تبلیغات
اخبار
بازدید طلاب مؤسسه مجتهده امین از زندان زنان اصفهان
موانع و راهکارهای مأموریت های علمی-تبلیغی طلاب خواهر در کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان بررسی شد
مشاوره
يكشنبه 25 ارديبهشت 1390 با گذشت چند سال از ازدواج احساس مي كنم معنويتمان كم شده است. براي تثويت معنويت و تثبيت برنامه هاي معنوي چه بايد كرد؟

اولين نكته كه لازم است توجه داشته باشيد اين كه اگر ازدواج نكرده بوديد چه بوديد ؟ خداي نكرده عفتتان لطمه دار شده بود. و... شما مي توانيد بعد و قبل از ازدواج را مقايسه كنيد. قبل از ازدواج بسياري از محبتها كه به ديگران ابراز مي كرديم معلوم نبود محبت هاي خالص باشد.. در برخي موارد محبتها شهواني بوده و غافل بوده ايم اما بعد از ازدواج شهوت و غضب انسان تعديل مي شود . شما قبل از ازدواج ، همه چيز خودتان هستيد. وقتي ازدواج كرديد ديگران هم مطرحند، زيرا انسان ديگر فردگرا و شخص گرا نيست و ديگران را هم درك مي كند و از اين طريق صفت بد خود خواهي را كنار مي گذارد . ولي بايد توجه داشت ازدواج خودش اقتضا ي تضمين نصف ايمان را دارد يعني مرد باعث مي شود نصف ايمان زن حفظ شود و خانم موجب مي شود نصف ايمان مرد حفظ گردد و در واقع از بسياري از خطرها و آسيبهاي معنوي انسان را حفظ مي كند ولي براي ترقي و پيشرفت بايد اسباب ادامه مسير را فراهم كرد و موانع را نيز برطرف كرد.

با يك مثال بحث واضحتر مي شود. اگر شما يك دانه گندم  را بكاريد و آبياري كنيد رشد مي كند و خوشه مي دهد و در هر خوشه دانه هاي بسياري است تا هفتصد دانه ممكن است رشد كنيد اما اين طبع كار است ، اما شرايطي دارد كه اگر اين دانه گندم اگر كاشتيد ولي نگه نداشتيد ، آبياري نكرديد و رسيدگي لازم را نداشتيد آن رويش را نيز نخواهد داشت.طبع مساله اين است كه دو انسان مومن وقتي به نام خدا و اذن پروردگار با هم ازدواج مي كنند  و نيازهاي زيستي ، جنسي و روحي را برآورده مي كنند به يك آرامش و صفايي مي رسند كه به واسطه آن مي توانند به معنويت برتري دست بيابند اما اگر شرايط و ابعاد مساله را رعايت نكردند يقينا به اين مساله نخواهند رسيد . لذا بايد اشكالات و نواقص و ابعاد مساله را بررسي كرد و عوملي كه مي تواند در رسيدن به اين هدف موثر باشد فراهم كرد و مسائلي را كه مانع اين پيشرفت مي شود را برطرف كرد.به عنوان مثال داشتن برنامه مي تواند عاملي موثر در پيشرفت معنوي باشد يا ممكن است عاملي مانند تنبلي و كسالت يا... مي تواند مانع اين پيشرفت باشد كه بايد برطرف شود.

 

1- رك:خانواده پويا، ص 9

 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 7950
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما