تبلیغات
اخبار
بازدید طلاب مؤسسه مجتهده امین از زندان زنان اصفهان
موانع و راهکارهای مأموریت های علمی-تبلیغی طلاب خواهر در کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان بررسی شد
مشاوره
يكشنبه 25 ارديبهشت 1390 همسرم به خدا وروز قيامت اعتقاد دارد ولي نمازش را نمي خواند چه كار كنم كه ايشان نمازش را بخواند ؟

در مورد اين موضوع توجه شما را به نكات زير جلب مي نماييم:

   رفتار شما با وي بايد به گونه‏اي باشد كه تحت تأثير اخلاق، عواطف و نحوه برخوردتان قرار گيرد به افكار و انديشه‏هاي شما - به عنوان يك فرد نماز خوان مذهبي - علاقه‏مند شود و با نفوذ در قلب و دل او، بتوانيد تغييري در فكر وانديشه وي ايجاد كنيد؛ بنابراين:

    1- شما ابتدا با عمل خود او را تشويق به نماز اول وقت و اعمال عبادي كنيد يعني خودتان نمازتان را سر وقت بخوانيد و ساير احكام واجب را به همين صورت انجام دهيد و با عمل به دستورات الهي او را دعوت به كارهاي خوب و انجام وظايف شرعي و ترك محرمات كنيد سپس در مورد اهميت نماز و تأثير مثبت عبادات براي او بگوييد يا كتابهايي كه در اين زمينه نوشته شده مثل كتاب نماز از آقاي قرائتي و يا تهيه ي نوارهاي مذهبي از كساني كه سخنان آنها جذاب و تأثيرگذار است , معاشرت با خانواده هاي متدين و ايجاد روابط خانوادگي با آنها و ارتباط دادن او با دوستاني مذهبي . شما اين كارها را به صورت غير مستقيم نيز مي توانيد انجام دهيد مثلا" اگر فاميلي داريد كه خانواده ي او از هر جهت مناسب است از آنها بخواهيد كه ابتداء آنها به شما سري بزنند و به هر نحوي كه امكان دارد با اين گونه خانواده ها ارتباط برقرار كنيد چه اينكه دوست خوب نقش بسياري مؤثري مي تواند در زندگي انسان داشته باشد.

2- اگر مشكلي براي وي ايجاد شد، با كمال خوش‏رويي و محبت به او كمك نماييد و سعي كنيد با اخلاقتان او را جذب خود كنيد تا به مرور زمان بتوانيد در او نفوذ كنيد.

3- او را سرزنش و توبيخ نكنيد (به خصوص در برابر خويشان و دوستان) و از جر و بحث و مجادله با وي پرهيز كنيد.

4- ترك نماز مي‌تواند علت‌هاي فراواني داشته باشد كه سستي عقيده به معاد يا خداشناسي و يا تأثير منفي افراد ناباب‌، مشكلات مادّي‌، سرخوردگي روحي‌، عدم آگاهي به اهميت و جايگاه نماز و تأثير آن در زندگي و... از آن جمله است‌، بايد ابتدأ علت را شناخت‌، سپس به درمان و چاره‌جويي براي آن اقدام كرد.

بسياري از انحرافات به خاطر همنشيني با دوستان ناباب در انسان ايجاد مي شود. اگر كاري كنيد كه او با اينگونه افراد كمتر رفت و آمد كند و نسبت به آنها بدبين شود قدم بزرگي در اصلاح او برداشته ايد.

5- تلاش شما براي نجات همسرتان از اين وضعيت بسيار با ارزش است، حتي اگر هيچ تأثيري بر او نداشته باشد، بنابراين با صبر و حصوله به كارتان ادامه دهيد و هرگز كاري نكنيد كه لجاجت او بيشتر شود. بلكه او را تشويق به توبه و بازگشت به اسلام كنيد و حداقل اين كه سعي كنيد مشكل انسان در افراد ديگر مثل فرزند و غيره تأثير نگذارد و اگر فعلا هم اصلاح پذير نيست، اما در آينده اميد به بازگشت و توبه را در او تقويت كنيد.

6- در صورت همكاري با شما ولو يك گام، ايشان را مورد تشويق قرار دهيد. نوع تشويق و ترغيب افراد و دعوت آن‌ها به نماز بايد با آرامش‌، اخلاق نيك‌، صبر و حوصله زياد حفظ كرامت و شخصيت افراد و... همراه باشد، و بايد تلاش كرد كه بيشتر از راه‌هاي غير مستقيم بهره جست و با شركت در مناسبات و مراسمات ديني مثل نماز جمعه و جماعت‌، دعاهاي مختلف‌، سخنراني‌هاي مذهبي و ديني و... به طور نامحسوس و غير مستقيم افراد را به نماز ترغيب و تشويق نمود.

7- صفات پسنديده و نقاط مثبتي كه در ايشان هست را مد نظر قرار دهيد و همواره ايشان را به خاطر آن ويژگي هاي مثبت مورد احترام و تكريم قرار دهيد.

نكته اي كه در آخر لازم است به آن توجه داشته باشيد اين كه انتظار نداشته باشيد ايشان سريعا تغيير كند و فردي نماز خوان و مطابق ميل شما باشد . تغييرات در اخلاق و رفتار افراد معمولا به تدريج مي باشد . بنابراين با صبر و حوصله پيش رويد و انتظار تغييرات سريع نداشته باشيد.

 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 12591
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما