تبلیغات
اخبار
بازدید طلاب مؤسسه مجتهده امین از زندان زنان اصفهان
موانع و راهکارهای مأموریت های علمی-تبلیغی طلاب خواهر در کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان بررسی شد
دوران نوجوانی
يكشنبه 18 ارديبهشت 1390 پسر 12ساله‌ام به منزل يكي از نزديكان مي‌رود كه از ماهواره به شكل نادرست استفاده مي‌كنند. آيا اين گونه ارتباط‌ها روي فرزندم اثر نامطلوب خواهد داشت؟

بدون ترديد،  محيط بر روح و روان انسان اثر مي‌گذارد.

امام علي (ع) فرمود:

اِذا خَبُثَ الزَّمانُ كَسَدتِ الفَضائلُ

آن گاه كه زمان [= محيط] پليد شود فضليت ها از بين خواهد رفت.

اگر محيط نامناسب، با استفاده نادرست از ماهوار همراه شود، بدتر خواهد بود. برخي از آثار نفي ماهواره بر نوجوان، فساد وتحريك‌هاي جنسي، توهين به ارزش‌هاي ديني (پيامبر اكرم (ص))، ارزش هاي شيعي (امام حسين و امام مهدي (ع)) تفسيرهاي انحرافي از قرآن و ... است.

نشانه اين تأثير‌هاي منفي، شبهه‌ هايي است كه براي نوجوانان ايجاد مي‌شود و در قالب پرسش‌هاي فراوان خود را نشان مي‌دهد.

تأثير محيط، به ويژه بر ابتداي نوجواني (12 تا 14) به سبب بروز غريزة جنسي زمينه شكل گيري شخصيت افزوت تر است.

1- زمينه حضور فرزندتان را در چنين محيطي به طور غير مستقيم از بين ببريد. براي  اين اهداف ار رهكارهاي ذيل استفاده كنيد:

الف- ارتباط او را با خانواده‌هاي خوب، بيشتر كنيد (اگر فرزندتان به امور منفي گرايش دارد، طبيعي است كه ارتباط با خانواده‌هاي مذهبي را بر نمي‌تابد؛ بنابراين بهتر است كه ابتدا، ارتباط او را با خانواده‌هاي سالم- گرچه چندان مذهبي نباشند- برقرار كنيد و بعد به تدريج او را با خانواده‌هاي  مذهبي آشنا سازيد.

ب- امكانات جذاب و حلال (رايانه، الكترونيك، گرافيك، لوح‌هاي  فشرده صوتي- تصويري مناسب رمان‌هاي جذاب ارزشي، امكانات ورزشي و ...) را در منزل برايش فراهم كنيد.

2- در صورت مقاومت و اصرار بر حضور در آن محيط نامناسب شما نيز با او همراه باشيد  تا بتواند به طور نامحسوس كنترلش كنيد.

3- در موقعيت هاي عاطفي (ر. ك: ج 1، ص 41) و به طور غير مستقيم دربارة اثر نامطلوب محيط نامناسب و درست و ناسالم (ر.ك:  ص 94، 95) به او آگاهي دهيد.

ممكن است نوجوان شما در برابر هشدار شما بگويد كه از دوست و محيط نامناسب اثر نمي‌پديرد. در پاسخ او بگوييد كه سيب‌هاي سالم، كنار يك سيب گنديده مي‌گندند.

انسان در صورتي كه از محيط هاي آلوده اثر نمي‌پذيرد كه پايه‌هاي ايماني‌اش محكم شده باشد. شخصيت هاي مؤمن چون شهيد صياد شيرازي، شهيد عليرضا بابايي، مرحوم اقبال لاهوري و ... در غرب تحصيل كردند؛‌ اما اثر نپذيرفتند.

اقبال لاهوري مي‌گويد:‌ سال ها در كوره‌ تعليمات غربي به سرم بردم؛ ولي مانند ابراهيم كه از آتش نمرود سالم بيرون آمد، من هم با فكر سالم، جان به در بردم.

 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 3802
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما