تبلیغات
اخبار
بازدید طلاب مؤسسه مجتهده امین از زندان زنان اصفهان
موانع و راهکارهای مأموریت های علمی-تبلیغی طلاب خواهر در کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان بررسی شد
تربیت جنسی
يكشنبه 11 ارديبهشت 1390 چه عواملي باعث مي‌شود كه كودكان در مورد مسائل جنسي خو دآگاه باشند

غريزه جنسي نيروئي است مرموز و پيچيده كه آز غاز زندگي و بهمراه تولد در كودكان وجود دارد. اصل آن در نهاد كودك غايب و پنهان نيست ولي به علت عدم رشد و هم به علت منع‌ها و شرم ها ظهور و بروزي ندارد مگر در آنها كه ابتلاي آني داشته و يا در معرض بدآموزي‌هائي قرار گرفته باشند.

عده‌اي از روانكاوان بر اين نظرند كه غريزه جنسي حتي در كودكان هم ظهور و بروز دارد ولي نوع ظهور آن با بزرگتران متفاوت است و نيروي‌ آن در اطفال كمتر است. افراطيون از طرفداران اين طرز فكر قائلند كه عصب‌هاي غريزه جنسي در لبان كودكان متمركز است و شير مكيدن كودك از پستان مادر و اصطكاك لب با پستان بحقيقت نوعي ارضاي جنسي است!! كه بعدها تجلي آن به صورت شست مكيدن و يا بردن اشياء سفت به نزديك دهان خواهد بود.

در كل نظرهمگان اين است كه غريزه در آدمي وجود دارد ولي ظهورآن در مرحله‌اي ا زحيات و نوع اعمال آن در افراد مختلف و هم در بين انسان و حيوان متفاوت است. بويژه كه آدمي آن را با ضوابط مذهب و فرهنگ آميخته و ارضاي آن را تابع مهارهائي مي‌سازد.

علل كشف و بيداري آن

وجود آنان در كودكان امري مسلم ولي در او مخفي وپنهان است شرايط و عواملي دست بدست هم مي‌دهند كه بر آثر آن كودك موفق به كشف غريزه در خود مي‌شود اين امر در مواردي حتي زودتر از سنين 3 سالگي هم ممكن است رخ بدهد البته اين نكته قابل ذكر است كه نفس كشف و بيداري غريزه در كودك موجب وحشت و خطري نيست. خطر در آنگاه است كه اين كشف او را به الغزش و انحراف كشاند و يا در مسير غلطي ار ارضا قرارش دهد. اما در مورد علل و انگيزه‌هاي كشف موارد بسياري را مي‌توان ذكر كرد كه اهم آنها بدينقرارند:

الف: لمس‌ها و تماس‌ها: لمس‌ و تماس كودك با اشياء زبر  يا نرم طفل را خيلي زود متوجه اين مسأله مي‌سازد كه تماس‌ها و لمس‌ها براي او لذت بخشند. تكرار اين امر در او زمينه را براي تداوم و تكرار عمل فراهم مي‌آورد كه اين در عين كشف سبب انحراف و لغزش هم خواهد شد.

آنها در سايه‌ كشيدن و تماس با خود نرده‌ها، تشك‌ها، به شئي نرم و يا زير ديگري خيلي زود در مي‌يابند كه در قسمتي از بدن منع لذاتي وجود دارند و تكرار آن براي شان خوشايند است. بهمين نظر والدين و مربيان در اين زمينه بايد بيدار شد و آنها را از تكرار اين روش منع نمايند.

گاهي وجود بيماري انگلي در كودكان سبب مي‌شود كه خارش در اطراف مجراي تناسلي پديد آيد و طفلل براي دفع آن انگل و راحت كردن خود از خارش‌ها تدريجاً تن به تكرار آن دهد. و احساس مي‌كند كه خاراندن آن منطقه از بدن براي او لذت بخش است. اين امر بعدها ممكن است به صورت عادتي در او درآيد كه ما از آن به انحراف و لغزش در كودكان ياد مي‌كنيم. بر اين اساس والدين كودك در امري چون وجود كرمك در او بايد هشيار باشند و زودتر به درمان بپردازند.

زمان طولاني شدن مدت توقف طفل در مستراح، وجود آلودگي و كثافت در بدن بعلت عدم شستشويي پس از دفع ممكن است همين كشف را در كودك سبب گردد و يا نگهداري ادرار و مدفوع درخود تا هنگام تخليه سبب اين كشف شود و فرجام آن انحراف باشد از آن بابت كه نگهداري آن سبب پيدايش نوعي سنگيني و احساس خارش گردد.

ب- ديدن و شنيدن‌ها : از ديگر عواملي كه در بيداري كودكان مؤثر است مسأله ديدن صحنه‌هاي روابط و شنيدن مباحثي مربوط به آن است در مواردي كودكان شاهد صحنه‌هائي از روابط بي بند و باري والدين در حيات خانوادگي خويشند و اين امر سبب جستجوها و تحريكها مي‌شود كه صورت تقليدي آن ممكن است منجر به انحراف گردد.

گاهي كوك صحنه‌هائي از روابط حيوانات را مي‌بيند و نسبت به آنها حساس مي‌شود، تعقيب اين ديدن‌ها زمنيه را براي بسياري از كشف‌ها و بيداري‌ها فراهم مي‌آورد كه در مواردي ممكن است خطر آفرين و نگران كننده باشند. ديدن عكسها و صحنه‌هائي از روابط خود مي‌تواند همين موجبات و نگراني‌ها را فراهم آورد.

داستانها و قصه‌هائي كه كودكان در اين رابطه مي‌شنوند بهنگامي كه با مسائل ديگر تلقين شوند همان انعكاس ها را پديد مي‌آورد كودك معني و مفهوم ازدواج را از حدود 6 سالگي در مي‌يابد و از مفهوم حاملگي و زايمان در همين سنين سر در مي آورد از حدود 9 سالگي كودكان در باره امور جنسي با دوستان خود پيش يا كم صحبت مي‌كنند و از شنيدن جزئيات مربوط به حيات ويژه  زن و مرد علاقه نشان مي‌دهد و بعد ها دور نمائي از آن را در ذهن مي‌پرورانند كه خود مايه كشف‌هاست.

ج -كنجكاوي‌ها: كودك موجود هوشيار و كنجكاو است و اين كنجكاوي در سنين خردسالي در او فوق العاده زياد است مي‌خواهد از اسرار سر در آورد و مسائل نامعلوم را بشناسد. پرسش‌هاي كوكان، مراقبت در شنيدن مسائل، گوش فردادن به اظهار نظرها در زمينه‌هاي مختلف نشان دهنده اين كنجكاوي است.

مادر عالم كوكان 5- 7 ساله مي‌بينيم كه آنها به بررسي روابط والدين و سر و سر آنها مي‌پردازند. حتي بهنگامي كه بدن برهنه‌اي را مي‌بينيد كنجكاو ميشوند كه آن داراي چه ويژگيهاي است. برخي از بررسيهاي جنسي كودكان حتي در سال سوم زندگي آنها ديده شده است كه شامل بخشي از كنجكاوي هاي كلي آنان است.

آنها در باره خود و اقدام خود در رابطه با بدن ديگران به بررسي مي‌پردازند مي‌خواهند بدانند دست چيست؟ چشم چيست؟ گوش و بيني چيست؟ و ... عطش آنها به شناخت مود و اعضاي خويش و كاربرد آنها از بين رفتني نيست، دوست دارد كه اطلاعا‌شان در اين زمينه كامل باشد بهمين نظر از همه كس مي‌پرسند و بهمين صورتها و گونه‌ها به تمرين تجربه ميپردازند.

سؤوالات شان نيز درباره خود كنجكاوانه است و اگر در نوع پرسش‌هاي كودكان 8 و 9 ساله توجه كنيد ريشه‌هائي از جنبه‌هاي جنسي در آن مي‌يابيد البته اگر بي طرفانه و انديشيده به آنها پاسخ دهيم دشواري و مشكلي پديد نخواهد آمد و ما در اين باره بعدها به تفضيل سخن خواهيم گفت.

در مورد ريشه‌ كنجكاوي ها قائلند كه آن صورت خطري ندارد و از هر حيث طبيعي است ولي در ترتيب اين نكته مهم است كه كنجكاوي ها جهت يافتني باشند و يا به سوي مقصد مورد نظر راه پيدا نمايند و به طرفي حركت كنند كه موجب شادي باشد نه سبب لغزش و انحرافي.

د- آزمايش ها: از عوامل مهمي كه در كشف و بيداري غريزه مؤثر و داراي نقش فوق العاده زيادي است مسأله آزمايش ها براي كودك است حتي در مواردي انحرافاتي براي فرد پديد مي‌آيد بدان خاطر كه خواسته است در رابطه با خود آزمايش‌هائي كند  و از نيرو و توان خود سر در آورد. هم چنين، افرادي را مي‌يابيم كه حتي در سنين قبل از بلوغ مي‌خواهند از هويت جنسي خود سر درآورند و به اثبات حالت مردانگي  و يا زنانگي خود بپردازند كه اين خود ريشه و منشأ بسياري از لغزش‌ها است.

فردي را  در نظر آوريد كه داستانهائي در رابطه با حيات مردانه و زنانه شنيده و مي‌خواهد بداند كه خود را ايجاد اين رابطه داراي چه وضع و موقعيتي است آيا از نظر جسمي بالغ است يا نه؟ آيا مي‌تواند مردي يا زني باشد يا نه؟‌و تحقيق علمي در اين زمينه خود سبب كشف‌ها، بيداري‌ها و احياناً لغزش‌هاست.

هم چنين ما لغزشكاراني را نشان داريم كه مي‌خواهند در مواردي نيرهاي جديد خود را مورد آزمايش قرار دهند و سائفه جنسي خود را بمرحله امتحان در آورند. يا ديگر افراد هستند كه در پي كشف پستي‌ها و بلندهاي بدن مي افتند و بي خيال با اعضاي بدن بازي و آن را دستكاري مي‌كنند كه اين خود سبب كشف و بيداري هاي ديگر است.

گاهي كودكان به كشفي دست مي‌يابند و از آن بابت كه مي‌خواهند مستقيماً براي پرسش‌هاي خود پاسخ بيابند و تن به بازي گوشيهائي مي‌دهند كه آن امر مقدمه‌آي براي احساس لذت و بعد كشف واقعيت هاي جنسي مي‌شود و بديهي است كه اگر تلاش و اقدام آن بصورت عادت در آيد زمينه را براي انحراف فراهم خواهد آورد.

هـ- تشخيص ها و تميز‌ها: و بالاخره كودكان براي هميشه كودك نمي‌مانند و براي هميشه فرآورده‌هاي ذهني و فكري‌شان اخذ شده از ديگران نيست. بلكه در مراحلي از حيات خود در موقعيت تميز و تشخيص قرار مي‌گيرند فهم و درك كودك بالا مي‌رود، و شخصاٌ شروع به ارزيابي و شناخت خود مي‌كند و تدريجاً به سوي ادراك امور روي مي‌آورد. عطش آنها به درك حقايق و كنجكاوي شديدشان در اين رابطه سبب مي‌شود كه به شناخت روابط علت و معلول و به اصلاح درك برهان امور موفق شوند.

شك نيست هر قدر سطح هوش كودكان بالاتر و امكان تجارب در اين رابطه بيشتر باشد موفقيت آنها افزونتر ات بويژه در آنگاه كه هوس طلب و آگاهي هم به آن افزوده شود.

اطفال در مراحل اوليه حيات تفاوت دو جنس پسر و دختر را از طريق لباس، موي سر، پيراهن و بلوز خاص و بعدها از طريق ادا و اطوار و نوع موضعگيرهايشان مي‌شناسند. ولي آنها تدريجاً در موقعيت‌هائي قرار مي‌گيرند كه بصورت عمد يا تصادف از تفاوتهاي جنسيتي يكديگر سر در مي‌آورند  و بدنياي متفاوت زنان و مردان آگاه مي‌شوند.

اين تشخيص در مواردي مي‌تواند حتي براي كودكان چهارساله هم صادق باشد. ما در مورد اطفال 5 ساله عده زيادي داريم كه تفاوت پسر و دختر را براساس تصورات جنسي تشخيص مي‌دهند.

تشخيص دنياي متفاوت پسران و دختران براي نوجوانان ديگر امري بديهي است و در طول اين مدت آن چه را كه بايد بشناسد شناخته‌اند بدين نظر كنجكاوي و نگاه‌اشن عميق و پرسش هاي شان معني دار است. حتي مي‌توانند از ايماء ها و اشاره‌ها نيز سر در آورند، يعني همان امري كه پدران و مادران از آن غفلت دارند و فرزندشان را خام تصور مي‌كنند.

خوديابي و يا لااقل كوشش به يافتن خود و كشف اندامهاي خويش خود قدمي كلي در زمينه بيداري ها و كشف‌هاست  و بهنگامي كه دريابد عضوي از بدن براي او لذت ايجاد مي‌كند از آن خوشحال مي‌شود و بعدها سعي خواهد كرد همان احساس را تكرار كرده و عضو را بكار وادارد.

تذكراتي لازم

گفتيم كه نفس و بيداري عصب نيست، عيب و خطا بهنگمي است كه اوليا نابهنگام موجبات بيداري او را فراهم آورند و براي پيشگيري لازم ضروري است مراتب ذكر شده در كشف و بيداري كودك تحت كنترل قرار گيرد به بهداشت كودك توجه شود روابط والدين از ديد كودك مخفي باشد، عكس‌ها و صحنه‌هاي بدآموزي در معرض ديد او نباشند، كنجكاو‌ها جهت پيدا كنند و به سوي علم و آگاهي و فن سوق داده شوند، نيازي به اثبات هويت جنسي و آزمايش براي او پيش نيايد، دستكاري‌ها منع گردد و اين همه در قالب آموزش‌هاي عادي و طبيعي، پندها و تذكرها و كنترل ها بايد صورت گيرد. و طبيعي است سرمايه گذاري هاي اوليه در اين رابطه مي‌تواند عمري موجبات آسايش و فراغت خاطر را بدنبال داشته باشد.
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 6777
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما