تبلیغات
اخبار
بازدید طلاب مؤسسه مجتهده امین از زندان زنان اصفهان
موانع و راهکارهای مأموریت های علمی-تبلیغی طلاب خواهر در کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان بررسی شد
سن ازدواج و اختلاف سنی
يكشنبه 11 ارديبهشت 1390 آيا بين تفاوت سني زن و شوهر و موفقيت آنها در امور زندگي و زناشويي ارتباطي وجود دارد؟ و تفاوت سني تا چه اندازه مناسب است؟

در مورد اختلاف سني دختر و پسر زمان دقيق و مشخصي نمي توان بيان كرد . اما از آنجا كه زمان بلوغ دختر و پسر متفاوت است، رسيدن به سن آمادگي براي ازدواج نيز در آنها همزمان نخواهد بود. پسر در حدود 4سال ديرتر از دختر به بلوغ جنسي مي رسد پس خوب است كه تفاوت سني آنان در امر ازدواج نيز به همين مقدار باشد .البته رعايت اين تفاوت سن به طور تقريبي است وبايد اين خصوصيت را با مجموعه صفات وخصوصيات دختر وپسر بررسي كرد .ممكن است فاصله سني به اين مقدار نباشد اما امتيازات ديگري هر يك داشته باشند كه اين فاصله سني را جبران مي كند. (1جوانان وانتخاب همسر نوشته علي اكبر مظاهري ص23و142 )

به عقيده بعضي كارشناسان چون پايان تمايل جنسي زن زودتر از مرد فرا مي‏رسد، به نظر مي‏رسد كه با تفاوت سني 5 تا 6 سال بين زن و مرد، مي‏توان مطمئن بود كه سن يائسگي زن تا حدودي با فروكش كردن تمايلات جنسي مرد مصادف مي‏شود و ضريب موفقيت اين زن و شوهر در امر همسرداري و حاكم كردن روح فداكاري و صفا بيشتر خواهد بود.اگر تفاوت سني زن و مرد زياد باشد و سن مرد خيلي بيشتر از سن زن باشد، ممكن است با همسر خود همچون دخترش رفتار كند و همسر جوان هم چه بسا شوهرش را به جاي پدر خود بگيرد و در نتيجه رابطه بين آنها دوستانه و مودت‏آميز نباشد. نقطه مقابل اينكه اگر سن زن خيلي بيشتر از مرد باشد، شايد در برخورد با همسر جوانتر از خودش، بيشتر نقش مادر يا پرستار را ايفا كند نه نقش يك همسر را و در هر دو صورت ناآشنايي و عدم پختگي يكي از آنها ممكن است ديگري را بي‏حوصله كند و بي‏تفاوتي يكي مي‏تواند خشم و دلزدگي ديگري را برانگيزد؛ زيرا بين اين زن و شوهر، توازن و تعادل روحي و جنسي ضعيف است و قادر به درك نيازهاي يكديگر نيستند.(2)

نكته مهم ديگري كه از نظر روان شناختي و همچنين از جهات ديگري مانند مديريت خانواده و مسائل تربيتي بايد مورد توجه قرار گيرد اين است كه در فرهنگ ما و بر اساس اعتقادات ديني ما زن و شوهر يك سلسله حقوقي نسبت به يكديگر دارند و متقابلاً هر كدام مسئوليتها را بايد در خانواده به عهده گيرند مثلاً نفقه زن اعم از تغذيه، پوشاك، مسكن و ... به عهده مرد است در مقابل تربيت فرزند و مسائل عاطفي و تربيتي در خانواده بيشتر به عهده زنهاست همچنين مديريت خانواده به عهده مرد است و زن بايد بعنوان يك مشاور امين اين مديريت را بپذيرد اين گونه مسائل مي طلبد كه مرد از نظر سني، فكري، علمي و تجربي آمادگي بيشتري بايد برخوردار باشد تا بتواند اين مسئوليت ها را انجام دهد و الا جايگاه زن و مرد در خانواده عوض مي شود و بدون ترديد در دراز مدت مشكلاتي را بدنبال خواهد داشت البته ممكن است يك موارد استثنايي پيدا شود كه عليرغم بزرگتر بودن زن مشكلي را ايجاد نكند اما ما نبايد استثناءات را ملاك قرار دهيم لذا توصيه اين است كه حداقل 2 سال و حداكثر 6 سال تفاوت سني بين زن و شوهر اگر رعايت شود بهتر است يعني مرد بزرگتر از زن باشد.

 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 8550
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما