تبلیغات
اخبار
بازدید طلاب مؤسسه مجتهده امین از زندان زنان اصفهان
موانع و راهکارهای مأموریت های علمی-تبلیغی طلاب خواهر در کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان بررسی شد
گناه و ترک آن
چهارشنبه 22 تير 1390 اگر من آبروي يك كسي را برده باشم مثلا در مورد كار بدي كه انجام داده است به چند نفر چيزي گفته باشم. آيا اين حق الناس است؟ توضيح دهيد اگر حق الناس است چه كار كنم كه اين دين از گردن من برداشته شود؟ در ضمن به به آن چند نفر و نه به آن پسر دست رسي ندارم و آن ها

پرسشگر گرامي! تعاليم دين مقدس اسلام به ما مي آموزد كه انسان ها داراي ارزش و احترام مي باشند و به ويژه انسان مؤمن و خداترس و با تقوا داراي احترام ويژه اي مي باشد و در روايتي مي خوانيم:« ارزش انسان با ايمان از حرمت و احترام كعبه بيشتر است».

در روايات آمده است كه آبروي مؤمن مانند مال و جان او داراي حرمت است و هر كاري كه باعث ريختن آبروي او گردد از گناهان بزرگ و سنگين شمرده شده است. به همين خاطر است كه گناهاني مانند غيبت و تهمت كه آبروي افراد را در معرض خطر قرار مي دهد در دين اسلام و قرآن و روايات به شدت مورد نهي و سرزنش واقع شده اند و تجسس از حال مردم و كشف اسرار آنان و حتي سوء ظن و بدبيني در مورد آنان ممنوع و حرام و گناه مي باشد. ممكن است از انسان در پنهان گناه و خطايي سر بزند كه وقتي به خود بيايد و متوجه شود پشيمان مي گردد و عذر تقصير به پيشگاه خداوند مي آورد و بدين ترتيب آثار بد و عواقب سوء آن با توبه و پشيماني و جبران خطا برطرف مي گردد و افشا و آشكار كردن آن توسط ديگران باعث ترويج و تبليغ گناه و خدشه دار شدن دامان اجتماع و باعث بدبيني و ايجاد اخلال و خدشه در روابط بين افراد اجتماع مي گردد و اجتماعي كه از نظر اسلام افرادش بايد به يكديگر اطمينان داشته باشند و نسبت به هم خوش بين باشند، صحنه بدبيني و عدم اعتماد مي گردد و نظام چنين اجتماعي از هم گسيخته مي گردد و اين كار بر همه جنبه هاي اجتماعي و فرهنگي و اقتصادي و سياسي و امنيتي اجتماع اثر بد و ناپسند دارد. درست به همين خاطر است كه در اسلام بر پنهان كردن و پوشيده داشتن گناه و تظاهر نكردن به آن و آشكار نساختن از تأكيد فراوان شده و در قرآن كريم مي فرمايد: «ان الذين يحبون ان تشيع الفاحشه في الذين امنوا لهم عذاب اليم في الدنيا والاخره؛ كساني كه انتشار زشتي ها را در ميان اهل ايمان دوست مي دارند، در دنيا و آخرت دچار عذاب دردناك مي گردند» (نور، آيه 19).

يعني حتي ميل به شيوع و انتشار گناهان و زشتي ها تا چه رسد به ترويج و نشر آن انسان را سزاوار عذاب الهي مي كند و ريختن آبروي مردم و آشكار ساختن گناهان پوشيده و عيب هاي مخفي و پنهان آنها، اقدامي عملي در انتشار گناهان و منكرات در اجتماع است كه عاقبت آن دچار شدن به عذاب خداوند است.با توجه به متن سئوال شما كه حاكي از پشيماني وتجلي وجدان بيدار شما مي باشد خرسنديم و جاي آن دارد كه به سبب بيداري وآگاهي در اين مورد خداوند تبارك وتعالي را شاكر باشيدچرا كه اولين مرحله براي بازگشت تنبه وبيداري وشناسائي گناه است. از سوي ديگر آبروي انسان آنهم مسلمان را بردن گناه كبيره است وحق الناس محسوب مي گردد وبراي اداء دين بايد ضمن توبه به درگاه خداوند تبارك وتعالي از كساني كه حق آنها را ضايع نموده ايد به هر ترتيب حلاليت بطلبيد ولو با تلفن يا نامه نگاري با آنها هم كه شده است اين كار را انجام دهيد ودر صورتي كه به هيچ شكل ممكن نتوانستيد آنها را بيابيد براي آنها طلب آمرزش ورحمت نمائيد و  در حقشان دعا نمائيد انشاءالله كه خداوند تبارك و تعالي شما را بخشد ومورد رحمت واسعه خويش قرار دهد.
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 3472
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما