تبلیغات
اخبار
بازدید طلاب مؤسسه مجتهده امین از زندان زنان اصفهان
موانع و راهکارهای مأموریت های علمی-تبلیغی طلاب خواهر در کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان بررسی شد
مشکلات ازدواج
يكشنبه 11 ارديبهشت 1390 به دليل علاقه به تحصيل و پيشرفتهاي علمي از ازدواج كردن واهمه دارم چرا كه مانع پيشرفت علمي مي شود.آيا اين مي تواند دليلي براي به تاخير انداختن ازدواج باشد؟

اين بينش كه ازدواج با ادامه تحصيل منافات دارد متاسفانه در بسياري از خانواده ها وجود دارد و اين يكي از مساله كي از موانع و مشكلات ازدواج و سبب تاخير سن اردواج گرديده است . در حالي كه اين مشكل مصنوعي و ساختگي مي باشد و و با كمي دقت ، برنامه ريزي ، دلسوزي و حساب شده عمل كردن برطرف مي شود و نه تنها ازدواج مانعي بر سر راه ادامه تحصيلات نيست بلكه يكي از بهترين وسيله ها براي ارتقاي سطح علمي و پيشرفت و كسب مدارج عالي مي باشد . تحصيلات علمي از شريفترين اطاعتها و عبادتهاي خداوند است كه همسران ميتوانند يكديگر را در اين راه ياري كنند . به هم دلگرمي و اميد دهند و همديگر را تشويق به ادامه راه كنند .

در پرتو ازدواج آرامش و تعادل روحي و فكري براي هر دو به وجود مي آيد كه در موفقيتشان در تحصيلات علمي بسيار موثر است .و بايد توجه داشت كه با عقب انداختن ازدواج ممكن است دچار ناراحتيهاي روحي و جسمي شوند و پس از گذراندن ةآن مراحل ديگر سلامتي و شادابي و حوصله اي نداشته باشند كه زندگي سعادتمندانه اي تشكيل دهند و از آن لذت و بهره ببرند . با توجه به صحبت هاي مذكور راهكارهاي زير به عنوان راه حل اين مشكل به نظر مي رسد:

1- ابتدا بايد اين فكر كه تحصيلات با ازدواج سازگاز نيست را از از ذهن خود بيرون كنيم . فكر ، عمل را به دنبال خود مي آوردو لذا بايد ابتدا و قبل از هر كار ديگر اين فكر را كه با ادامه تحصيلات نمي شود ازدواج كرد (كه مشكل اساسي ما همين فكر است)از ذهنمان بيرون كنيم .

هيچ دليل منطقي وجود ندارد كه تحصيلات با ازدواج سازگار نيست بلكه بر عكس اگر ازدواج صحيح انجام گيرد و همسر كفو و متناسب و شايسته انتخاب شود پشتوانه خوبي براي ادامه تحصيلات خواهد بود و مي تواند انسان را در رسيدن به اهداف علمي و تحصيلي ياري كند .

2- نامزدي شرعي و قانوني

دختر و پسر دانشجو مي توانند با مقدمات ساده و كم خرج و بدون تشريفات نامزد شوند و عقد شرعي و قانوني كنند اما عروسي عرفي را به تاخير اندازند. در اين صورت وقتي دو جوان عقد كردند خيلي بهتر حواسشان جمع درس مي شود زيرا افكار پريشان و آلوده از سرشان بيرون مي رود و دل و فكر و چشمشان از جاهاي ديگر جدا و منصرف مي شود . از طرف ديگر احساس مسئوليت بيشتري نسبت به زندگي آينده شان مي كنن . در نتيجه بهتر درس مي خوانند تا زودتر زندگي شان را سر و سامان دهند و زندگي مستقلس ايجاد كنند .

3- كمك والدين به دختر و پسر :

پدر و مادري كه در دوران تجرد فرزندشان مخارج زندگي آنها را به عهده دارند مي توانند چند سال ديگر هم مخارجشان را تامين كنند تا تحصيلاتشان تمام شود . پدر و مادر و بزرگترهاي دختر و پسر با هم بنشينند و با تفاهم و توافق به يك تصميم مشترك برسند و دست به دست همديگر داده ، يك زندگي ساده و آبرو مند براي فرزندانشان فراهم كنند و آنان را ياري نمايند تا بتوانند در كنار يكديگر با خوشبختي زندگي كنند .

4- جلوگيري از بچه دار شدن:

كه مي توان تا پايان دوران تحصيل با توافق همديگر از بچه دار شدن جلوگيري كرد .

5- قناعت

با توجه به اين كه شايد در دوران تحصيل زوجين منبع مالي ثابتي نداشته باشند لازم است در اين دوران خود را گرفتار تشريفات و آداب و رسوم جاهلي و خلاف عقل و شرع نكنند.چرا كه تشريفات مانند تارهاي عنكبوت است كه انسان را گرفتار مي كند و از موفقيت و ترقي باز مي دارد.

6-انجام كارها و امور زندگي به طور مشترك

كه اين عامل نيز باعث مي شود علاوه بر ايجاد احساس همدلي و همراهي بيشتر، هر يك از زن و مرد احساس خستگي نكند.
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 7842
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما