تبلیغات
اخبار
بازدید طلاب مؤسسه مجتهده امین از زندان زنان اصفهان
موانع و راهکارهای مأموریت های علمی-تبلیغی طلاب خواهر در کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان بررسی شد
آداب و رسوم و اعمال
چهارشنبه 2 شهريور 1390 در كتاب مفاتيح الجنان نوشته شده كه هر كس به مدت يك سال سوره مباركه نباء را بخواند به مكه مشرف مي شود حال اگر اين شخص كافر باشد يا از اديان ديگر باشد و اين سوره را بخواند آيا به مكه مشرف مي شود؟

خواندن سوره نباء با نيت خالص و اعتقاد شرط است.آثاري كه براي سوره ها يا آيات قرآن و دعاها در روايات صحيح آمده است. براساس واقعيت و ارتباطي است كه بين آن سوره يا دعا و اثري كه بر آن مترتب شده مي باشد ولي لازمه اين روايات اين نيست كه آن اثر را براي هر كسي و تحت هر شرايطي دارا باشد بلكه تأثير آن به نحو اقتضايي است.يعني بايد زمينه استجابت دعاو تاثير آن اثر فراهم گردد.  

شايد اين سوال به ذهن خطوركرده باشد كه چگونه ممكن است شخصي باايمان، سوره اي از قرآن يا دعايي بخواند لكن اثرش را به موقع نبيند؛ در جواب بايد گفت:

قرآن مجيد ميفرمايد: «من دعاي دعا كننده را اجابت ميكنم» و سنت الهي بر اين قرار گرفته كه برخي از امور را از طريق دعا و درخواست به انسان عنايت كند اما اين بدان معنا نيست كه هر مشكل و هر چه را از خدا خواست و در هرشرايطي درخواست كند تماماً مطابق خواست او اجابت شود؛ زيرا اجابت نيز امري قانونمند است و شرايط و موانعي دارد كه با رعايت آنها دعا به اجابت ميرسد از جمله اينكه :

1- با اخلاص و انقطاع كامل بر خدا از او درخواست كند.
2- يقين به اجابت داشته باشيد (پيامبر اكرم«صلي الله عليه وآله وسلم»فرمودند: خدا را بخوانيد و يقين به اجابت داشته باشيد).
3- اصرار در دعا.

4- روزي پاك و حلال (پيامبر اكرم«صلي الله عليه وآله وسلم» فرمودند: كسي كه دوست دارد دعايش مستجاب شود بايد غذا و كسب خود را از حرام ‏پاك كند).

5- عمل به پيمان‏هاي الهي،ايمان و عمل صالح و درست كاري يكي از شرايط استجابت دعاست؛ زيرا آن كس كه به عهد خويش در برابر پروردگارش وفا نكند نبايد انتظار داشته باشد كه مشمول وعده اجابت شود.
6- خير خواهي ديگران و خالي بودن دل از كينه، حسد و سوء نيت نسبت به ديگران.

7- معقول بودن خواسته‏ها.

8- ناديده نگرفتن عوامل طبيعي و فراهم كردن مقدمات.

9- گاهي مصلحت انسان در عدم استجابت است و ممكن است انسان چيزي را از خدا درخواست كند كه به ضررش تمام شود: «عسي ان تحبوا شيئا و هو شر لكم».

10- و گاهي خداوند اجابت مطلوب انسان را به عللي كه صلاح ميداند به تاخير مياندازد.

11- گاهي پاسخ نيافتن ما اجابت از جانب خدا است؛ يعني خداوند با طول دادن اجابت ما را بيشتر به حالت انابه وتضرع به درگاهش نگه ميدارد و اين لطف بزرگي است كه بدين‏وسيله ارتباط با معبود حفظ ميگردد و در پي آن الطاف بيشمار ديگري نصيبش ميشود.

12- توسل نيز مانند دعا مشروط به شرايطي است كه اگر شرايط موجود باشد توسل اثر دارد و ممكن است موانعي در كار باشدكه موجب عدم استجابت توسل ميگردد ولي به هر حال انسان نبايد از دعا و توسل مايوس شود؛ زيرا يكي از شرايط استجابت‏ اصرار و پافشاري در درخواست‏هاست. امام صادق (ع) فرمودند: هيچ دري نيست كه پي در پي كوبيده شود مگر اينكه بر انسان گشوده خواهد شد و چه بسا اجابت نشدن خواسته‏ها موجب بيداري و تنبه انسان ميگردد و انسان با خود ميگويد: اگر تقصيري هست از جانب من است و سعي ميكند خود را اصلاح كند و هيچ گاه انسان نبايد از درگاه خدا و اولياي الهي مأيوس گردد.

 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 3411
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما