تبلیغات
اخبار
بازدید طلاب مؤسسه مجتهده امین از زندان زنان اصفهان
موانع و راهکارهای مأموریت های علمی-تبلیغی طلاب خواهر در کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان بررسی شد
مشکلات ازدواج
يكشنبه 11 ارديبهشت 1390 سن ازدواجم به تاخير افتاده با خواستگاران به توافق نمي رسيم مي گويند بختم را بسته اند به نظر شما چه كار كنم ؟

پاسخ: اما در پاسخ به مسأله اي كه تحت عنوان مشكل ازدواج فرموديد توجه به نكات زير لازم و ضروري است مطالعه و دقت در مطالب آن مي تواند بخش زيادي از دغدغه هاي ذهني تان را بكاهد.

وضعيت اجتماعى ـ فرهنگى و اقتصادى جامعه باعث شده است سن ازدواج دختران و پسران بالا برود بعضى توقعات و  انتظارات خانواده‏ها و دامن زدن به فرهنگ تشريفات و نظير آن، مشكل بيكارى پسران و عدم توانايى آنها براى تأمين نيازمنديهاى  زندگى مستقل عواملى است كه باعث اين مشكل شده بنابراين در چنين فضايى زمينه ازدواج دختران نيز فراهم نمى‏شود در نتيجه  دخترانى نظير شما گمان مى‏كنند اشكال و ايراد در وجود آنهاست يا مربوط به سحر و بسته شدن بخت و ... پس يكى از عوامل پديد آمدن اين مشكل عاملى است كه از  اختيار شما و هر كس ديگرى خارج است.

گاهى انتظارات بالا و بيش از اندازه خانواده‏ها يا خود دختران به اين مشكل دامن مى‏زند كه در اين صورت اين موضوع بايد  مورد بررسى قرار گيرد و در صورت واقعيت داشتن آن، با تدابير لازم و مناسب به تعديل آن پرداخت و بدين وسيله يكى از موانع  خواستگارى و ازدواج برطرف شود.

گاهى نيز ويژگيهاى شخصيتى و اخلاقى خانواده‏ها ممكن است مانع و سد راهى براى خواستگاران باشد كه اين امر نيز بايد  مورد توجه خانواده‏ها قرار گفته و در صورت لزوم تغييرات لازم را در نحوه برخورد و صفات اخلاقى و آداب اجتماعى خود ايجاد  نمايند و زمينه ازدواج دختران خود را فراهم نمايند.

4 ) نداشتن خواستگارهاي متعدد و زياد براي برخي افراد و دختر خانم ها و يا به توافق نرسيدن خانواده ها يا دختر و پسر و به عبارت ديگر جور نشدن آن، يك امر طبيعي است و هرگز نشانه بخت بد يا بسته شدن بخت فرد يا افراد نيست. همانطور كه براي شما به عنوان يك دختر اين مشكل وجود دارد و هنوز نتوانسته ايد با فرد مناسب و دلخواهتان ازدواج كنيد براي پسرها نيز اين مشكل وجود دارد. علاوه بر اين شما بين دختران تنها فردي نيستيد كه دچار اين مشكل هستيد، دختران زياد ديگري نيز هستند كه مدت ها و گاهي سال ها با اين مسأله روبرو هستند ولي نهايتا، همسر مناسب و متناسب با روحيات خود را پيدا مي كنند ولي با اندكي تأخير از نظر زماني. پس زود ازدواج كردن آن هم با اولين يا دومين خواستگار نشانه موفقيت در امر ازدواج و تأمين خوشبختي و سعادت هميشگي وي نيست. با كمي دقت و تفحص در بين همسايگان، فاميل و ديگران مي توانيد مشاهده كنيد كه فرآيند خواستگاري و ازدواج معمولا يك فرآيند طولاني مدت است و نيازمند زمان و دقت كافي است و چه بسا همين تجربه ها و به تأخير افتادن ها، شناخت و آگاهي تان از موضوعات و معيارهاي ازدواج را بيشتر و عميق تر مي كند و موفقيت در اين امر مهم و حياتي را چندين برابر مي كند و در نتيجه به صلاح شماست.

 

5 ) در فرآيند خواستگاري همانطور كه خانواده دختر از ويژگي هاي خانوادگي، اخلاقي و... پسر تحقيق مي كنند تا با شناخت كامل و دقيقي كار انجام گيرد. خانواده پسر نيز در مراحل خواستگاري و پس از آن از خانواده دختر و خصوصيات اخلاقي و رفتاري دختر تحقيق و تفحص مي كنند و اين امري لازم و ضروري است. چه بسا خانواده پسر پس از خواستگاري در تحقيقاتشان به نقطه ضعف هايي در وجود شما يا خانواده محترمتان رسيده اند و متناسب با وضعيت خانوادگي خود نيافته اند و در نتيجه امر را پيگيري نكرده اند. بنابراين چه دليلي داريد كه جور نشدن را به بسته بودن بخت خود نسبت دهيد. چه بسا از نظر فرهنگي، اخلاقي، خانوادگي و يا از هر نظر ديگر شما را نپسنديده اند. لازم به ذكر است يكي از منابع تحقيق آنها همسايگان، هم درسي ها، همكاران شما يا يكي از اعضاي خانواده تان مي توانند باشند و آنها هم خود را موظف مي دانند آنچه را مي بينند و مشاهده كرده اند و باور دارند براي آنها گزارش دهند.

6 ) ويژگي هاي ظاهري و تناسب ظاهري يكي از معيارهاي پسران و خانواده هاي آنها در زمان خواستگاري است كه برخي افراد به خاطر عدم وجود اين تناسب پس از خواستگاري، پيگيري نمي كنند و شما گمان مي كنيد بخت شما را بسته اند. پس اين هم يكي از عوامل جور نشدن است نه بسته شدن بخت.

 

خواهر گرامي بنابراين حل نشدن مشكل ازدواج تان مي تواند ريشه در عوامل و علل فوق داشته باشد. گرچه نمي خواهيم بگوييم سحر و جادو و بستن بخت هيچ گونه واقعيتي ندارد ولي از طرف ديگر نمي توان مطمئن بود كه مورد و مشكل شما ريشه در همين مسأله دارد. وجود نيروهايي نظير آنچه از سحر و جادو ناشي مي شود به مقتضاي نظام دنيا مي باشد كه در اين نظام، تزاحم بين زشتي ها و پليدي ها وجود دارد و همچنان كه انسان هاي شيطان صفت و زشت كار وجود دارد، جن هاي پليد و آزار دهنده نيز وجود دارد. ولي بايد توجه داشت كه غالب آنچه امروزه در ميان مردم در اين باره شايع است، بي اساس است و بيشتر به افكار رواني، تخيلات، سوء ظن ها، توهمات و مشكلات واقعي موجود در رفتار و اعمال خودمان مربوط است . علاوه بر اين مطمئن باشيد اگر به خداوند متعال توكل كنيد و تمام امور زندگى خود را به او واگذار كنيد، خداوند به بهترين وجه و  شكل به آن رسيدگى خواهد كرد زيرا او خير و صلاح بندگانش را بهتر از من و تو مى‏داند. خداوند در سوره بقره آيه 216 مى‏فرمايد:  «... و عسى ان تكرهوا شيئا و هو خير لكم و عسى ان تحبوا شيئا و هو شرٌ لكم و الله يعلم و انتم لا تعلمون؛ چه بسا چيزى را خوش نداشته باشيد حال  آن كه خير شما در آن است و يا چيزى را دوست داشته باشيد . حال آنكه شر شما در آن است و خدا مى‏داند و شما نمى‏دانيد».

از دعا، توسل، نذر و مانند آن غافل نباشيد، زيرا ازدواج با يك همسر مؤمن و با اخلاق، يكي از توفيقات بزرگ و يكي از نعمت هاي با ارزش خداوند است و لازم است براي به دست آوردن آن تلاش كنيم. براي اين كار، پيشنهادات زير را خدمتتان ارائه مي كنيم:

_ در شب جمعه غسل كنيد (غسل مستحبي) و بعداز نيمه شب نماز امام زمان(عج) را بخوانيد (كيفيت آن در مفاتيح الجنان در ضمن اعمال شب جمعه آمده است).

_ سه روز چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه را روزه بگيريد و روز جمعه نماز جعفر طيار به جاي آوريد (كيفيت آن در مفاتيح الجنان در ضمن اعمال روز جمعه آمده است) اين عمل كه مورد توجه بزرگان دين بوده در استجابت دعا بسيار مؤثر است.

 

در پايان نكات زير را يادآور مي شويم:

در صورتي كه بدون هيچگونه سوء ظني و بدبيني به فرد يا افرادي در بين همسايگان به شكل قطعي و يقيني به اين نتيجه رسيديد كه فردي از همسايگان در امر ازدواجتان كارشكني مي كنند و يا پيش خواستگاران شما بدگويي مي كنند و مانع ازدواج تان مي شوند، در صورت امكان با هماهنگي و توافق والدين تان براي مدتي يا براي هميشه مسكن خود را تغيير دهيد. چه بسا در اين تغيير و تحول و دور شدن از محل مسكوني، موفقيت تان تضمين شود همان طور كه در بسياري از حركت هاي اصلاحي افراد موفق از همين اهرم بهره مند شده اند و بدون درگيري و روبرو شدن با منشأ فساد، به نتايج و اهداف مورد نظر خودشان رسيده اند.

 

با كاهش سطح انتظارات خود از همسر و شريك زندگي خود بايد بهانه جويي ها و شرائط خاصي را كه جنبه اساسي در انتخاب همسر ندارد كنار گذاشت و اگر خواستگاري به خانه شما مراجعه كرد و ملاك هاي اساسي نظير تدين و پاي بندي به ارزش هاي اخلاقي و اصالت خانوادگي را در وي يافتيد به او پاسخ مثبت دهيد.

 

خواهر گرامى شما به جاى اين كه ذهنتان را به كمبودها، نقص‏هاى خود معطوف داريد و از آن رنج ببريد توانايى‏ها و استعدادها و  موفقيت‏هاى گذشته و حال خود را به خاطر خود بسپاريد و با تكيه بر آنها يأس و نااميدى را از خود دور كنيد و با نگرشى مثبت به  زندگى و آينده اجازه ندهيد اين گونه مسائل جزئى كه در نهايت هم حل مى‏شود، زندگى را بر شما تلخ كند. اگر خواستگار نداريد،  هزاران هزار نعمت و توانمندى خداوند در وجود شما و اطراف شما قرار داده است و از آن بهره‏مند هستيد چه بهتر است به آنها  بيانديشيد و به بهره‏بردارى از آن نعمت‏ها فكر كنيد و لذت ببريد. رابطه خود را با خداوند متعال و راز و نياز با او را فراموش نكنيد كه  ياد خدا آرامش‏بخش است.
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 6195
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما