسائل مهم و اساسی که در استحکام خانواده نقش به سزایی دارد. و باید در محیط خانوادگی به طور کامل مورد توجه قرار گیرد ، سیاست گذاری اقتصادی است،‌در این مرحله زن و مرد هر دو مسئول هستند و هر دو باید در این زمینه با هم همکاری داشته باشند.[5]

 

10.محدود کردن توقعات

این که نفس انسان، پر توقع و زیاده طلب است، و باز این که زندگی زناشویی، موجد توقعات گوناگون است جای سخن نیست. مرد از زن و زن نیز از مرد، انتظارات بسیار دارد. زوجین از اول بنا را بر این بگذارند که توقعات از  یکدیگر را کم کنند.

زن و شوهری که پیمان مقدسی را با یکدیگر بسته و وظایف تازه ای را پذیرفته اند، اگر بر این اصول ذکر شده، آگاهی پیدا کنند زندگی برایشان شیرین و دلنشین خواهد شد. و خانواده موفق و همسران برتر، آنانی هستند که محبت، صداقت،‌احترام و ... خود را بی منّت و بی توقع و با اخلاص، تقدیم همسرشان نمایند.


تفاوت ها

تفاوت زن و مرد هم از نظر جسمی و بدنی و هم از نظر روحی و عاطفی آن قدر روشن است که انکار آن همچون انکار بدیهیات است ولی این نوع اختلافات بین زن و مرد، تأثیری در ماهیت و ارزش های انسانی آن ها نداشته بلکه آیتی از حکمت آفریدگار است. تفاوتی حکیمانه و تناسبی سازگارانه است که نوع انسان را به دو صنف زن و مرد تقسیم می کند تا هر یک مکمل وجود دیگری شود. و از آن جا که شناخت تفاوت های روانی و عاطفی بیشترین تأثیر را در ایجاد تفاهم در زندگی زناشویی ایجاد می کند به طور مفصل درباره تفاوت های روانی بحث خواهد شد.[6]    


از نظر روانی

1.تفاوت در برداشت از حرف زدن

مغز زنان رابطه محور و مغز مردان راه حل محور است. مرد هنگامی با مرد دیگر حرف می زند که احساس کند آن مرد راه حلی برای مشکل او دارد.

مغز زنان بر اساس برقراری و حفظ ارتباط برنامه ریزی شده است و هدف اصلی حرف زدنش فقط حرف زدن است و هنگام حرف زدن با دیگری در پی ایجاد ارتباط است نه یافتن راه حل.

 

2.تفاوت در درک و فهم

مردها می توانند احساسات صریح و مستقیم در دیگران را شناسایی کنند. اما در تشخیص سر نخ های ظریف غیر کلامی که اندوه و هراس را مخابره می کنند به اندازه زن ها قوی نیستند.[7]


3.تفاوت در بیان احساسات و عواطف

مرد علاقه ای به رعایت جنبه های احساسی و عاطفی ندارد، او ترجیح می دهد برای مشکلات خود راه حل هایی سریع پیدا کند. اما زن می خواهد احساسات را هم لحاظ کند.

مردها در هر مورد به دنبال " اصل مطلب" و  لبّ کلام هستند. آنها دوست دارند احساس واقعی زن ها را ظرف تنها بیست و پنج کلمه یا حتی کمتر بشنوند.


4.تفاوت در فرایند تفکر

مردها فرآیند تفکر را درونی کرده و فقط نتیجه ی پایانی را با زنان در میان می گذارند. مردها چنین آموزش دیده اند که باید تمامی پاسخ ها را بدانند و ترس عدم اطمینان یا تردید خود را به زنان نشان ندهند. زن ها یک یک مراحل فرایند تفکر خود را با صدای بلند طی می کنند.[8]


5.تفاوت در معنای سکوت

سکوت خانم ها نوعی عدم رضایت است. بر عکس، سکوت مردان نوعی رضایت و آسایش می باشد و مردان با سکوت و خاموشی، به تفکر و تعقل می پردازند.[9]

 

6.تفاوت در رسیدن به آرامش

برای مردان آسایش در خانه به این معناست که مجبور نباشند برای هر کاری دلیل بیاورند و دائم افکار و احساساتشان را به زبان آورند اما برای زنان مکانی است که در آن می توانند آزادانه حرف بزنند و احساس می کنند هر چه بیشتر حرف بزنند ارتباط نزدیک تری با دیگران برقرار می کنند.[10]


7.تفاوت در ارزش گذاری کارهای کوچک و بزرگ

مردان ترجیح می دهند که " تصویر کلی" را ببینند. بیشتر دوست دارند کارهای بزرگ انجام دهند، هر چند تعداد این کارها کم باشد. برای زنان، بزرگی عمل مهم نیست بلکه تعداد و تکرار آن مهم است.


8.تفاوت در حافظه

زنان می توانند به مدتی کوتاه تعدادی از مطالبی را در حافظه خود نگه دارند که بی ارتباط با هم و به شخص آن ها باشد. حال آن که مردان فقط مطالبی را می توانند در حافظه خود نگه دارند که به شخص آن ها ارتباط داشته باشد، یا به هم وابسته باشند.[11]

علت بسیاری از سوء تفاهم های زنان و مردان همین تفاوت هایشان می باشد لذا با آگاهی داشتن از چنین تفاوت هایی می توان در برخورد با مشکلات موضع مناسبی را اتخاذ کرد و در نتیجه زندگی شیرین و دلچسبی را برای خود و همسر به ارمغان آورد.


بررسی عوامل و موانع التزام عملی زن و شوهر بر اصول حاکم بر روابط ایشان

زندگی زوجین در آغاز غالباً توأم با صفا و آرامش است اما به تدریج آن ها فرصتی پیدا می کنند که به حساب گری بپردازند. یکدیگر و نیز برنامه زندگی هم را به محاکمه بکشانند و در این محاسبه و حسابرسی است که خود را مغبون یافته و با روش هایی درگیری را آغاز می کنند. اما درباره ی این که علت یا علل درگیری ها چه می تواند باشد، پاسخ این است که ده ها علت و انگیزه در این زمینه می تواند تأثیر داشته باشد که مهمترین آن ها از این قرارند:

 

1.عدم درک یکدیگر

 یکی از علل و انگیزه های مهم درگیری ها، عدم درک یکدیگر و در نتیجه توقع های بی جا از یکدیگر است که این امر گاهی ممکن است از تفاوت های سنی و حتی علمی باشد. در نتیجه دوگانگی در درک و برداشت ،‌زمینه را برای جدایی فکری و بعد هم درگیری فراهم می کند.[12]


2.زخم زبان ها و نیش زدن ها

بدون تردید یکی از مسائلی که در محیط خانوادگی برای هر زن و مردی روی می دهد، ارتکاب اشتباه و خطا است.برخی از خانواده ها بدون رعایت اصول تربیتی و روان شناسی، فردی را که دچار اشتباه شده است مورد ملامت قرار می دهند و جملاتی از قبیل این که تو که عُرضه ی این کار را نداشتی، چرا چنین و چنان کردی؟ بین زن و مرد ردّ و بدل می شود. اولین ضرر وزیان که از این ملامت ها عاید طرفین می شوداین است که صمیمیت بین زن و شوهر ،‌خدشه دار می گردد.


3.به رخ کشیدن افتخارات یکدیگر

گاهی درگیری و اختلاف به علت تعصبات فامیلی و نشان دادن این امر است که فامیل این یک بر دیگری برتری دارد. از کمک های خانواده ی خود به همسر سخن می گوید در مواردی یکدیگر را تحقیر می کنند. گر چه دعوایی یکی دو ساعته رفع می شود ولی اثر آن سال های سال در دل ها باقی می ماند.


4.عیب جویی ها

برخی از درگیری ها به آن علت است که یکی از دیگری عیب جویی می کند به گونه ای که گویی در طرف مقابل اصلاً نقطه مثبتی وجود ندارد. این عیب جویی ها دل همسر را نسبت به او چرکین می کند، یا کم کم به آن عادت می نماید که در آن صورت فردی می شود ضعیف و بی شخصیت و یا به مقابله می ایستد که آن هم امری خطا است.

 

5.اسارت تقلید

تقلیدی که از روی اندیشه و آگاهی نباشد باعث درگیری های خانوادگی می شود. تجارب نشان داده است که تقلید های بی قید و شرط و اعمال روش های دیگران و پشت پا زدن به راه و روش قراردادی خود و خانواده، آدمی را از حقایق زندگی و درک و فهم آن دور داشته و موجبات ناراحتی و درگیری را فراهم می آورد.


6.توقعات بی حساب

پس از ازدواج، برخی از زنان و شوهران جوان با انتظارات و توقعاتی روبرو می شوند که پیگیری آن ها گاهی برایشان مسأله آفرین می شود. بعضی از زوج های جوان که تازه وارد زندگی شده اند تصور دارند در سایه ازدواج همه مواهب و عطایای زندگی بدون حساب باید در اختیارشان قرار گیرد و بدون دخالت موانع و دشواری ها باید بتوانند زندگی راحتی را بگذرانند. غافل از این که زندگی همیشه به کام طالبان آن نمی باشد.[13]


7.مقصر دانستن یکدیگر

یکی از برخوردهای مشکل آفرین زوجین این است ، که هیچ کدام حاضر نیستند به اشتباه یا ندانم کاری های خود اعتراف کنند. هر یک با تمام قدرت می کوشند که بار مسؤلیت را به دوش طرف مقابل بیندازند و ثابت کنند حق با من است نه تو.[14]


8.عدم رعایت کوچک های بزرگ

در روانشناسی بحثی است به نام "کوچک های بزرگ" یعنی : ای بسا که انسان، مسأله ای را کوچک می شمارد ولی همین مسأله کوچک از نظر معنا و اقعیت، بسیار بزرگ باشد. محیط خانه نیز  "کوچک های بزرگ" دارد ، ممکن است که مسئله ای برای انسان کوچه باشد ، اما برای گرم کردن محیط خانه امری بسیار بزرگ است. [15]


9.عدم درک زبان یکدیگر

گاهی درگیری ها به این علت است که زن و شوهر زبان هم را درک نمی کنند. لغات و اصطلاحاتی که به کار می برند برای مقصدی است که در آن طرفین توافق دارند ولی نمی توانند این توافق را به هم اعلام کنند.

در لفّافه سخن گفتن ها و با اشاره فهماندن ها، مشکل آفرین است. زیرا سبب می شود که حرف و زبان هم را درک نکنند و از سخن هم تلقی ناروایی داشته باشند.[16]


10.عدم رعایت جنبه های عاطفی

در مواردی درگیری بدان خاطر ریشه دار می شود که زن و شوهر نسبت به هم محبت خود را اعلام نمی کنند.


11.مقایسه کردن همسر با دیگران

مقایسه از طرف هر کدام،‌ زن یا شوهر انجام شود، آثارش دل سردی و بی اعتمادی و تضعیف  میزان وفاداری و صداقت و عفت زن یا مردی خواهد بود که مورد مقایسه قرار گرفته است.

زندگی امروز ، تکرار دیروز یا فردا نیست، دیروز با تمام ناملایمات و خوشی ها سپری شده است و آینده در پس پرده ای از ابهام قرار دارد اما خون حیات در رگ های اکنون موج می زند. پس آن چه مسلم و بدیهی به نظر می رسد این است که اگر تا کنون با عدم آشنایی به مواردی که ذکر شد زندگی خود و خانواده را سرد و بی روح نموده، حال باید با عزمی راسخ و اراده ای پولادین در صدد آغازی دوباره بر اساس اصولی مدوّن برآمد.

 

راهکارها

پیوندهای زندگی مشترک ابتدا با مهر و محبت و علاقه طرفین انجام می گیرد.علی رغم رعایت همه ی این موارد باز هم اصولا ً هیچ خانواده ای را سراغ نداریم که در آن به هیچ وجه اختلاف فکر و سلیقه ای بین زن و شوهر وجود نداشته باشد.

 حتی اگر بین آن ها اختلاف کلی و عمیقی وجود نداشته باشد، در بسیاری از موارد مسائل پیش پا افتاده، باعث گرفتاری های زندگی زناشویی می شود.

حال چه تدابیری باید اندیشید که محیط خانه سرد و بی روح نشود و کدورت در زندگی راه نیابد؟

روش های پیشنهادی در این فصل می تواند فرصت مناسبی را فراهم آورد تا به طور نسبی ناراحتی ها و کشمکش ها تخفیف یابد.

1.توجه به نیازها و خواسته های یکدیگر

یکی از اصلی ترین پایه های نگه دارنده رابطه، توجه به نیازها و انتظارات و خواسته های طرف مقابل است. اطلاع از نیازهای شریک زندگی در هر رابطه، خصوصاً در زندگی زناشویی از بسیاری سوء تفاهم ها و مشاجرات ناخواسته در زندگی روزمره می کاهد.


2.عفو و گذشت

اگر زن و مرد بخواهند یک زندگی خوبی داشته باشند باید خطاها و اشتباهات یکدیگر را اغماض کنند و نسبت به هم عفو و گذشت داشته باشند. وجود عفو و چشم پوشی از خطای یکدیگر به طور حتم زندگی را شیرین و با نشاط می کند.


3.کوتاه آمدن

در زندگی مشترک و در حین اختلاف چه خوب است که یکی از طرفین با صرف نظر کردن از مقداری حقوق خود و نادیده گرفتن ها راهی برای ادامه حیات خانوادگی اقدام کند.

 

4.دوستی و با هم بودن

زن و شوهر در ساعات فراغت، وقت خود را در محیط خانه با هم می گذرانند. اما منظور از با هم بودن در اینجا یعنی هم دل و هم سخن شدن. پس در این جا با هم بودن از نظر کمّی مورد نظر نیست.

چه خوب است که زن و شوهر با یکدیگر به مهربانی رفتار کنند و دست کم روزی یک بار جمله " دوستت دارم" را به کار برند.


5.انتقاد سازنده به جای انتقاد مخرب

زن و شوهر سعی کنند در زندگی مشترک، نسبت به برخی از رفتارها و عیوب احتمالی همسر، به جای "انتقادهای مخرب"،‌" انتقاد سازنده" داشته باشند. زیرا همزمان با افزایش انتقاد مخرب در خانواده، روابط دوستانه و محبت آمیز به خصومت و دشمنی تبدیل می شود.[17]


6.تحسین به موقع

زن و شوهر باید نقاط مثبت و ارزنده ای از یکدیگر جستجو کرده و برای جلب نظر هم در مواردی به تشویق هم بپردازند.


7.رعایت خستگی همسر  
                            

زنان بدانند که به مجرد ورود همسرشان با مسائل و مشکلات احساسی و عاطفی شان به او هجوم نبرند. به او وقت بدهند تا آرام بگیرد.[18]


8.فراموش کردن گذشته ها

در برخی از بحران های زناشویی، هر یک از زوجین با مطرح ساختن خاطرات دردناک گذشته و بیان تأ‌ملات روحی خود، مشکل را پیچیده تر می کنند. در حالی که ظاهراً قضایای گذشته ربطی به مشکل امروز آن ها ندارد. بهترین راه در این گونه موارد این است که هر یک از دیگری صادقانه سؤال کند:"از حالا به بعد، از من چه انتظاراتی داری که من انجام دهم تا بحثی نشود؟"[19]


9.توجه به راه نفوذ در دل ها

این ضروری زندگی است که لحن زن در برخوردها محبت آمیز باشد، قیافه متبسم و بشّاش نشان دهنده ی آرامش زن است. محبت و مهربانی زن ها دل مردها را می رباید.[20]


10.شناخت خصوصیات همسر

زن و شوهر از همان آغاز زندگی مشترک باید به تدریج از سلیقه و روحیه یکدیگر با خبر شوند حتی بهتر است دفترچه ای تهیه کنند و برداشت شان را از همسر خویش یادداشت کنند. آن گاه هر چند وقت یکبار نوشته ها را باز خوانی کنند تا خصوصیات همسر، درک و سپس ملکه ذهنشان شود.


11.اخلاق خوش

خوش خلقی و اخلاق نیک از صفات پسندیده ای است که هر فردی را به خود جلب می کند. کلام نرم، گفتار مؤدبانه و جاذبه دار، چهره گشاده و بشاش از مظاهر و جلوه های حسن خلق است.

برای حفظ و استمرار یک رابطه زناشویی سالم و موفق، باید هر یک از زوج ها ( چه زن و چه شوهر) تلاش کند، بیندیشد، وقت بگذارد، احساس مسؤلیت کند و به عوامل کمک کننده برقراری ارتباط سالم، توجه نماید و به آن ها عمل کند. به بیان دیگر یعنی عالم بودن و عامل بودن به نکاتی که در این فصل بیان شد.

 

نتیجه گیری

 دستیابی به جامعه ای سالم و بدون ناهنجاری ها از خانواده ای سالم و پویا شروع می شود.

آنچه تداوم و تحکیم خانواده را تضمین می کند رعایت اصولی مانند با وفا بودن، عذر خواهی کردن،تشکر و قدردانی از همسر و... می باشد.

می دانیم که توافق کامل اخلاقی بین دو نفر محال است و برخورد بین نیازها و طرز فکرها و سلیقه ها بین زن و شوهر کم و بیش به وجود می آید. برای شناخت ریشه اختلافات زناشویی باید با خصوصیات و ویژگی های اخلاقی زن و مرد آشنا شد و دریافت که هر کدام به چه اموری بها می دهند و نظام ارزش های آنان چگونه است. پس با شناخت این تفاوت ها و برداشتن عوامل و موانعی مانند تجمل گرایی، عدم رعایت حجاب و عفت و مقایسه کردن و... می توان میزان درگیری های خانوادگی را به حداقل رساند و با بکارگیری راهکارهایی همچون گذشت،فراموش کردن گذشته ها و... روابط بین زوجین را محکم تر کرد، در نتیجه دوگانگی میان زن و شوهر از بین می رود و به منزله یک روح در دو بدن خواهند شد.



فهرست منابع:

*قرآن مجید، مترجم: حسین انصاریان، قم، دانش، 1387.
1. اکبری، محمود، صمیمانه با عروس و داماد، قم، چاپ سی ام،‌نور الزهرا،‌1391 .
2. امینی، ابراهیم، آیین همسرداری با اخلاق خانواده، چاپ چهارم،‌اسلامی،‌1357 .

4. بصیرت، رضا، یک قدم تا خوشبختی، ما دو تا، 1389.

8. پیز، باربارا، آلن، چرا مردان دروغ می گویند و زنان گریه می کنند؟، مترجم: ناهید رشید، ‌نسرین گلدار، تهران، آسیم، 1383.

11. حاج علی اکبری، محمد جواد، مطلع عشق،‌گزیده ای از رهنمودهایی از مقام معظم رهبری به زوج های جوان، تهران، چاپ دهم، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، 1383

15. خسرو شاهی، قدرت الله و دانش پژوه، مصطفی، فلسفه حقوق، قم، چاپ سوم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، 1378

17. دی انجلس، باربارا، رازهایی درباره مردان(سرد کننده های جنسی)، مترجم: هادی ابراهیم،تهران،چاپ دوم،نسل نو اندیش،1382

18. رشید پور، مجید، تعادل و استحکام خانواده، تهران ، چاپ دوم، اطلاعات،1375
19. رضوی حائری، مصطفی، کلیدهای کامیابی در زندگی، قم ، چاپ پنجم،‌کرانه عشق، 1389

24. عطاری کرمانی، عباس، مردان هیاهو می کنند، زنان ریاست می کنند، تهران، پیکان، 1384
26. قائمی، علی، خانواده و مسائل همسران جوان، تهران، چاپ دوم، امیری، 1363

27. -------، نظام حیات خانواده در اسلام، تهران، واحد انتشارات، انجمن اولیا و مربیان جمهوری اسلامی ایران، 1363

32. کیهان نیا، اصغر، زن امروز، مرد دیروز! ، تهران، روشنگران و مطالعات زنان، 1375
35. لگاتو، ماریان، چرا مردها هرگز به یاد نمی آورند و زن ها هرگز فراموش نمی کنند؟، مترجم: مهدی قراچه داغی، تهران ، اوحدی، 1385
36. محمودی الیگودرزی، امیر ملک، راز شاد زیستن و خوشبختی در کانون گرم خانواده،قم، مشهور، 1380

39. مظاهری، حسین، سلسله درس های اخلاق خانواده در اسلام، قم، چاپ پانزدهم،‌صدرا،‌1370.


[1] . رضا، بصیرت، یک قدم تا خوشبختی،ما دو تا، 1389، صص131-132

[2] . محمود، اکبری، صمیمانه با عروس و داماد، قم، چاپ سی ام، نور الزهراء، 1391، ص 68

[3] . محمدجواد، حاج علی اکبری، مطلع عشق، گزیده ای از رهنمودهای مقام معظم رهبری به زوج های جوان، تهران ، چاپ دهم، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، 1383، ص 70.

[4] . مصطفی، رضوی حائری، کلیدهای کامیابی در زندگی، قم، چاپ پنجم، کرانه عشق 1389، ص22

[5] . مجید، رشید پور، تعادل و استحکام خانواده ، تهران، اطلاعات، چاپ دوم، 1375،‌صص 84-87.

[6] قدرت الله خسرو شاهی، مصطفی، دانش پژوه فلسفه حقوق، قم، چاپ سوم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ، 1378، صص 144-145.

[7] . ماریان، لگاتو، چرا مردها هرگز به یاد نمی آورند و زن ها هرگز فراموش نمی کنند؟، مترجم: مهدی قراچه داغی، تهران ، اوحدی، 1385، صص 64 ـ 65.

[8] . بار بارا ، دی انجلس، راز هایی درباره مردان(سرد کننده های جنسی)مترجم: هادی ابراهیمی،تهران، چاپ دوم، نسل نو اندیش، 1382، ص 307 ـ311.

[9] . باربارا و آلن، پیز، چرا مردان دروغ می گویند و زنان گریه می کنند، مترجم: ناهید رسید، نسرین گلدار، تهران، آ سیم، 1383، ص222.

[10] . عباس، عطاری کرمانی، مردان هیاهو می کنند زنان ریاست می کنند، تهران، پیکان، 1384،صص 190-191

[11] .همان، ص107

[12] . علی، قائمی، خانواده و مسائل همسران جوان ، تهران ، امیری ، چاپ دوم،‌1363، صص35-54.

[13] . همان،‌ص 48.

[14] . اصغر، کیهان نیا، زن امروز، مرد دیروز!، تهران، روشنگران و مطالعات زنان، 1375، ص 132

[15] حسین، مظاهری، سلسله درس های اخلاق خانواده در اسلام، قم، شفق، 1364، صص 123-127

[16] علی، قائمی، نظام حیات خانواده در اسلام، تهران ، واحد انتشارات انجمن اولیا و مربیان جمهوری اسلامی ایران،‌1363، صص 276-277

[17] . امیر ملک، محمودی الیگودرزی، راز شاد زیستن و خوشبختی در کانون گرم خانواده، قم، مشهور، 1380، ص 92

[18] . ابراهیم، امینی، آیین همسر داری یا اخلاق خانواده،‌صص25-29

[19] . عباس، عطاری کرمانی، مردان هیاهو می کنند، زنان ریاست می کنند، صص 276-277

[20] . علی قائمی ، خانواده و مسائل همسران جوان، صص 167-171

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر


تعداد بازديد اين صفحه: 18969
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما