تبلیغات
اخبار
بازدید طلاب مؤسسه مجتهده امین از زندان زنان اصفهان
موانع و راهکارهای مأموریت های علمی-تبلیغی طلاب خواهر در کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان بررسی شد
آداب معاشرت
سه‌شنبه 10 خرداد 1390 من گاهي از زن بودنم ناراحت هستم زيرا اگر من پسر بودم مثل برادرانم مي توانستم شبها به خانه اقوام بروم ولي نمي شود و چگونگي ارتباط با ديگران را بنويسيد؟

ابتدا بايد كمي در رابطه ي با مقام و جايگاه زن صحبت كرد تا مشخص گردد در نظام آفرينش چه جايگاهي براي زن تعريف شده است:

 اگر زن، خويش را در آيينه گوهر وجودى اى كه خداوند به وى عطا كرده است نظاره كند، هرگز در حسرت جايگاه اجتماعى مرد زبان به شكوه نمى‏گشايد.

اين‏كه هيچ پيامبر و معصومى از غير زن زاده نمى‏شود و در مكتب غير مادر رشد و نمو نمى‏كند، از جايگاه محورى زن در حيات دينى و اجتماعى بشر خبر مى‏دهد. يكى از بزرگان عرفان جايگاه دينى زن را چنين به تصوير كشيده است: «زن به لحاظ داشتن قدرت خالقيت كه تنها از صفات خاص خداوند سبحان است، براى رسيدن به كمال مستعدتر است». جايگاه اجتماعى زن، در منظر يكى از شخصيت‏هاى جهانى اين گونه است: «زن با يك دست گهواره و با دست ديگر تاريخ بشريت را حركت مى‏دهد».

وجود اين دو ويژگى، زن را در دو بُعد عرفانى و اجتماعى به رقيبى بلامنازع مبدل ساخته است؛ به گونه‏اى كه اگر مردان جايگاه واقعى زن در كائنات را در مى‏يافتند، بدان رشك مى‏بردند.

به نظر مى‏رسد، بشريت به خصوص جهان غرب جايگاه رفيع زن را درنيافته است و نمى‏خواهد حق وى را حتى به شكل صورى به وى باز گرداند. به راستى چند درصد از وكلا، معاونان و رؤساى جمهور كشورهاى غربى زن هستند و در دايره‏اى محدودتر چند درصد از نيروهاى سازمان‏هاى بين المللى را زنان تشكيل مى‏دهند؟

مقام و جايگاه زن تنها در حكومت امام زمان(عج ) شناخته مى‏شود. در اين حكومت است كه زن به جايگاه حقوقى و حقيقى خود دست مى‏يابد. در اين حكومت نگرش مردان به زنان دگرگون مى‏شود؛ شعور فكرى زن بدان‏جا مى‏رسد كه به «زن بودنش افتخار مى‏كند» و هرگز خود را با مرد نمى‏سنجد.

نقش حكومت اسلامى قبل از بر پايى حكومت مهدى - عجل اللّه فرجه الشريف - باروَر ساختن باوَر زن به خويش، رهانيدن وى از سراب‏هاى كاذب ايسم‏ها و ايست‏ها و اعطاى حقوق اجتماعى به وى تا مرز آسيب نديدن گوهر وجودى او است. در حكومت مهدى - عجل اللّه فرجه الشريف - از سويى نگرش جامعه به زن و از سوى ديگر نگرش زن به خود تغيير مى‏يابد. حكومت مهدى)عج( به لحاظ فراگير بودن، امنيت شغلى براى زن را فراهم مى‏آورد و زن در سايه سار اين امنيت نگرش و امنيت كارى، از توان عينيت بخشيدن به ايده‏ها و انديشه‏هايش بهره‏مند مى‏شود.

زن در حكومت مهدى - عجل اللّه فرجه الشريف - به جايگاه رفيع و واقعى خود دست مى‏يابد. شايد رمز رجعت زنان بزرگِ موحد و حضور آنان در ساختار حكومتى مهدى - عجل اللّه فرجه الشريف -، شكوفا ساختن استعدادهاى آنان باشد؛ استعدادهايى كه در حكومت‏هاى ديگر توان بروز نيافتند.

رجعت 400 زن در كنار 800 مرد با حضرت عيسى - عليه السلام - و نيز رجعت زنانى چون ام‏ايمن، حبابه و البيه، سميه، و ام‏خالد در اين راستا قابل تحليل مى‏نمايد.

گذشته از رجعت اين زنان كه بى‏شك در حكومت امام زمان - عجل اللّه فرجه الشريف - از جايگاه محورى و مسؤوليت‏هاى كليدى برخوردار خواهند بود، وجود 50 زن در ميان 313 تن ياور امام عصر - عجل اللّه فرجه الشريف - كه هر يك در عبوديت، زهد و پارسايى و خلاقيت و كارآمدى سر آمد افراد بشرند و روايات آن‏ها را اميران مى‏خوانند، نشان دهنده رسيدن زن به جايگاه حقيقىِ خود است. امام باقر - عليه السلام - در تفسير آيه 148 سوره بقره به جابر بن يزيد جعفى در خصوص ياران حضرت مهدى - عجل اللّه فرجه الشريف - مى‏فرمايد:

«و يجيى‏ء و اللّه ثلاث ماٌة و بضعة عشر رجلاً فيهم خمسون امراة يجتمعون بمكة على غير ميعاد قوعاً كقزع الحزيف يتبع بعضهم و هى الاية التى قال اللّه أَيْنَ ما تَكُونُوا يَأْتِ بِكُمُ اللَّهُ جَمِيعاً إِنَّ اللَّهَ عَلى كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ».

سوگند به خداوند، سيصد و سيزده تن كه پنجاه نفر از آنان زنند، بى‏هيچ قرار قبلى در مكّه گرد مى‏آيند و اين است معناى آيه شريف: هر كجا باشيد، خداوند شما را حاضر مى‏كند؛ زيرا او بر هر كارى توانا است.(3) به اميد آن روز

...................( منابع).................

1) وسائل الشيعه، شيخ حر عاملى، ج 20، ص 36، اسلاميه، تهران.

2) كمال الدين و تمام النعمة، شيخ صدوق، مقدمه، انتشارات اسلامى، وابسته به جامعه مدرسين، قم.

3) بحارالأنوار، ج 52، ص 223.

اميدوارم با بيان اين مطالب به ارزش وجودي خودتان بيشتر پي برده باشيد وهمواره از اين جايگاه ومنظر بينديشيد كه ارزش انسان به ميزان كمالات واستعدادهاي وجودي اوست خواه زن باشد يا مرد.

و اما در مورد قسمت دوم سوال شما كه فرموده ايد چگونه ميتوان به نحو صحيح با ديگران ارتباط داشت بايد گفت :

برقرارى ارتباط با ديگران و محبت نمودن به آنها، يكى از مهم‏ترين مسائل زندگى انسان است. در صورتى كه در آن ضعيف عمل شود، مشكلات متعددى در زندگى به وجود خواهد آمد. حال شناخت بيمارى و مشكل، يكى از مراحل اساسى برطرف نمودن آن است. ناتوانى از برقرارى ارتباط مطلوب با ديگران و محبت نداشتن به آنها، برخاسته ازعوامل زير است:

الف) سوء ظن به ديگران،

ب ) خودبينى،

ج ) كمبود محبت در دوران زندگى مخصوصا كودكى،

د ) خجالتى بودن،

ه ) زودرنجى،

و ) پرتوقع بودن،

ز ) عدم باور توانايى‏هاى خود.

    البته اين بدان معنا نيست كه همه اين عوامل در يك نفر وجود دارد؛ بلكه ممكن است يك يا چند عامل در يك شخص موجب بروز اين مشكل شده باشد.

    درباره بدبينى و سوءظن به ديگران امور زير را رعايت كنيد:

الف) همه انسان‏ها، بندگان خداوند كريم هستند واو مخلوقات خود را دوست دارد،

ب ) ممكن است در قضاوت راجع به ديگران دچار سطحى‏نگرى و ظاهربينى گرديم و از زواياى مثبت موجود در آنها غافل شويم،

ج ) خود ما داراى نواقص و معايب فراوانى هستيم كه اگر به محاسبه آن بپردازيم، خواهيم ديد كه از ديگران بهتر نيستيم يا ديگران از ما بدترنمى‏باشند،

د ) خداوند به هر شخص كمالات و خوبى‏هايى كرامت كرده كه آنها بدان جهت قابل احترام‏اند،

ه ) در زندگى شخصى ديگران و امور غيرمربوط به شما، تجسس و كنكاش نكنيد،

و ) به خود تلقين كنيد «همان طور كه من دوست ندارم ديگران به من بدبين باشند، من هم نبايد به ديگران سوءظن داشته باشم»،

ز ) بدانيد فقط معصومين(ع) هستند كه عارى از هرگونه عيب مى‏باشند و انسان‏هاى ديگر همه داراى عيوب و نقايصى‏اند؛ ولى ما وظيفه داريممانند زنبورعسل باشيم كه تلاش مى‏كند گل‏ها را پيدا كند و بر روى آنها بنشيند و استفاده كند (نه مانند مگس كه به دنبال كثيفى‏ها و زخم‏ها وجراحات است)،

ح ) هرگاه احساس بدبينى و سوءظن به ديگران به شما دست داد، حتما به خدا پناه ببريد و استغفار كنيد. از خداوند بخواهيد اين حالت را از شمادور كند و محبت بندگانش را در دل شما افزون گرداند.

براى اين كه توانايى‏هاى خود را باور كنيد، ظرفيت خود را به وسيله امور زير بيشتر كنيد:

الف) در انتقاد درونى از خود زياده‏روى نكنيد.

ب ) افكار منفى خود را كنترل كنيد.

ج ) همواره در مسائل موضع انفعالى نگيريد و همه تقصيرها را به گردن خود نيندازيد.

د ) مقدارى به جسارت ورزى و جرأت آموزى اجتماعى بپردازيد. براى اين كار ورزش‏ها و رقابت‏هاى جمعى و دست زدن به كارهاى بزرگمفيد است.

براى فائق آمدن به مشكل خجالتى بودن توصيه مى‏شود:

الف) ارتباط خود را با خداوند محكم كنيد و با نماز و حتى بجاى آوردن نوافل و دعا پايگاه روحى خود را مستحكم‏تر سازيد.

ب ) در مجالس و محافل عمومى شركت كنيد و از اين بابت هيچ نگرانى به خود راه ندهيد.

ج ) شب‏ها به هنگام آرامش در بستر اين جملات را با خود زمزمه كنيد من قادر هستم بر زود رنجى خود غلبه نمايم و آن را در هم بشكنم. من ايندشمن را از سر راه خود بر خواهم داشت و آن را نابود خواهم كرد. خداوند به من كمك خواهد كرد.

د ) اگر گاهى به علت فعاليت‏هاى اجتماعى، دچار عدم موفقيت شديد و به اصطلاح كم آورديد، به هيچ وجه مأيوس نشويد و بدانيد پيروزى‏هاىبزرگ در گرو كسب تجربه از اين گونه پيشامدها است. حتى افراد بسيار اجتماعى و موفق در اين امور، گاهى دچار اين وضعمى‏گردند.

ه ) به افراد مورد علاقه خود، ابراز محبت كنيد؛ مثلاً به او بگوييد «تو را دوست دارم» (مخصوصا به افرادي كه فكر ميكنيد با آنها مشكل داريد و نمي توانيد ارتباطي خوب و صميمي داشته باشيد ) 

  اگر اين توصيه‏ها را با الفاظ مختلف به كار بريد، چيزى نخواهد گذشت كه اين امر برايتان عادى مى‏گردد. ضمناسعى كنيد وظايفتان را درباره افراد خانواده ي خود خوب انجام دهيد .

در پايان متذكر مي شويم كه ، ارتباط خوب برادرتان با دايي شما به جهت جنسيتشان نيست بلكه به خاطر نوع برخورد و اخلاق و ظرفيتشان مي باشد ، شما نيز مي توانيد با كسب توانايي درضمينه ي ارتباط با ديگران مخصوصا" با زنان و به ويژه با زن دايي خود اين ارتباط صميمي را با دايي و همسرشان بر قرار كنيد و از مجالست و همنشيني با آنها لذت ببريد.
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 3799
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما