منو
تبليغات







 
سلامت و بهداشت در دين
دویدن
پنجشنبه 13 آبان 1389 توصيه هاي بهداشتي ورزشي
منبع: هفته نامه سلامت (www.salamat.ir)




چند بار تا به حال به شما گفته‌اند، بطري آبتان را در ورزشگاه به ديگران ندهيد؟ چند بار گفته‌اند با كفش ورزشي كوچه و خيابان وارد ورزشگاه نشويد؟ چند بار گفته‌اند لباس‌هاي تمرين‌تان را پس از هر تمرين بشوييد و...
خيلي‌ها مي‌گويند نمي‌شود در اوج تمرين و عرق ريختن به هم تيمي گفت از شيشه آب من، آب نخور، خيلي‌ها هم مي‌گويند كسي نيست كه كنترل كند ما با چه كفشي وارد ورزشگاه مي‌شويم؛ ولي واقعا آيا خود شما دوست داريد، سالم وارد ورزشگاه شويد و با ميكروب‌ها و بيماري‌ها به خانه بازگرديد؟
ورزشگاه يك محل عمومي است كه فقط ورزش كردن و تناسب اندام در آن مهم نيست، سلامت هم بخشي از ورزش در باشگاه ورزشي است. رعايت موارد زير را متخصصان به شما توصيه مي‌كنند تا هم ورزش كنيد هم در ورزشگاه سالم باقي بمانيد:

‌بعد از ورزش، دوش بگيريد

تنبلي نكنيد. در همان ورزشگاه و يا بلافاصله پس از رسيدن به خانه، دوش بگيريد. شما به هر حال سخت ورزش كرده‌ايد و يا مسابقه داده‌ايد. اگر ورزشگاه شما به ح مام مجهز است حتما وسايل شخصي‌تان را همراه ببريد. صابون قالبي‌تان و حوله‌تان را به دوستانتان قرض ندهيد. مطالعات نشان مي‌دهند بيشترين انتقال عفونت‌ها در ورزشگاه‌ها هنگامي رخ مي‌دهد كه ورزشكاران وسايل‌شان را به صورت شريكي استفاده مي‌كنند.

بطري آب مخصوص داشته باشيد

ممكن است شما يك شيشه آب معدني با خودتان به باشگاه ببريد و وقتي داريد حركات ايروبيك را انجام مي‌دهيد و يا پس از وزنه زدن و يا در پايان يك دو سرعت، از اين شيشه آب بنوشيد. بسياري از ويروس‌ها و باكتري‌ها از طريق شيشه آب مشترك به ديگران منتقل مي‌شوند. ميكروب‌هاي سرماخوردگي و بيماري‌هاي گوارشي از اين راه به آساني بين ورزشكاران منتقل مي‌شود.

تجهيزات ورزشي‌تان را بشوييد

برنامه منظمي براي شستن و تميز كردن تجهيزات ورزشي‌تان داشته باشيد. پس از هر تمرين لباس‌هاي ورزشي‌تان را بشوييد تا بوي بد عرق نگيرند و باكتري‌ها درون آن رشد نكنند. پدهايي كه زير زانوها و آرنج‌تان مي‌اندازيد را هر هفته بشوييد و اگر جنس آنها محكم و مقاوم است آن را هر روز بشوييد. پدهاي بزرگتر مانند آنهايي كه براي ژيمناستيك يا كشتي استفاده مي‌شوند را بايد با وايتكس رقيق شده در آب با غلظت يك صدم ضدعفوني كرد. البته اين نكته مخصوص مسوولان باشگاه است. اگر اين پدها با خون (مثلا در ورزش بوكس) و يا مايعات بدني آلوده مي‌شوند بايد آنها را بيشتر و با فواصل نزديك‌تري شست و ضدعفوني كرد. دستكش‌هاي ورزشي و زانوبند و مچ‌بندتان را مرتب بشوييد.

زخم‌هايتان را جدي بگيريد

گاهي در فوتبال زمين مي‌خوريد و پاهايتان ساييده مي‌شود و يا زخم بازي در حين ورزش روي دست‌ها و پاهايتان ايجاد مي‌شود در اين صورت شما بايد مراقب اين زخم‌ها باشيد و بدون ارزيابي مربي و يا پزشك و مسوول مراقبت‌هاي پزشكي و بهداشتي ورزشگاه، ورزشگاه را ترك نكنيد. بايد اين زخم‌ها ضدعفوني و پانسمان شوند.

زخم‌هاي قبلي‌تان را به مربي اطلاع دهيد

هيچ‌كس دوست ندارد به باشگاه برود و با ميكروب يك بيماري پوستي به خانه برگردد. بنابراين اگر شما چنين ضايعاتي داريد تا هنگامي كه به خوبي بهبود پيدا نكرده است، به باشگاه نرويد. شما مي‌توانيد قبل از شروع جلسه تمريني درباره ضايعه خود با مربي مشورت كنيد و با صلاحديد او در تمرين شركت كنيد و يا نكنيد. اگر قرار است تيم ديگري براي مسابقه به باشگاه شما بيايند بايد مسوول ورزشگاه و يا مربي، اعضاي تيم مهمان را از نظر ضايعات پوستي مورد ارزيابي قرار دهد و يا برگه سلامت آنها را كنترل كنند.

با زخم‌ و بيماري‌هاي پوستي وارد استخر نشويد

با زخم‌هاي باز، بيماري‌هاي قارچي، خراش‌ها و ساييدگي‌ پوست وارد استخر، سونا و جكوزي نشويد. چون هم مي‌توانيد ميكروب بيماري را در آب پراكنده كنيد و نيز خراش‌ها و ساييدگي‌هاي پوست مناطقي هستند كه سد دفاعي بدن شما در اين مكان‌ها، از دست رفته است بنابراين محل مناسبي براي ورود ميكروب‌هاي بيماري‌زا به پوست شما است. قبل از ورود به استخر و بعد از خروج از آن دوش بگيريد. محيط سونا و جكوزي محيطي مرطوب و گرم است كه ميكروب‌ها مي‌توانند در آن رشد كنند.

لباس‌هاي تمرين را مانند لباس‌هاي اصلي تيم تميز نگه داريد

بازيكنان بسياري از تيم‌ها، فقط لباس‌هاي بازي اصلي خود را مرتب و تميز نگه مي‌دارند چون قرار است با آن در برابر هزاران چشم تماشاچي حاضر شوند ولي امان از لباس‌ها، تي‌شرت‌ها و شلوارك‌هاي تمرين كه كثيف، آلوده به عرق و گل است. لباس‌هاي تمرين را هم بايد مثل لباس‌هاي اصلي تيم مرتب نگه داريد و پس از هر بازي اين لباس‌ها را نيز بشوييد.
كفش ورزشي جداگانه داشته باشيدخيلي‌ها چون نمي‌خواهند كيف (ساك) ورزشي‌تان خيلي سنگين شود و يا از سر تنبلي و بي‌حوصلگي كفش ورزشي‌شان را از منزل مي‌پوشند با آن تا باشگاه مي‌روند، بعد با همان كفش روي تردميل مي‌دوند و يا در سالن باشگاه ورزش مي‌كنند، در حالي كه خودشان و ديگران گاهي مجبورند براي برخي از تمرينات روي زمين باشگاه دراز بكشند و كف دست‌ها، صورت و پاهايشان با كف تماس پيدا مي‌كند، كفي كه به ميكروب‌‌هاي كوچه و خيابان آلوده است. بنابراين كفش ورزشي باشگاه‌تان را در كوچه و خيابان نپوشيد.

كشتي‌گيرها مراقب باشند

كشتي رشته ورزشي است كه بدن ورزشكاران دايم با يكديگر در تماس است و عفونت‌هاي قارچي مي‌تواند از بدن عرق كرده يكي به ديگري منتقل شود بنابراين خود ورزشكاران بايد بهداشت فردي را رعايت كنند و تا زماني كه از سلامت خود مطمئن نيستند روي تشك نروند. مربيان مي‌توانند برگه سلامت عمومي كشتي‌گيران طرف مقابل را كنترل كنند.

لاي انگشتان پايتان قارچ نزند

قارچ زدن لابه‌لاي انگشتان پا، بيشتر در ورزشكاراني ديده مي‌شود كه پابرهنه در محيط‌هاي مرطوب راه مي‌روند. استخر، سونا، جكوزي، زير دوش‌هاي حمام و... محل‌هاي مناسبي. حتي دمپايي‌هايي كه در اين محيط‌هاي مرطوب وجود دارد و ورزشكاران به صورت مشترك از آن استفاده مي‌كنند مي‌تواند محل مناسبي براي انتقال اين قارچ‌ها باشند. تا جايي كه امكان دارد دمپايي خودتان را در اين مكان‌هاي مرطوب بپوشيد و آن را در كمد باشگاه‌تان نگه داريد و دمپايي‌هاي مشترك را در حوضچه‌هاي كلر فرو ببريد و سپس به پا كنيد. كف سالن‌هاي مرطوب، پا برهنه راه نرويد. پس از ورزش در اين مكان‌ها، پاها و به ويژه‌ لاي انگشتان پايتان را با آب و صابون بشوييد و خشك كنيد. اگر سابقه ابتلا به عفونت‌هاي قارچي پس از استفاده از اين مكان‌ها را داريد، پس از خروج از استخر يا سونا و جكوزي از اسپري‌هاي ضد قارچ استفاده كنيد.
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ


تعداد بازديد اين صفحه: 25219
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما