تبلیغات
اخبار
بازدید طلاب مؤسسه مجتهده امین از زندان زنان اصفهان
موانع و راهکارهای مأموریت های علمی-تبلیغی طلاب خواهر در کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان بررسی شد
دوران نوجوانی
يكشنبه 18 ارديبهشت 1390 چه راهكارهايي وجود دارد تا پدر و مادر بهتر فرزندان را كاري بار بياورند و بيشتر فرزندان احساس مسئوليت كنند؟

در بينش اسلامي، والدين نخستين مسؤولان حفظ و صيانت فرزندان به عنوان امانت هاي خداوند هستند. مادران و پدران ضمن اداي حقوق فرزندان، وظيفه ساختن، به عمل آوردن و مقاوم سازي نسل را دارند تا آنان بعدها در معرض خطر انحراف قرار نگيرند. بر اساس منطق قرآن اگر انسان ساخته شده باشد انحراف ديگران در او اثر نمي گذارد. (1)
براي مسؤوليت پذيري و به طور كلي تربيت فرزندان همكاري عوامل گوناگوني از جمله خانواده، فرهنگ، سياست، اقتصاد، اجتماع و مذهب ضروري است. براي اين كه فرد در مسير سازندگي و مسؤوليت پذيري قرار گيرد لازم است:
1-
بطور مرتب و با شيوه هاي درست آموزش ببيند و آگاهي هاي لازم را در موارد مختلف كسب كند. كودك با توجه به شرايط سني و عقلي بايد تعليم ببيند، آگاهي درباره دين و مذهب، هدف زندگي، وقايع و حوادث اثر گذار در زندگي و مسايلي كه با آن درگير است و شيوه قرار گرفتن در برابر حوادث. درباره كيفيت زندگي شخصي و رعايت نظم و انضباط و ضوابط صيانت از خود، در مورد حلال و حرام مذهبي و محرم و نامحرم (از شش سالگي...)
2-
ارايه مدل و الگو:كودك قبل از آنكه عقل و انديشه اش به كار افتد، چشمانش مي بيند، گوشهايش مي شنود و حواسش فعال است. بخش مهمي از آموخته هاي افراد را ديده ها وشنيده ها تشكيل مي دهند. والدين و مربيان و همه كساني كه به نحوي در ديگران اثر گذاري دارند بايد الگوي عملي چيزي باشند كه از آن دفاع مي كنند و آن را تبليغ مي كنند و تعليم مي دهند.
پدر و مادر عملاً با احساس مسؤوليت و انضباط در كار و به كارگماردن ادراك از ابتداي زندگي در جمع كردن اسباب‌بازي و در جاي خودش قرار دادن آنها و ... و نيز رعايت نظم و انضباط و دقت در كار زندگي بايد بطور عملي به كودكشان تمرين نظم و قانون و مسؤوليت پذيري بدهند.
3-
تمرين و ايجاد عادت: آموخته ها زماني مؤثرند كه استمرار پيدا كنند. بايد در كودك شوق و رغبت ايجاد شود تا خواستار اجرا و عمل و تقليد از رفتار و كردار والدين و مربيان گردد.
4-
كودكان بايد از نظر عاطفي و محبت اقناع شوند. پيامبر اسلام"ص" سفارش فرموده است كودكان خود را زياد ببوسيد تا خداوند به تعداد بوسه هاي شما بر فرزندان، برايتان اجر و پاداش معين كند. (2)
بكار گماردن كودكان، الگوي عملي بودن و دوري از تنبلي و بيكاري و احساس مسؤوليت كردن والدين و افراد مرتبط با كودك تأثير بسيار زيادي در كاري بودن و مسؤول شدن فرزندان دارد.
توصيه مي كنيم كتابهاي اخلاقي و تربيتي بيشتري مطالعه بفرماييد.

 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 4877
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما