تبلیغات
اخبار
بازدید طلاب مؤسسه مجتهده امین از زندان زنان اصفهان
موانع و راهکارهای مأموریت های علمی-تبلیغی طلاب خواهر در کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان بررسی شد
متفرقه
پنجشنبه 15 ارديبهشت 1390 اگر انسان بخواهد فرد موفق و خوشبخت باشد بايد در زندگي چه كند؟

موفقيت در هر كارى از امور زندگى مرهون چند امر است: 1- توكل، تقوا و اخلاص، 2- شناحت هدف، 3- برنامه‏ريزى درست و سنجيده، 4- همت و تلاش و پشتكار.
       
پا فشارى و استقامت ميخ سردار عبرت بشر گردد
                               بر سرش هر چه بيشتر كوبى پافشاريش بيشتر گردد

 
يكى از دانشمندان بزرگ مشهور به «ابو جعرانه» موفقيت خود را در درس آموزى از حشره‏اى به نام «جعرانه» مى‏داند. وى مى‏گويد: در مسجد جامع دمشق كنار ستونى صاف نشسته بودم. جعرانه (حيوانى شبيه سوسك) را ديدم كه مى‏خواهد از ستون بالا برود و كنار شعله‏اى كه بالاى ستون مى‏سوخت بنشيند. من از اول شب تا صبح كنار آن ستون بودم، حشره هفتصد بار سعى نمود بالا برود ولى هر بار به پايين سقوط مى‏كرد، زيرا ستون صاف و لغزنده بود از تلاش و همت آن حشره تعجب كردم، برخاستم وضو ساختم و باز گشتم ديدم حشره به بالاى ستون رفته و كنار شعله چراغ پى‏سوز آرميده است.آري پرسشگر گرامي!

        زكوشش به هر چيز خواهى رسيد         به هر چيز خواهى كما هى رسيد

رعايت راهكارهاى زير نقش بسيار مؤثرى در ترسيم آينده‏اى روشن خواهد داشت.

1. واقع‏بينى: يعنى انسان بر اساس واقعيت‏هاى موجود زندگى، امكانات و توانايى‏ها خود بايد اهدافى را براى خود ترسيم كند. يكى از مشكلات اساسى افراد بويژه جوانان اينست كه ايده‏آلهاى آنها با واقعيت زندگى آنها فاصله‏ى بسيار زيادى دارد اين افراد معمولاً در ارزيابى‏هاى خود دچار نوعى افراط مى‏شوند و بيشتر بر اساس تخيلات زندگى مى‏كنند در نتيجه اهداف آنها با استعداد و توانمندى‏هاى آنها همخوانى ندارد و قاعدتا به اهداف خود نمى‏رسند و با گذشت زمان دچار يأس و نااميدى و سرخوردگى از زندگى و

نهايتا مبتلا به افسردگى مى‏شوند بگونه‏اى كه حتى نمى‏توانند از حداقل امكانات خود نيز استفاده كنند. بنابراين يكى از رمزهاى موفقيت واقع‏نگرى و اجتناب از افراط و تفريط است.

2. استفاده‏ى بهينه از وقت و امكانات: با در نظر گرفتن واقعيت‏هاى زندگى، بايد با يك برنامه‏ريزى صحيح بيشترى استفاده را از فرصت‏ها و امكانات نمود. لازمه‏ى استفاده از فرصتها و امكانات شناسايى آنهاست يعنى ابتدا هر فردى بايد فرصتهاى مفيد و امكانات و توانمندى‏هاى خود را شناسايى كند و در مرحله‏ى بعدى با تلاش و پشتكار از اين سرمايه‏ها استفاده نمود مثلاً ورود به دانشگاه و قرار گرفتن در كسوت دانشجويى يك فرصت بسيار مهم براى يك جوان مى‏باشد همچنانكه خود دوره جوانى نيز از فرصت‏هاى بسيار ارزشمندى است يك انسان واقع بين و فرصت‏شناس مى‏داند كه هميشه جوان نيست و هميشه اين فرصت براى او فراهم نيست كه در دانشگاه باشد بلكه يك دوره‏ى محدودى مى‏تواند از امكانات دانشگاه و نيروى جوانى استفاده كند در نتيجه براى دستيابى به آينده‏اى روشن از اين فرصت پيش آمد نهايت استفاده را مى‏كند و سعى مى‏نمايد مهمترين وظيفه‏اى كه يك جوان دانشجو دارد يعنى رشد علمى و معنوى را وجه‏ى همت خود قرار دهد و از پرداختن به كارهاى جنبى و حاشيه‏اى اجتناب مى‏كند.

3. انتخاب دوستانى خوب: به تجربه ثابت شده است كه دوست بويژه در دوران نوجوانى و جوانى نقش تعيين كننده‏اى در زندگى انسان دارد افراد زيادى بوده‏اند كه عليرغم داشتن امكانات فراوان بدليل انتخاب دوستانى نامناسب و ناياب نه تنها از توانمنديها و ظرفيت‏هاى خود استفاده نكردند بلكه سير قهقرايى را طى كردند و نهايتا در سراشيبى سقوط قرار گرفته و هلاك شدند از جمله‏ى اين افراد پسر حضرت نوح(ع) است كه داستان آنرا قرآن به عنوان عبرت‏آميزى براى همه‏ى جوانان در قرآن بيان كرده است.

در جاى ديگر قرآن از زبان اهل جهنم نقل مى‏كند كه مى‏گويند اى كاش فلانى را بعنوان دوست انتخاب نكرده بوديم يعنى جهنمى شدن خود نتيجه‏ى دوستى با افراد ناباب مى‏دانند بنابراين يكى از راه‏هاى دستيابى به موفقيت انتخاب دوستان مناسب يعنى مؤمن و اهل تلاش و كوشش و وظيفه شناس است.

4. تعيين هدف يا اهداف: از جمله عوامل مهمى كه در موفقيت انسان نقش مؤثرى دارد مشخص بودن هدف يا اهداف است، چه اين كه تعيين هدف از چند جهت مفيد است:

الف: هدف موجب افزايش انگيزه انسان مى‏شود و انگيزه در واقع موتور محركه‏ى انسان براى تلاش و فعاليت است اگر انسان داراى انگيزه‏اى قوى باشد بيشتر تلاش مى‏كند و در نتيجه سريعتر به اهداف خود دست مى‏يابد در حالى كه انسان بدون انگيزه هيچگونه رغبتى براى كار و فعاليت ندارد. ب: تعيين اهداف موجب مى‏شود كه انسان ملاك و معيارى براى ارزيابى كارهاى خود داشته باشد و دائما مى‏تواند خود را ارزيابى كند. ج: با مشخص بودن هدف انسان مى‏تواند بفهمد چه مقدار از راهى را كه بايد طى كند پيموده است و چه مقدار از راه باقى مانده است.

5. نهراسيدن از شكستها: زندگى همواره داراى فراز و نشيب‏هاى زيادى است و بيشتر انسانها خواه ناخواه شكست را در زندگى خود تجربه مى‏كنند اما از اين ميان عده‏اى با شكست خوردن زانوى غم در بغل گرفته و خود را در بن بست قرار مى‏دهند و دچار يأس و نااميدى مى‏شوند ولى افراد هدفمند نه تنها از شكست‏ها نمى‏هراسند بلكه آنرا سكوى پرش خود قرار مى‏دهند و با علت‏يابى از آنچه باعث شكست آنها شده سعى مى‏كنند شكست‏ها را جبران كنند بنابراين براى دستيابى به آينده‏اى روشن بايد واقع‏بين، هدفمند، با برنامه و داراى دوستانى خوب بود و هرگز از شكست‏ها نهراسيد و همواره با توكل به خداوند و اهتمام به امور معنوى اميد را در دل‏هاى خود زنده نگاه مى‏دارند.براي آشنائي با قوانين زندگي وبكار گيري آنها وكسب موفقيت شما را به مطالعه منابع زير توصيه ميكنيم

1- فرزندم اينچنين بايد بود(شرح نامه 31 نهج البلاغه) استاد طاهرزاده

 2- غررالحكم ،محدث آمدي ،مترجم سيد حسين شيخ الاسلامي

 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 5740
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما