تبلیغات
اخبار
بازدید طلاب مؤسسه مجتهده امین از زندان زنان اصفهان
موانع و راهکارهای مأموریت های علمی-تبلیغی طلاب خواهر در کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان بررسی شد
مشاوره
يكشنبه 25 ارديبهشت 1390 همسرم علاقه فراوان به موسيقي دارد. چگونه او را راهنمائي كنم؟

علاقه به موسيقي ذاتا يك امر نامطلوب نيست .موسيقي انواع مختلفي دارد و بايد از آن نوعي كه فقها و علماء دين حرام مي دانند، اجتناب كرد. پس به جاي اين كه او را از اين علاقه منصرف كنيد او را به موسيقي نوع حلال آن تشويق كنيد تا به تدريج گرفتار گناه و خطا و ورود به عرصه و محدوده نوع حرام آن نشود. بنابراين اگر محدوده اين دو نوع موسيقي برايتان روشن شود و با گفتگوي دوستانه و صميمانه و در يك فضاي عاطفي وي را به اين سمت هدايت كنيد خواهيد توانست به يك توافق دست يابيد و بگو و مگوهاي بين شما و همسرتان كاسته خواهد شد. در اين مسير مناسب است به نكات راهبردي زير توجه فرمايند:

 

1. هرگز وي را سرزنش نكنيد و از طريق نكوهش و سرزنش نخواسته باشيد افكار و انديشه هاي خود را به وي منتقل و يا تحميل كنيد.

 

2. در فضاي عاطفي و دوستانه به بحث علمي بپردازيد و از مطالبي كه برايتان ارسال شده يا منابعي كه معرفي شده است كمك بگيريد و در صورت لزوم به كارشناس مورد اعتمادتان به شكل حضوري مراجعه كنيد.

 

لازم به ذكر است نخواسته  باشيد او را در بحث و گفتگو محكوم كنيد بلكه به قصد روشن شدن مسأله به گفتگو بپردازيد و هر زمان كه احساس كرديد تا حدودي قانع شد و يا ساكت شد، بحث را تمام شده تلقي كنيد ولي تصريح نشود كه پس حق با من است و يا از اين نتيجه گيري هاي صريح كه طرف مقابل احساس ضعف كنيد و خداي نكرده به گونه اي به لجبازي منتهي نشود.

 

3. بيش از آن كه او را طرد كنيد و نقطه نظراتش را رد كنيد وي را تأييد كنيد و به تدريج در اين گفتگوها و مباحثات، نقطه نظرات خود را مطرح نماييد. نه آن كه از همان ابتدا موضع كاملا مخالف بگيريد.

 

4. از برخي موسيقي هاي مجاز (كه واقعا مجاز است و هيچ گونه شبهه اي ندارد و مطابق نظر مرجع تقليدتان هست) استفاده كنيد.

                          

5. گاهي مي توان از روش بي توجهي استفاده كنيد يعني براي مدت زمان خاصي مثلا يكي دو ماه اصلا در اين باره با وي مشاجره و حتي گفتگو نكنيد و نسبت به آن بي تفاوت باشيد. شايد حساسيت زياد شما باعث اظهار تمايل و علاقه وي به اين موضوع است (البته بايد اين مطلب ريشه يابي شود و امتحان كنيد كه اگر روش موفقي است و شما را به نتيجه مي رساند از آن استفاده كنيد).
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 10801
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما