منو
تبليغات







 
ازدواج
Ezdevaj3
چهارشنبه 19 آبان 1389 ازدواج عاملي براي دستيابي به روزي
منبع: برنا  (www.bornanews.ir)



بيشتر جوانان به دليل واهمه از مشكلات اقتصادي و هزينه هاي بالا در تشكيل خانواده ،ازدواج را به تاخير انداخته تا پس از جمع آوري و اندوخته كردن مال و اطمينان كامل گام پيش نهند كه بايد به جوانان گفت كه روزي دست خداست.  

اين جمله را شايد از طرف پدر و مادر و اقوام به گوشتان خورده باشد"مگه ماها كه ازدواج كرديم اولش چي داشتيم"!"روزي دست خداست."

در حال حاضر جوانان مشكلات اقتصادي و مستقل نبودن را سد راه ازدواج و تشكيل خانواده مي دانند و برگزاري مراسم و هزينه هاي سنگين و  توقعات طرف مقابل با داشتن يك حقوق كارمندي كافي نمي دانند.

اگر جوانان به زندگي گذشتگان و پدر و مادرشان توجه داشته باشند همه آنها از زندگي در خانه پدربزرگان و دور هم با وسايل ابتدايي و ساده مي گويند و بعد از چند سال و داشتن دو سه فرزند صاحب همه چيز از جمله خانه بزرگتر  و وسايل بهتر شدند.

جوانان بايد از زندگي پدر و مادرها و كساني كه چند ساله ازدواج كردند مي توانند درس بگيرند كه زندگي ساده ولي با صبر و گذشت و به دور از افراط و تفريط ،  توانسته اند يك زندگي خوب و متوسط داشته باشند.

جوانان زمان ازدواج و داشتن زندگي مستقل را زماني كه خانه و ماشين و درآمد كافي براي برگزاري مراسم عروسي را داشته باشند مي دانند و از ازدواج كردن واهمه دارند.  

بيشتر جوانان به دليل واهمه از يك زندگي مستقل،ازدواج را به تاخير انداخته تا پس از جمع آوري و اندوخته كردن مال و اطمينان كامل گام پيش نهند.

اما اغلب اين گونه دغدغه ها براي جوانان روا نيست، زيرا با حداقل ها نيز مي توان زندگي را آغاز كرد،چون رزق و روزي در گرو ازدواج است.

در همين زمينه بسياري از احاديت و آيات قرآني آورده شده است،"خانواده تشكيل دهيد كه آن براي شما روزي آور است"و رسول اكرم(ص) در كلام شيرين ديگري مي فرمايد:"با زنان ازدواج كنيد كه آنان،ثروت و روزي مي آورند."

نه تنها عنايت الهي در ازدواج محسوس است، ازدواج عاملي است براي دستيابي به روزي.

اما نمي‏توان صرفا به دليل كار يا شغل كم درآمد ، امر مهم ازدواج را ناديده گرفت و معيارهاي مهم ديگر را فراموش كرد و نياز به داشتن زندگي مشترك را فقط به دليل نداشتن پول، كنار گذاشت. همان طور كه در احاديث ديگر ديده‏ايم ، به فرموده پيامبر(ص) :" بي همسران را همسر دهيد ، زيرا با اين كار ، خداوند ، اخلاق آنان را نيكو و روزي‏شان را زياد مي‏كند و به جوان‏مردي شان مي‏افزايد". از اين نكته بر مي‏آيد كه به واسطه امر مهم ازدواج، خداوند، شخص را در به دست آوردن شغل (كه همان وسيله روزي است) ، ياري مي‏كند.

درست است كه براي تأمين اكثر نيازهاي بشريت، پول مهم است، اما بعضي از تاخير در ازدواج ها واقعا از بي پولي نيست بلكه راضي نبودن به آن اندازه دارايي است كه مي تواند يك زندگي دونفره ي ساده را تشكيل داد. 

ديدگاه كارشناسان و صاحب نظران نيز در اين خصوص اين است:"جوانان موانع اقتصادي را مهمترين مشكل ازدواج و ادامه تحصيل را مقدم بر امر ازدواج مي‌دانند".

"مشكلات اقتصادي ، بالابودن هزينه تهيه جهيزيه ، ميزان مهريه ، اجاره و خريد خانه ، بالابودن هزينه مراسم عروسي، مشكلات فرهنگي و موانع خانوادگي و اجتماعي را از ديگر موانع سد راه ازدواج جوانان مي دانند".

"اما كارشناسان بر اين باورند بهترين راه تامين هزينه‌هاي مربوط به ازدواج را تامين هزينه‌ها از سوي والدين، پس‌انداز و توان مالي شخصي، وام گرفتن از بانكها و صندوق‌هاي قرض الحسنه است و جوانان در آغاز زندگي مي توانند به راحتي اين مشكلات را حل كنند".

فلسفه رزق و روزي بعد از تشكيل خانواده در بين جوانان بايد به يك باور اعتقادي تبديل شود تا از ازدواج و تشكيل خانواده ترسي نداشته باشند.

براي حل بحران بالا رفتن سن ازدواج همه بايد دست به دست هم بدهيم . هر كس در حد توان خود . اگر در حال حاضر جوانان كمي از سختگيري‏ها بكاهند و با دقت و به آساني به آن بنگرند و فقط به داشتن شغل مناسب و درآمدزا و به اندازه كفاف نيازهاي يك خانواده ، خود را قانع كنند ، شرايط ازدواج را مهيا ساخته اند.

 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ


تعداد بازديد اين صفحه: 36862
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما