تبلیغات
اخبار
بازدید طلاب مؤسسه مجتهده امین از زندان زنان اصفهان
موانع و راهکارهای مأموریت های علمی-تبلیغی طلاب خواهر در کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان بررسی شد
احکام
پنجشنبه 13 مرداد 1390 يكي ديگر از اين موارد اين است كه من به خوبي در خانه شناخته شده ام ولي دختر عمه ها جلوي من حجاب خود را رعايت نمي كنند آيا من ديگر نبايستي بروم خانه آنها؟

آنچه وظيفه شما است امر به معروف ونهي از منكر است آنهم از طريق لسان وبه صورت غير مستقيم ( يعني بهتر است از طريق مادر يا پدر ويا خواهر يا حتي عمه تان كه باشما محرم مي باشد اين مطلب رادرميان بگذاريد واز آنها بخواهيد تا اگر احياناً دختر عمه هايتان نسبت به اين مسئله اطلاعي ندارند ( به هر دليلي آنها را مطلع سازند) واگر اطلاع دارند ولي لجاجت مي نمايند باز هم به آنها بفهمانند كه اين كار آنها منكر است و بايد ترك كنند . چنانچه به هر دليل اين اقدام شما مثمر ثمر واقع نشد صلاح اين است مواقعي كه آنها در آن مكان حضور دارند شما در آن مكان نباشيد ويا اگر باحضور شما در آن مكان آنها هم حضور پيدا نمودند شما ان مكان را به نشانه اعتراض ترك نمائيد .وهمواره به ياد داشته باشيد كه رضاي پروردگار متعال براي شما اهميت داشته باشد. چگونه امر به معروف كنيم كه اثر گذار باشد واز دستمان هم ناراحت نشوند؟2181

در مسأله امر به معروف و نهى از منكر شايسته است جهات متعددى در نظر گرفته شود:

  الف) احكام شرعى مربوط به امر به معروف و شرايط وجوب و مراتب آن.

 امر بمعروف در مورد ترك واجبات و نهى از منكر در مورد انجام محرمات است و شرايطى دارد كه بعضى از آن عبارتند از:

 1ـ آمر به معروف و ناهى از منكر واجبات و محرمات را بشناسد

 2ـ كسى كه مرتكب معصيت شده قصد تكرار آن را داشته باشد

 3ـ مراحل امر به معروف و نهى از منكر از آسان به شديد رعايت شود مثلاً اگر با آرامش مى‏توان نهى كرد از پرخاش خوددارى شود.

 4ـ احتمال تأثير داده شود.

 5ـ براى آمر به معروف ضرر جانى يا مالى قابل توجهى نداشته باشد.

  ب ) روحيات و ويژگى هاى روانى طرف مقابل. طبيعى است با هر كسى به زبان خاصى بايد سخن گفته شود و چه بسا لازم است  برخى را به طور غير مستقيم و از طريق برخى وسايط ارشاد نمود.

  ج ) حتى الامكان از منطقى‏ترين و بهترين زبان استفاده شود. بهتر است ابتدا امتيازات و خوبيهاى افراد به آنان گوشزد شودو  سپس تدريجا به بيان ايرادات وارد بر آنها پرداخته شود. در اين زمينه هم سعى شود اول يك مسئله مطرح شود و پس از اصلاح  تشويق گردد و سپس به همين ترتيب يكى يكى به ديگر مسائل پرداخته شود.

  د ) حتى الامكان بايد به افراد تفهيم نمود كه آنچه به ايشان تذكر داده مى‏شودازسر خيرخواهى ومفيد به حال خود آنها است.

  ه ) ضمن توجه به نكات فوق نبايد انتظار داشت كه به هيچ وجه افراد از امر به معروف يا نهى از منكر بدشان نيايد. بلكه وظيفه ما  رعايت اصول صحيح اخلاقى و انسانى در تذكر به آنهاست ولى اين كه بپذيرند يا نه و خوششان آيد يا بدشان آيد خيلى دست ما  نيست و نبايد از آن خوفى به دل داشت.

        حافظ وظيفه تو دعا گفتن است و بس              در بند اين مباش كه نشنيد يا شنيد كس                جدولى براى خود تنظيم كنيد وشرح شيوه‏هاى كاربردى خود را با ميزان تاثير آن ثبت نماييد و همواره در پى بكارگيرى  شيوه‏اى موثرتر باشيد.

  ز ) اخلاص در نيت را حفظ نموده و از خداوند توفيق بخواهيد.

 مراتب امر به معروف و نهى از منكر از ديدگاه امام خمينى:

  1- امر به معروف و نهى از منكر چند مرحله دارد: قلبى، زبانى و عملى كه به ترتيب بايد اجرا شود، چنانچه مخالفت قلبى سودى  نبخشيد بايد با زبان به نهى پرداخت و چنانچه با زبان نيز مؤثر نبود عملاً شخص را از كار بد بايد بازداشت.

  2- اظهار ناراحتى قلبى در برابر بدى‏ها عبارت است از چهره درهم كشيدن، روى گرداندن، دورى گزيدن و ترك رفت و آمد و  مانند آن به طورى كه به طرف بفهماند كه او كار بدى مى‏كند و از او مى‏خواهد كه دست از آن بردارد.

  3- راضى بودن به ارتكاب گناه خود حرام است(رساله نوين، ج 4، ص 155). 

  در مجموع امر به معروف و نهى از منكر از مهمترين وظايف است و والاترين و مؤثرترين و دلنشين‏ترين آن در قلب‏ها، وقتى است  كه عهده‏دار امر به معروف و نهى از منكر، خود آراسته به نيكى‏ها چه واجب و چه مستحب بوده، از بدى‏ها حتى از مكروهات بر كنار  و اخلاقى پيامبرگونه و روحانى داشته باشد و از اخلاق نادانان و اهل دنيا منزه بوده تا جايى كه با عمل و رفتارش مردم را به نيكى‏ها  ترغيب و از بدى‏ها بازدارد و مردم از وى پيروى كنند.

  براى كسب آگاهى بيشتر ر.ك:

 1- رساله نوين، ج 4، مسائل سياسى و حقوقى، امام خمينى

 2- امر به معروف و نهى از منكر، آيت‏الله حسين نورى

 3- دو فريضه بزرگ، سيد جعفر ميرعظيمى

 4- امر به معروف و نهى از منكر، سيد حسن اسلامى

     5. حكايت هاي امر به معروف و نهي از منكر «مؤسسه فرهنگي قدر ولايت».

 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 7101
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما