تبلیغات
اخبار
بازدید طلاب مؤسسه مجتهده امین از زندان زنان اصفهان
موانع و راهکارهای مأموریت های علمی-تبلیغی طلاب خواهر در کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان بررسی شد
کلیات
شنبه 24 ارديبهشت 1390 چند دليل امام شناسي را بگوييد؟

براهين محكم بسيارى در اين زمينه هست مى‏توان آنها را به سه دسته كلى تقسيم نمود:

 1. براهين عقلى، 2. دلايل قرآنى، 3. روايات پيامبر اكرم(ص).

 طبيعى است گستردگى هر يك از اين استدلالات، مطالعه كتاب هاى متعددى را مى‏طلبد و در اين مختصر امكان بحث از آنها نيست؛ ليكن اختصارا به دو برهان اشاره مى‏گردد:

  يك. از ديدگاه قرآن:

 1. از نظر قرآن حتما رهبرى و امامت امت، بايد به دست معصوم و دور از هر گونه كژى باشد. اين نكته به تعابير مختلفى در كتاب الهى بيان شده است. از جمله هنگامى كه ابراهيم(ع) به‏امامت رسيد: «انى جاعلك للناس‏اماما» و آن منصب الهى را براى فرزندانش درخواست نمود: «قال ومن ذريتى» پاسخ آمد: «قال لاينال عهدى الظالمين» عهد من به ستمكاران نمى‏رسد.

 آيه بالا نشان مى‏دهد كه امامت منصبى الهى است؛ نه به انتخاب افراد و به كسانى اعطا مى‏شود كه از هر ظلمى با مفهوم وسيع قرآنى آن پاك و مبرا باشند.

 در آيه ابلاغ نيز قرآن مى‏فرمايد: «يا ايها النبى بلغ ما انزل اليك من ربك فان لم تفعل فما بلغت رسالته» و به دنبال آن آيه اكمال دين است كه در خصوص ولايت اميرالمؤمنين(ع) مى‏باشد و جزئيات آن در روايات متواتره بيان گرديده است.

خداوند مى‏فرمايد: «ما از ميان بندگان خود انسان‏هاى برگزيده را وارثان قرآن قرار داديم. در ميان اين بندگان عده‏اى به خويشتن ستم كردند و نسبت به كارهاى خير، سنگين قدم برداشتند و كم‏رَوى كردند وعده‏اى در اين راه ميانه‏رو هستند و عده‏اى هم به كارهاى خيرسبقت مى‏گيرند و كارهاى خير را هر چه بيشتر انجام مى‏دهند». (فاطر / 32)

    در روايت آمده است منظور از انسان‏هاى برگزيده اهل بيت و فرزندان پيغمبرند و منظور از « فمنهم ظالم لنفسه» كسانى هستند كه امام خويش را نشناسند و منظور از «ومنهم مقتصد» كسانى هستند كه امام خود را بشناسند و منظور از«سابق بالخيرات» ائمه(عليه السلام) هستند (كافى، ج 1، ص 214).

 

 دو. از ديدگاه عقلى‏

 1. لزوم رهبرى در جامعه، امرى ضرورى و انكار ناپذير است.

 2. رهبرى در جامعه اسلامى، بايد براساس‏احكام و قوانين الهى باشد.

 3. احكام الهى و اجراى آن به وسيله كسى ممكن است كه صد در صد به زواياى آن احكام آگاه و نسبت به آنها متعهد باشد.

 به عبارت ديگر اگر پيامبر نيست، از شرايط و اوصاف نزديك‏ترين فردبه‏آن حضرت باشد و به شهادت تاريخ و گواهى خلفا، هيچ كس در اين جهات قابل مقايسه به امامان معصوم(ع) نبوده است. حتى خلفا در موارد بسيارى احساس نياز به ائمه(ع) مى‏كردند.

 سه. از ديدگاه روايى نيز روايات بى شمارى از پيامبر اكرم(ص) در كتاب‏هاى شيعه و سنى، به تواتر نقل شده كه به صراحت امامت و ولايت اهل بيت(ع) را ثابت مى‏كند مانند:

 1. روايات مربوط به حادثه غدير،

 2. روايات ليله الانذار،

 3. احاديث سفينه،

 4. احاديث ثقلين و ... .

 البته بايد بدانيد كه اين مقدار آگاهى، هرگز كافى نيست و نيازمند مطالعات جدى است.

 براى آگاهى بيشتر ر.ك:

- مطهرى، مرتضى، امامت و رهبرى؛

- رهبرى امام على(ع) در قرآن (ترجمه المراجعات)؛

- تيجانى سماوى، آن گاه هدايت شدم؛

- امينى، ابراهيم، بررسى مسائل كلى امامت؛

- شرى، محمد جواد، شيعه و تهمت‏هاى ناروا.

در فرهنگ اسلامي , مقام و موقعيت ((امام )) در عرصه هاي مختلف , داراي جايگاهي لازم و قابل استدلال عقلي است .

 1- از جهت پيشوايي و هدايت مردم ; كه در اين باره به طور خلاصه مي توان گفت : اسلام كاملترين دين الهي و پاسخگوي تمام نيازهاي بشر در راه سعادت مي باشد ما معتقديم هر مسئله اي از مسائل زندگي انسان حكم خاصي در اسلام دارد اما در مقام عمل به دليل مشكلات پيامبر اسلام (ص ) در 23 سال دوران نبوت از قبيل حصر در شعب ابي طالب , سال ها جنگ با مشركين و كفار و مشكلات زياد حكومت نوپاي اسلامي , پيامبر(ص ) فرصت نيافت كه تمامي دين را به طور كامل به عموم مردم ابلاغ نمايد هر چند تا آنجا كه ممكن بود در ابلاغ دين به مردم كوتاهي نكرد. اين مسئله يعني عدم امكان بيان اسلام در دوران پيامبر مورد قبول شيعه و سني است لذا اهل سنت براي جبران اين نقيصه به قياس (استفاده از مشابهت دو چيز براي بدست آوردن حكم شرعي ) روي آوردند بنابراين حقيقت دين اسلام كامل و حاوي پاسخ تمام مسائل مورد نياز براي سعادت بشر است . اما به دليل شرايط دوران نبوت پيامبر اسلام (ص ) ابلاغ دين به عموم مردم به طور كامل صورت نگرفت و خداي حكيم و قادر و دانا به ابلاغ ناقص دين اكتفا نمي كند و حتما" ابلاغ دين را كامل مي نمايد. به حكم عقل براي ابلاغ كامل دين نياز به شخصي است كه علم كامل خدادادي داشته باشد كه پاسخ هر سؤال را به طور دقيق داشته باشد و از سوي ديگر از هر خطا و سهو و گناهي معصوم باشد تا بتواند دين را به طور كامل و بدون نقص به مردم ابلاغ نمايد تا اين جا ضرورت عقلي وجود امامي دانا و معصوم اثبات شد اما دليل لزوم تعيين امام از طرف خدا نياز به مكملي دارد يعني اين كه عصمت و علم كامل شخص , تنها براي خدا معلوم و عيان است و انسان نمي تواند پي به عصمت و علم كامل فرد ديگر ببرد لذا خدا بايد آن جانشين عالم و معصوم را معين نمايد.بنابراين خداوند براي تكميل هدايت خود و ابلاغ كامل دين خاتم امام معصوم را به مردم معرفي مي نمايد و پيامبر(ص ) دين كامل را به امام علي (ع ) منتقل كرده است .

2- از ديدگاه عرفان : در هر عصري نياز به قطب عالم امكان هست , تا سير به كمال و وصال به حق را ميسر سازد و آن قطب , كسي جز امام بر حق نيست . 3- از ديدگاه حكماي الهي : زمين هيچگاه بدون ((حجت )) نمي تواند پا بر جا باشد, و تا هنگام قيامت , نياز به واسطه فيض مي باشد. و ((امام )) حجت خدا بر روي زمين است.

 براي مطالعه در اين زمينه رجوع كنيد :

- امامت و رهبري , استاد مطهري , انتشارات صدرا, چاپ يازدهم , تابستان 1369, صص 89 - 100

- آموزش عقايد استاد مصباح يزدي , شركت چاپ و نشر بين الملل سازمان تبليغات اسلامي , چاپ اول , تابستان 1377, صص 303 - 306

- آموزش كلام اسلامي , ج 2, دكتر محمد سعيدي مهر, طه , قم , 1378, صص 131 - 154

 در فهم كامل بحث امامت , درك معناي امام و موضوع مورد بحث در بين شيعه و سني بسيار ضروري است.

 براي اين منظور نگاه كنيد امامت و رهبري استاد مطهري , صص 43 - 73.

 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 5254
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما