تبلیغات
اخبار
بازدید طلاب مؤسسه مجتهده امین از زندان زنان اصفهان
موانع و راهکارهای مأموریت های علمی-تبلیغی طلاب خواهر در کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان بررسی شد
متفرقه
پنجشنبه 15 ارديبهشت 1390 اگر تا آخر عمر ازدواج نكنيم و يا تأخير بيندازيم از نظر اخلاقي اشكالي ندارد؟

تأخير ازدواج در صورتى كه شخص به حرام دچار نمى‏شود اشكالى ندارد. ولى اگر چنين نيست تأخير ازدواج جايز نيست، مگر آن كه واقعا ازدواج براى او مقدور نباشد.

ازدواج  يك سنت اسلامي است و در اسلام تأكيد فراواني نسب به آن شده است، تا جايي كه رسول خدا(ص) فرمود: «النكاح سنتي فمن رغب عن سنتي فليس مني ؛ ازدواج رويه و سنت من است و هر كس از آن روي گردان شود از من نيست.»

علاوه بر اينكه مطابق آيه 21 سوره روم، ازدواج مايه آرامش جان و روان آدمي است و راه رشد و كمال معنوي آن را هموار مي كند؛ چنانچه در روايات فراواني آمده است: ازدواج كنيد تا نيمي از ايمانتان كامل شود، خواب شخص متأهل برتر از عبادت شخص مجرد است، يك نماز متأهل برتر از هفتاد نماز مجرد است.

اين روايات نشان دهنده تأثير ازدواج در رشد و تكامل معنوي انسان است.

در روان شناسي نيز ثابت شده است كه ازدواج چون موجب عشق ورزيدن است ، در ارضاي نياز رواني انسان به محبت و مورد علاقه قرار گرفتن مؤثر است و در نتيجه تكامل و خود شكوفايي نيروهاي دروني او را به دنبال دارد.

همچنين از اين جهت كه ازدواج تنها راه صحيح و بي عارضه براي ارضاي غريزه جنسي است ، از افراط يا تفريط در ارضاي اين غريزه جلوگيري مي كند و تعادل رواني را در فرد حفظ مي نمايد.

اما اين ادعا كه بزرگان ازدواج نكرده اند، اساسي ندارد و عكس آن وجود دارد. برترين انسانها كه انبيائ و ائمه اطهارند ازدواج كرده اند، تا جايي كه پيامبر اسلام كه بهترين مخلوق و بنده خداست، به دستور خدا با زنان زيادي ازدواج كرد. همچنين در حديثي آمده كه زني به محضر امام صادق آمد و گفت من براي اينكه به خدا نزديكتر شوم ازدواج نمي كنم. حضرت (ع) فرمود اگر ازدواج نكردن براي زن فضيلت بود، پس چرا فاطمه(س) كه بهترين زنان عالم است ازدواج كرد؟ و نيز از آن حضرت نقل شده كه فرمود : دوست ندارم تمام دنيا براي من باشد و يك شب در حال تجرد باشم. در بين تمام انبيا و اوليا فقط حضرت عيسي ازدواج نكرد كه ايشان هم دليل خاصي داشتند.

به هر حال تأخير در ازدواج معايب فراواني دارد، گر چه ممكن است از جهاتي براي افراد خاصي محاسني هم داشته باشد. معايب تآخير در ازدواج محروم شدن از فوائد فراوان فردي و اجتماعي و ديني ازدواج است كه ما به بعضي از اين فوايد اشاره كرديم، علاوه بر اينكه جوان عزب بيشتر در خط فساد  و انحراف اخلاقي است. به همين جهت در احاديث آمده است: «اكثر اهل النار العزاب ؛ اكثر جهنميان افراد غير متأهلند».

در روايت آمده است: «بدترين مردم مجردها هستند» و نيز ؛ پايين‏ترين مرده‏هاى شما آنهايى هستند كه با وجود شرايط، ازدواج نكرده‏اند تا مرده‏اند».لذا از اين جهت افرادي كه ازدواج نموده اند شرافت وبرتري بر افراد ي كه مجرد هستند دارا مي باشند هم چنين در روايات متعددي از ائمه مصومين (عليهم السلام) هست كه در مورد فضايل واهميت ازدواج بحث كرده اندچنانچه پيامبر اسلام(صلي الله عليه وآله وسلم) فرمود: (من تزوّج احرز نصف دينه؛كسى كه ازدواج كند نيمى از دين خود را حفظ كرده است). و نيز فرمود: (النكاح سنتى فمن رغب عن سنتى فليس منى;2 ازدواج سنت من است، پس هركس از سنت من روى گردان شود از من نيست.)  (بحارالانوار، ج103، ص220.)از طرف ديگر ازدواج براي كساني كه شرايطش را دارا باشند در زندگي فردي واجتماعي ومادي ومعنوي ودر پيشرفت ورشد كمال انساني بسيار موثر مي باشد.

 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 10592
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما