تبلیغات
اخبار
بازدید طلاب مؤسسه مجتهده امین از زندان زنان اصفهان
موانع و راهکارهای مأموریت های علمی-تبلیغی طلاب خواهر در کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان بررسی شد
کنترل شهوت
يكشنبه 18 ارديبهشت 1390 اگر انساني همواره دچار شهوت شود چه راهكارهايي براي از بين بردن آن پيشنهاد مي شود؟

راه حل دين در خصوص نوع مقابله و مواجهه به غريزه جنسى نخست ازدواج است و در صورت  عدم امكان، كنترل آن است.

  به قول يكي ازبزرگان كه گفته‏اند: «نفس را مشغول بدار وگرنه او تو را به خود مشغول ساخت».در نتيجه شما بايد براي نفس خود مشغوليتي فراهم كنيد لذا براي حل اين مشكل نظر شما را به راهكارهاي زير جلب مي نمايم:

1- هر روز به منظور تخليه انرژى جسمانى خود به مقدار زياد ورزش كنيد.

2-هفته‏اى يكى دو روزاگر مي توانيد روزه مستحبى بگيريد.

3- اوقات فراغت خود را با انجام كارهاى هنرى، فنى، ورزش كمك به هم اطاقى‏ها و... پركنيد.

4- در خوردن مواد غذايى انرژى‏زا و محرك مثل، خرما، پياز، فلفل، تخم‏مرغ و... به حداقل لازم اكتفا كنيد.

5- از تماشاى رفتارها و برجستگى‏هاى بدن ديگران و صحنه‏هاى تحريك كننده جدا خود دارى كنيد امام صادق(ع) فرمود: «نگاه تيرى از تيرهاى شيطان است و چه بسا نگاهى اندوه‏هاى زيادى در پى داشته باشد».

    6- براى تمام اوقات شبانه روز خود برنامه‏اى منظم تدوين كنيد و هيچ زمانى را بدون برنامه قبلى سپرى نكنيد زيرا براى آن اوقات شيطان برنامه‏ريزى مى‏كند.

    7- با شركت در مجالس مذهبى، دعا، خواندن نمازهاى نافله و نافله شب پيوسته در صدد تقويت نيروى ايمان خود باشيد.

8- سعى كنيد به هنگام خواب شكم شما بيش از حد معمول پر نباشد.

9- از پوشيدن لباس‏هاى تنگ و چسبان اجتناب كنيد.

10- از نگاه كردن به مناظر، فيلم‏ها و تصاوير تحريك كننده جدا خوددارى كنيد و به محض مواجه شدن با اين امور چشم خود را بسته و يا به زمين و يا آسمان نگاه كنيد.

11- از شنيدن و خواندن مباحث و مطالب جنسى و حتى شوخى‏هاى جنسى و تحريك‏كننده و فكر كردن در اين امور جدا پرهيز كنيد.

12- قبل از خواب حتما مثانه خود را تخليه نماييد.

13- از نوشيدن افراط‏گونه آب و مايعات پرهيز كنيد (به خصوص شب‏ها و قبل از خوابيدن).

14- هيچ‏گاه بدن عريان خود را در آينه نگاه نكنيد.

15- از دست‏ورزى اندام جنسى خود اجتناب كنيد و در هيچ شرايطى دست‏ورزى نكنيد.

16- هرگز به رو نخوابيد.

17- هرگاه مورد هجوم افكار جنسى واقع شديد، در مكان خلوت و دور از نظر ديگران بسر نبريد بلكه در مجالس عمومى وارد شويد و در آنجا به سر بريد.

غرائز جنسي از قوايِ درونيِ خدادادي است كه وجود آنها غير قابل انكار است. لذا بايد از طريق مشروع ارضأ شود و در غير اين صورت انحراف و گناه است. از جمله عواملي كه نقش تعيين كننده در جلوگيري از انحرافات جنسي و گناه دارد حيا و عفت است. اينك به برخي از آثار و نتائج حيا و عفت اشاره ميكنيم:

1. مانع عمل زشت است: امام علي مي فرمايد: "حيا سد انجام فعل قبيح ميشود."(ميزان الحكمه، محمدي ري شهري، ج 2، ص 564، مكتب الاعلام الاسلامي.)

2. حيا، سبب عفت است: امام علي ميفرمايد: "سبب عفت حيا است"(همان.)

3. حيا، مروت و مردانگي ميآورد: امام علي ميفرمايد: "اصل مروت حيا است، و ثمرهايش عفت است."(همان.)

 

4. پيامبر اكرم مي فرمايد: حيأ مهرباني و رأفت، مراقبت در برابر خدا در كارهاي پنهاني و آشكار ايجاد مي كند، سلامت مي آورد، اجتناب از شرّ را به دنبال دارد، بشاشت و پيروزي مي آورد، سبب مي شود مردم او را به بهترين وجه ياد كنند; اينها چيزهايي است كه عاقل به وسيلة حيا به آن مي رسد; پس خوشا به حال كسي كه نصيحت خدا را قبول مي كند و از بدي (بي حيايي) مي ترسد."(همان.)

5. حيا، انسان را بهشتي ميكند: امام كاظم مي فرمايد: "حيا، از ايمان است و (مرد با) ايمان در بهشت است."(همان.)

6. حيا، پيشرفت، آرامش، امنيت، عزت و سعادت مي آورد.

مطالعات تاريخي نشان مي دهد كه، اشخاص يا جوامعي كه بهرة كافي از عفت داشته اند، از نيروهاي خداداد خود، بالاترين استفاده را در راه پيشرفت خود و جامعة خويش برده و در سطح بالايي از آرامش و امنيت زيسته اند، اما افراد يا جوامعي كه در شهوت پرستي غرق شده اند، نيروهاي خود را از دست داده و در معرض سقوط قرار گرفته اند.

اين همه، نقش حيا و عفت را در جامعه اثبات مي كند.

قرآن كريم، در آيات مختلف، به حيا و عفت و نقش آن در نجات بخشي افراد از انحرافات و سقوط در منجلاب فساد و تباهي، اشاره دارد. در اين زمينه به آيات 23 و 24 و 32 و 34، يوسف; 273 بقره; 5ـ7 مؤمنون; 35 احزاب و... مراجعه شود. به عنوان مثال در آيات 23 و 24 يوسف  سخن از عفت و پاكدامني آن پيامبر خدا است، كه در سخت ترين شرايطي كه تمام اسباب گناه در آن آماده بود، خود را حفظ كرد. حيا و عفت او اجازه نداد كه در محضر خداوند خود را آلوده كند، لذا به خداوند خويش پناهنده شد، و از كورة يك امتحان بزرگ الهي، آبرومندانه بيرون آمد: "وَ رَا َوَدَتْهُ الَّتِي هُوَ فِي بَيْتِهَا عَن نَّفْسِهِ ي وَ غَلَّقَتِ الاْ بْواَ َبَ وَ قَالَتْ هَيْتَ لَكَ قَالَ مَعَاذَ اللَّهِ إِنَّهُ رَبِّيَّ أَحْسَنَ مَثْوَايَ إِنَّهُ لاَ  يُفْلِحُ الظَّـَـلِمُونَ # وَ لَقَدْ هَمَّتْ بِهِي وَهَمَّ بِهَا لَوْلاَ َّ أَن رَّءَا بُرْهَـَنَ رَبِّهِي كَذَ َلِكَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوَّءَ وَ الْفَحْشَآءَ إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُخْلَصِينَ ;(يوسف،23ـ24) و آن زن كه يوسف در خانه او بود، از او تمنّاي كامجويي كرد; درها را بست و گفت: بيا (به سوي آن چه براي تو مهيا است) يوسفغ گفت: پناه ميبرم به خدا! واو صاحب نعمت من است; مقام مرا گرامي داشته (آيا ممكن است به او ظلم و خيانت كنم؟!) مسلماً ظالمان رستگار نميشوند. آن زن قصد او كرد و او نيز ـ اگر برهان پروردگار را نميديد ـ قصد وي مينمود! اين چنين كرديم تا بدي و فحشأ را از او دور سازيم، زير او بندگان مخلَص ما بود."

امام باقر(ع)مي فرمايد: "هيچ عبادتي در پيشگاه خداوند، برتر از عفت در برابر شكم و مسايل جنسي نيست."(اصول كافي، كليني;، ج 2، ص 79، دارالكتب الاسلامية.)

امام صادق مي فرمايد: "پيروان حقيقي جعفر بن محمد(ع) كساني هستند كه در برابر شكم پرستي و بي بند و باري جنسي، عفت و (در راه بندگي خدا) تلاش و كوشش فراوان دارند... ."(وسائل الشيعه، شيخ حر عاملي;، ج 15، ص 251، مؤسسه آل البيت:.)

 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 39271
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما