منو
تبليغات







 
علم و دانش
ویندوز 7
يكشنبه 2 آبان 1389 ترفندهاي ويندوز 7
منبع: ريزپردازنده، شماره 188




يك درايو اضافي براي حساب هاي كاربري
 

اگر از كساني باشيد كه به امنيت خود اهميت زيادي مي دهند، يا فقط مي خواهيد كه فعاليت هاي كامپيوتري تان تا جاي ممكن خصوصي بماند، ممكن است روش نمايش صفحه ورود به حساب هاي كاربري در ويندوز7 را نپسنديد. نام هاي حساب هاي كاربري(1) كليدهاي خوبي در اختيار كساني قرار مي دهد كه مي خواهند بدانند چه كساني بر روي يك كامپيوتر كار مي كنند و چه كارهايي انجام مي دهند. براي اين كه يك ديوار اضافي براي ناشناس ماندن تان برپا كنيد، نمايش نام آخرين كاربري را كه با كامپيوتر كار مي كرده است مي توانيد غيرفعال كنيد، و به جاي آن كه يك آيكن كاربري خالي و يك كادر ورود باز را به نمايش در بياوريد.
روش آسان اجراي اين كار بر روي ويندوز7 نگارش Professional يا نگارش كامل تر آن است كه local security policy را در كادر Search واقع در منوي Start تايپ كنيد و اين برنامه را به اجرا در آوريد. تحت برگه Local Policies، منوي Security Options را باز كنيد. در بخش دست راست، روي Interactive Logon: Do Not Display Last User Name كليك- دو ضرب كنيد و Enabled را فعال كنيد.


روي OK كليك كنيد و پنجره هاي باز را ببنديد. هنگامي كه كامپيوتر را باز راه اندازي كنيد، صفحه ورود ناشناسانه را خواهيد ديد.
ما از ويندوز7 نگارش Ultimate براي اين ترفند بهره گرفتيم، كه دسترسي كامل Policy Editors را فراهم مي سازد. بعضي از نگارش هاي ديگر ويندوز7 برنامه ويرايش گر Local Security Policy را كه پيشتر به كار گرفتيم نشان نمي دهند. در اين نگارش ها مجبوريد رجيستري را براي اين كار تغيير بدهيد. به كليد زير برويد:
HKEY_LOCAL-MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\System

و روي نام ارزشي(2) «dontdisplaylastusername» كليك - دو ضرب كنيد. ارزش آن را از 0 به 1 تغيير بدهيد. شايان ذكر است كه اين ترفند رجيستري را در ويستا نيز مي توانيد به كار ببنديد.

غير فعال كردن فهرست هاي پرش( Jump Lists)
 

خصوصيت Jump Lists به شما امكان مي دهد كه روي يك آيكن برنامه اي تاسك بار كليك - راست كنيد و آخرين فايل ها يا امكانات پراستفاده تان را دستيابي كنيد. اگر از كساني هستيد كه نمي خواهيد ديگران بفهمند كه با چه فايل هايي كار مي كرده ايد، يا براي كم كردن شلوغي، اين خصوصيت را مي توانيد غير فعال كنيد. براي اين كار، روي يك نقطه خالي تاسك بار كليك - راست كنيد و پنجره Properties را باز كنيد. روي دكمه سربرگي Start Menu كليك كنيد و مربع كنار عبارت زير را بدون تيك كنيد:
Store And Display Recently Opened Items In The Start Menu And The Taskbar
پس از غيرفعال كردن Jump List، كليك - راست كردن روي يك آيكن برنامه اي در تاسك بار فقط گزينه هاي پايه برنامه را به نمايش در خواهد آورد. سابقه استفاده شما را نشان نخواهد داد.


 

مهارت يابي در تاسك بار
 

تاسك بار ويندوز7 امكانات خوبي را فراهم مي سازد، اما بخش قابل توجهي از صفحه نمايش 13 اينچي يك لپ تاپ را اشغال مي كند. روي يك نقطه خالي تاسك بار كليك - راست كنيد و Properties را انتخاب كنيد، سپس مربع Use Small Icons را براي كوچك كردن آيكن ها و تاسك بار تيك دار كنيد.
يكي ديگر از نكات قابل توجه، نحوه تركيب چند پنجره مربوط به يك برنامه در تاسك بار است. رفتار پيش فرض ويندوز7 استفاده از يك آيكن براي همه موارد باز يك برنامه بر روي تاسك بار است؛ اگر مكان نماي موش را روي چنين آيكني قرار دهيد فهرست همه پنجره هاي باز را آشكار مي كند. منوي پايين- آمدني Taskbar buttons در برگه Taskbar به شما امكان مي دهد كه تاسك بار را وادار كنيد كه براي هر پنجره باز يك برنامه آيكن هاي جداگانه اي را نمايش دهد( Never Combine)، يا آنها را فقط هنگامي تركيب كند كه تاسك بار پر است (Combine When Taskbar is full).
در ويندوز7 در مقايسه با نگارش هاي پيشين ويندوز كنترل بيشتري روي System Tray( واقع در گوشه پايين - راست صفحه نمايش) داريد. به عنوان مثال، ترتيب آيكن هاي اين بخش را مانند بخش ديگر تاسك بار مي توانيد با موش كِشي تغيير بدهيد. براي اين كه يك آيكن System Tray را از معرض ديد خارج كنيد، آن آيكن را با موش كِشي مي توانيد از System Tray به بالاي دسك تاپ ببريد، كه پنجره كوچكي را به نمايش در مي آورد كه آن آيكن را مي توانيد به آن بفرستيد. هرگاه روي پيكان رو به بالايي كه در سمت چپ System Tray به نمايش در مي آيد كليك كنيد آيكن هاي پنهان را خواهيد ديد.

اگر روي لينك Customize در اين پنجره كوچك كليك كنيد نمايش تك تك آيكن هاي System Tray مانند
Volume,Network،Power وغيره را و همچنين زماني را كه آنها پيام هاي توجه دهنده (3) را به نمايش در مي آورند مي توانيد كنترل كنيد.

 

اضافه كردن يك ميانبر Flip 3D
 

Flip 3D كه در ويستا معرفي شد و بسيار مورد توجه كاربران قرار گرفت در ويندوز7 نيز حاضر است(Win-TAB). يك ميانبر تاسك بار مي توانيد درست كنيد كه به شما امكان مي دهد كه آن را با موش فراخواني كنيد. براي اين كار، ابتدا لازم است يك ميانبر جديد بسازيد. روي يك نقطه خالي دسك تاپ كليك - راست كنيد، به New اشاره كنيد، و روي Shortcut كليك كنيد. در پنجره بعدي، كه تايپ يك مكان فرمان را از شما مي خواهد، عبارت RunDII32 DwmApi#105 را تايپ كنيد.


 

و روي Next كليك كنيد. در پنجره بعدي، ميانبر خود را «Flip 3D» بناميد و روي Finish كليك كنيد. اين ميانبر روي دسك تاپ با يك آيكن سفيد (بدون شرح) ظاهر خواهد شد.


 

براي تغيير دادن اين آيكن، روي آن كليك - راست كنيد، و پنجره Properties را باز كنيد. روي Change Icon كليك كنيد و سپس روي Browse كليك كنيد. پوشه Explorer.exe را در پوشه Windows خود بيابيد. بايد آيكني ببينيد كه طوري به نظر مي رسد كه نمايش Flip 3D را دارد. آن را در سومين رديف در ستون پنجم يافتيم. آن را هاي لايت كنيد و روي OK كليك كنيد. روي OK در پنجره Properties كليك كنيد. حال كافي است اين ميانبر را به تاسك بار موش كِشي كنيد. شايان ذكر است كه اين ترفند را در ويستا نيز مي توانيد اجرا كنيد.

ترفندهاي ويندوز7: ابزارهاي رفع اشكال
 

در اين بخش تعدادي از ابزارهاي پنهان رفع اشكال و ترفندزني درون ويندوز7 را معرفي كرده ايم. به تعدادي از برنامه هاي خدماتي جديدي كه مي توانند ويندوز7 را روان كنند و به تازگي به بازار عرضه شده اند نيز نگاه خواهيم انداخت.
هشدار: ما همه اين برنامه ها را بر روي يك لپ تاپ كه به تازگي به Win7 Ultimate ارتقا يافته است امتحان كرده ايم و آنها را سودمند و بي ضرر يافته ايم. با وجود اين، شما همواره بايد مطمئن باشيد كه برنامه هاي ضد بدافزار كامپيوترتان به خوبي كار مي كنند و روزآمد هستند.

گزارش چگونگي مصرف برق
 

براي اين كه نحوه مصرف برق ويندوز7 را دقيقاً بررسي كنيد، يك روش جالب را در ويندوز7 مي توانيد به كار بگيريد. نحوه دريافت گزارشي تحت عنوان «Power Efficiency Diagnostics Report» به قرار زير است. فرمان cmd را در كادر Search منوي Start براي اجراي برنامه سطر فرماني(4) cmd.exe تايپ كنيد. روي آيكن cmd كليك - راست كنيد و سپس روي Run As Administrator كليك كنيد. در نشانه فرمان، عبارت powercfg-energy را تايپ كنيد. پس از زدن كليد Enter، پيام زير را بايد ببينيد:
Enabling tracing for 60 seconds...
در پايان عمليات، فهرستي تحت عنوان «Enargy efficiency problems found» به نمايش در خواهد آمد، اما توضيحات كافي ارائه نمي دهد.


 

در مقابل، اين برنامه يك گزارش كامل تر را نيز مي سازد كه آن را مي توانيد در فايلي به نام «energy-report.html» بيابيد. نشاني اين فايل را پس از اجراي powercfg-energy خواهيد ديد.


 

در اين فايل نكات جالبي را پيدا خواهيد كرد. به عنوان مثال، در مورد كامپيوتر ما، ويندوز7 اين حقيقت را پيدا كرد كه باتري ما به مرحله اي از عمر خود رسيده است كه فقط مي تواند 40 درصد از ظرفيت طراحي شده خود شارژ شود. برنامه هايي را شناسايي كرد كه در اين زمينه كار مي كنند، و ميزان مصرف CPU آنها را ذكر كرد. اين اطلاعات مي تواند به شما كمك كند كه مصرف برق را بهتر مديريت و تنظيم كنيد.

اشكال ياب توكار
 

ويندوز7 ابزار اشكال ياب قدرتمندي دارد كه بسياري از آنها را پيشتر معرفي كرده ايم. اما ابزاري پنهان نيز دارد كه براي مديران كامپيوتر طراحي شده اند و از نوع سطر فرماني هستند. به عنوان مثال، يك پنجره سطر فرماني را باز كنيد و فرمان systeminfo را تايپ كنيد.


 

شرح مفصلي از سيستم، شامل نگارش سيستم عامل و روزآمدسازهاي آن، نگارش بايوس (5)، حافظه نصب شده/ قابل دستيابي، ارتباط شبكه، و حتي خصوصيات سخت افزاري پايه به نمايش در مي آيد. يك روش سريع در اختيار يك مدير كامپيوتر براي مشخص كردن حالت و قطعات كامپيوتري است كه بر روي آن كار مي كند. برنامه همچنين به شما امكان مي دهد كه شرح حال كامپيوتر را در فرمت هاي مختلفي، مانند فرمت comma delimited ذخيره كنيد. به عنوان مثال، براي توليد يك فايل با فرمت comma delimited كه آن را مي توانيد وارد يك بانك اطلاعاتي يا يك برنامه صفحه گسترده كنيد، از فرمان systeminfo / FO CSV>systeminfo.csv بهره بگيريد تا فرمت comma delimited را به يك فايل هدايت كند. اين فرمان يك فايل CSV در دايركتوري جاري مي سازد تا آن را با يك برنامه مناسب باز كنيد. همچنين، از پارامتر S/ مي توانيد بهره بگيريد، كه به شما امكان مي دهد Systeminfo مربوط به يك كامپيوتر ديگر متصل به شبكه را به نمايش در آوريد. براي دستيابي سيستم راه دور طبيعي است كه بايد نام سيستم و نام كاربري و گذرواژه مورد نياز را بدانيد. براي دستيابي همه پارامترها و ساختار فرماني از فرمان ?/ systeminfo بهره بگيريد.


 

برنامه System Information
 

يكي از برنامه هاي خوب براي بررسي محيط هاي سخت افزاري و نرم افزاري برنامه System Information است كه آن را در ويستا نيز مي توانستيد به كار بگيريد. اگر بخواهيد بدانيد كه ويندوز7 چگونه بر روي سيستم شما نصب شده است، جاهايي را بررسي كنيد كه ممكن است مسئله به وجود بياورند، و جاهايي را ببينيد كه رانش گرها(6) و فايل هاي سيستمي در آن ذخيره شده اند، System Information را به اجرا در آوريد.
در كادر Start Search ، كافي است System Information را تايپ كنيد تا به اجرا در آيد. پنجره برنامه كمي پيچيده است و به درد كاربران پيشرفته مي خورد. يك درخت System Summary حاوي شاخه هاي ،Components،Hardware Resources، و Software Environment دارد.


 

همه اطلاعات اين برنامه را مي توانيد بررسي كنيد، اما چند بخش مفيد دارد كه تعمير كاران نبايد آنها را از دست بدهند. اول، دوست داران چند رسانه اي كه مي خواهند بدانند دقيقاً كدام نگارش هاي كدك هاي (7) ويدئويي و صوتي در كامپيوترشان نصب شده است مي توانند اين اطلاعات را در بخش Components/Multimedia بيابند؛ اگر مكان نماي موش را روي هر كدك ببريد نام و مكان فايل آن را به نمايش در خواهد آورد، تا چنانچه بخواهيد يك مورد مسئله دار را حذف كنيد نشاني آن را به راحتي بيابيد.
هنگامي كه در بخش Components هستيد، به مورد Problem Devices نگاه كنيد. در اينجا وسايل و رانش گرهايي را خواهيد يافت كه با ويندوز7 خوب كار نمي كنند. به عنوان مثال، در اينجا ما دريافتيم كه آداپتور VPN ما تحت ويندوز7 كار نمي كند.
سرانجام، تحت Software Environment، حتماً Windows Error Report را براي يافتن خطاهاي اصلي بررسي كنيد. اطلاعات مفصلي درباره هنگ كردن هاي برنامه ها و گزارش هاي خطا خواهيد يافت.
اگر تعداد مسائل سخت افزاري جدي كامپيوتر زياد باشد مي توانيد System Information را در منوي Start يا در تاسك بار الصاق كنيد (pin). كافي است با استفاده از كادر Search منوي Start، آيكن اين برنامه را در منوي Start به نمايش در آوريد، روي آن كليك - راست كنيد، و از فرمان Pin to Taskbar يا Pin to Start Menu بهره بگيريد. از آن بهتر، به اين برنامه مي توانيد يك تركيب صفحه كليدي ويژه اختصاص بدهيد. مورد Properties را به هنگامي كه روي آيكن System Information كليك - راست مي كنيد انتخاب كنيد و به برگه Shortcut برويد.

ديسك سخت را چه چيزي پر مي كند؟
 

ناگهان مي بينيد كه بخش بزرگي از فضاي ديسك سخت پر شده است. فايل هاي چند رسانه اي و فايل هاي دريافتي از اينترنت مي توانند ديسك سخت را زود پر كنند. اگر پس از نصب زدايي يك يا چند برنامه و پاكسازي فايل باز هم فضاي آزاد ديسك سخت ناكافي باشد، از برنامه رايگان (WinDirStart(8 بهره بگيريد. اين برنامه ديسك سخت شما را بررسي مي كند و همه فايل ها را با رنگ گروه بندي مي كند، و يك نقشه گويا از ديسك هاي سخت مي سازد. حتي با آن مي توانيد همه فايل هاي يك گروه، مثلاً همه فايل هاي JPEG را بيابيد. فايل ها را به ترتيب اندازه مي تواند مرتب كند تا ابتدا فايل هاي حجيم را حذف كنيد.

معرفي يك برنامه روان سازي ويندوز7
 

Tweak7 يكي از نخستين برنامه هاي خدماتي اي است كه براي ويندوز7 طراحي شده است، و نگارش رايگان آن را از سايت وب زير مي توانيد دريافت كنيد:
www.stardock.com/products/tweak7
امكانات خوبي براي روان تر كردن ويندوز7 دارد.

چند كليد تركيبي سودمند در ويندوز7
 

در ويندوز7، كليد Windows شما بسيار قدرتمند است. بعضي از تركيب هاي كليدي اصلي آن به قرار زيرند:
كليد تركيبي Windows - پيكان پايين سو: يك پنجره حداكثر شده (maximized) را بازگرداني كنيد، يا يك پنجره باز عادي را دكمه اي (minimize) كنيد.
كليد تركيبي Windows - پيكان چپ سو / راست سو: پنجره جاري را به لبه چپ يا راست دسك تاپ مي برد و آن را نصف اندازه صفحه نمايش مي كند.
كليد تركيبي G-Windows: ابزارك ها (گجيت ها) را نمايش مي دهد.
كليد تركيبي T-Windows: تاسك بار را فعال مي كند. از كليدهاي پيكاني براي كاوش تاسك ها بهره بگيريد. اگر كليد Enter را بزنيد برنامه انتخاب شده باز مي شود.

ترفند رجيستري: سريع كردن جستجوهاي Regedit
 

هرگاه برنامه Regedit را به اجرا در مي آوريد، درعمل چند فايل عظيم ويندوز بار مي شود. معمولاً جستجوي كليدها يا مقدارهاي ويژه آهسته انجام مي گيرد. يك روش آسان سريع كردن جستجوهاي Regedit آن است كه جستجو در موارد غير ضروري را مستثني كنيد. كليد تركيبي CTRL-F را بزنيد تا كادر Find به نمايش در بيايد. اگر در جستجوي يك Value باشيد (كه در بخش دست راست قرار دارد) مربع هاي كنار Keys و Data را براي اجراي جستجو بدون تيك كنيد. به همين سان، اگر در جستجوي يك Key باشيد، مربع هاي كنار Values و Data را بدون تيك كنيد. جستجوها بايد بسيار سريع ترشود. فقط به ياد داشته باشيد كه كادر Find اين تنظيم ها را براي جستجوهاي بعدي حفظ مي كند، حتي اگر برنامه Regedit را باز راه اندازي كرده باشيد.

ترفند رجيستري: سريع تر يا آهسته كردن
 

خصوصيت Aero Peek
شيشه اي كردن پنجره هاي باز با خصوصيت Aero Peek در ويندوز7 يكي از امكانات جالب اين سيستم عامل جديد است. اما ممكن است بخواهيد به هنگامي كه مكان نماي موش را روي لبه منتهي اليه راست تاسك بار مي بريد اين خصوصيت سريع تر يا آهسته تر به اجرا در بيايد، به كليد زير برويد:
HKEY_CURRENT_ USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Advanced
روي آن كليك - راست كنيد تا يك New/DWORD بسازيد و آن را « DesktopLivePreviewHoverTime» بناميد. Base را روي Decimal ميزان كنيد. دركادر Value Data، يك عدد ميلي ثانيه را تايپ كنيد. عدد «0» به معني فعال شدن بلافاصله Aero Peek است، «500» به معني نيم ثانيه تأخير، و «1000» به معني يك ثانيه تأخير است.
پي نوشتها:

1)user account
2)Value nam
3)notification
4)command-line program
5)BIOS
6)driver
7)codec
8)windirstat
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ


تعداد بازديد اين صفحه: 23672
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما