تبلیغات
اخبار
بازدید طلاب مؤسسه مجتهده امین از زندان زنان اصفهان
موانع و راهکارهای مأموریت های علمی-تبلیغی طلاب خواهر در کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان بررسی شد
بهشت
سه‌شنبه 13 ارديبهشت 1390 بهشت نصيب چه كسي مي شود و صفا ت اهل بهشت چه چيزهايي ميباشد؟

      قرآن كريم دربارة اهل بهشت مي‌فرمايد:

1. "و الّذين ءامنوا و عملوا الصّـَلحـَت أولـَئك أصحـَب الجنّة هم فيها خـَلدون‌; (بقره‌، 82) و كساني كه ايمان آورده‌، و كارهاي شايسته كرده‌اند، آنان اهل بهشتند و در آن جاودانه خواهند ماند".

2. "تلك الجنّة الّتي نورث مِن عبادنا مَن كان تقيّا; (مريم‌، 63) اين همان بهشتي است كه به هر يك از بندگان كه پرهيزگار باشند به ميراث مي‌دهيم‌".

3. "...جنّـَت تجري مِن تحتها الأنهـَر خـَلدين فيها و ذَلك جزآء المحسنين‌; (مائده‌، 85) ... باغ‌هايي كه از زير ]درختان‌[ آن نهرها جاري است در آن جاودانه مي‌مانند و اين پاداش نيكوكاران است‌".

4. "إن‌ّ اللّه اشتري‌َ مِن المؤمنين أنفسهم و أموَلهم بأن‌ّ لهم الجنّة‌...; (توبه‌، 111) در حقيقت‌، خدا از مؤمنان جان و مالشان را به ]بهاي‌[ اين كه بهشت براي آنان باشد، خريده است‌...".

5. و نيز آيات 40 و 41، سوره نازعات‌; آيه 10، سوره واقعه‌، آيه 20 ـ 22، سورة توبه و...

از اين آيات الهي در قرآن كريم‌، بر مي‌آيد كه كساني كه داراي ايمان و عمل صالح‌، پرهيزگاري‌، نيكوكاري‌، جهادگري‌، تهذيب نفس و ترك هواپرستي‌، پيشگامي در ايمان‌، مهاجرت در راه خدا و... باشند، اهل بهشت بوده‌، در آن وارد مي‌شوند.(ر.ك‌: پيام قرآن‌، آية‌الله مكارم شيرازي و ديگران‌، ج 6، ص 197 ـ 225، انتشارات مدرسه اميرالمؤمنين‌.)

از جمله اوصاف بهشتيان و اسباب ورود به بهشت كه در آيات قرآن به آن اشاره شده‌، عبارت است از:

1. عمل صالح‌: "كساني كه ايمان آوردند و اعمال صالح انجام دادند، ياران بهشتند و جاودانه در آن خواهند ماند." (بقره‌، 82)

2. تقوا و پرهيزكاري‌: "براي كساني كه پرهيزگاري پيشه كرده‌اند، نزد پروردگارشان (در جهان ديگر) باغ‌هايي كه نهرها از پاي درختانش مي‌گذرد..." (آل‌عمران‌، 15)

3.احسان و نيكوكاري‌: "باغ‌هايي در بهشت كه از ز ير درختانش نهرها جاري است كه بهشتيان جاودانه در آن خواهند بود و اين جزاي نيكو كا ران است‌." (مائده‌، 85) و همچنين اوصاف جهاد و شهادت‌، (توبه‌، 111) تر ك هوا پر ستي (نازعات‌، 40 و 41) صبر و تحمل در برابر شدايد و... (دهر، 12 ـ رعد، 24 و...)

پرسش4)جهنم چه جايگاهي است و اهل جهنم چه مشخصا تي دارند و بد ترين جايگاه جهنم كجا است؟1420

     جهنم در آيا ت قرآن تصو ير هاي وحشتناكي دارد. قرآن مي فرمايد: "جهنم هفت در دارد و براي هر درش گروه معيني از آنها تقسيم شده‌اند." (حجر، 43 و 44)

قرآن دربارة عذاب هاي جسماني دوزخيان مي فرمايد:

ـ "گنه كار دوست دارد فرزندان خود را در برابر عذاب آن روز فدا كند، و همسر و برادرش را،و قبيله‌اش را كه هميشه از او حمايت مي كردند و تمام مردم روي زمين را، تا ماية نجاتش شود." (معارج‌، 11 ـ 14)

ـ "درخت ز قّوم ] غذ اي گنه كاران‌[است كه همانند فلز گداخته در شكم‌ها مي‌جوشد ـ   جو ششي همچون آب سوزان‌." (دخان‌، 43 ـ 46)

ـ "و در آتش سوزان وارد مي شوند از چشمه‌اي فوق‌العاده داغ به آنها مي نوشانند طعامي جز از ضريع خار خشك تلخ و بدبو ندارند ـ غذايي كه نه آنها را فربه مي‌كند و نه گرسنگي را فرو مي‌نشاند." (غاشيه‌، 4 ـ 7)

ـ "ما براي ستمگران آتش آماده كرديم كه سراپرده‌اش‌، آنها را از هر سو احاطه كرده و اگر تقاضاي آب كنند، آبي براي آنها مي آورند، همچون فلز گداخته كه صورت ها را بريان مي كند; چه بد نوشيدني و چه بد محل اجتماعي است‌." (كهف‌، 29)

ـ "كساني كه كافر شدند، لباس هايي از آتش براي آنها بريده مي شود و مايع سوزان وجوشان بر سر آنها فرو مي ريزند; آن چنان كه هم درونشان را ذوب مي كند و هم برونشان را وبر آنها گرزهايي از آهن است‌. هر گاه بخواهند از غم و اندوه‌هاي دوزخ خارج شوند ،آنها را به آن باز مي گردانند و به آنها گفته مي شود عذاب سوزان را بچشيد." (حج‌، 19ـ 22)

ـ "شعله‌هاي آتش همچون شمشير به صورت هايشان مي خورد." (مؤمنون‌، 104)

ـ "در آن هنگام كه غل و زنجير ها بر گردنشان قرار گرفته‌، آنها را مي كشند آنان را در آبي سوزان وارد مي كنند ; سپس در آتش دوزخ افروخته مي‌شوند." (مؤمن‌، 71 ـ 72)

اينها نمونه هايي از عذاب هاي جسماني دوزخيان بود; آيات متعددي نيز خبر از عذاب هاي روحاني جهنميان مي‌دهد:

ـ "و بهشتيان‌، دوزخيان را صدا مي زنند كه آنچه پروردگارمان به ما وعده داده بود، همه را حق يافتيم .آيا شما هم آنچه را پروردگارتان به شما وعده داده بود حق يافتيد؟! مي گويند: آري‌! در اين هنگام ندا دهنده‌اي در ميان آنها ندا مي دهد كه لعنت خداوند بر ستمگران باد." (اعراف‌، 44)

ـ" پروردگارا!هر كه را تو به سبب اعمالش به آتش افكني‌، او را خوار و رسوا ساخته‌ايو اين چنين افراد ستمگر ياوري ندارند." (آل‌عمران‌، 192)

اوصاف جهنميان در آياتي از قرآن منعكس شده كه برخي از آن‌ها عبارتند از:

1. كفر و طغيان‌: "جهنم كافران را احاطه كرده است‌." (توبه‌، 49)

2. نفاق و دورويي‌: "منافقان در پايين‌ترين مرحلة دوزخند و هرگز ياوري براي آن‌ها نخواهي يافت‌." (نسأ، 145)

3. پيروي از شيطان‌: هنگامي كه شيطان از درگاه خدا رانده شد، خداوند به او خطاب كرد: "فرود آي از آن مقام‌، با ننگ و عار و خواري‌، بيرون رو! و سوگند ياد مي‌كنم كه هر كس از آن‌ها از تو پيروي مي‌كند، جهنم را از شما همگي پر مي‌كنم‌." (اعراف‌، 18) و نيز اوصاف استكبار، (اعراف‌، 36) ظلم و بيدادگري‌، (كهف‌، 29) تكيه كردن بر ظالمان‌، (هود،113) دنياپرستي‌، (اسرأ، 18) زراندوزي‌، (توبه‌، 34 و 35) فرار از جهاد، (انفال‌، 15 و 16) ترك نماز، (مدَّ ثر، 39 ـ 46) ريختن خون بي گناهان‌، (مائده‌، 32) منع زكات‌، (فصلت‌، 7) خوردن مال يتيمان‌، (نسأ، 2) رباخواري‌، (بقره‌، 275) كفران نعمت الهي‌، (ابراهيم‌، 27 و 29) كم فروشي‌، (مطففين‌، 1 و 4 و 5 و 7) عيب جويي و غيبت‌، (همزه‌، 1 ـ 4) اسراف و تبذ ير ، (مؤمن‌، 43 ـ اسرأ، 27) جرم و گناه (مريم‌، 86)  تعد ي از حدود الهي‌. (نسأ، 14 و...)

و بدترين جايگاه ان خلود و ماندن در قعر جهنم است با او صافي كه در بالا با توجه به آيات قرآن بدان اشاره شد.

 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 8210
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما