تبلیغات
اخبار
بازدید طلاب مؤسسه مجتهده امین از زندان زنان اصفهان
موانع و راهکارهای مأموریت های علمی-تبلیغی طلاب خواهر در کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان بررسی شد
گناه و ترک آن
يكشنبه 9 مرداد 1390 اگر شخصي دچار وسواس فكري شده باشد و در حالي كه نمي خواهد در هنگام نگاه كردن يا شنيدن صداي نامحرم افكار مبتذل به ذهن او خطور كند ولي متاسفانه اين افكار ناخود آگاه به ذهن او خطور مي كند و آن شخص را از اين جهت واقعاً دچار مشكلات روحي و حتي جسمي كرده است چرا ك

آنچه باعث اين تفكرات و تصورات وسواس گونه شما شده بيشتر به خاطر عدم آگاهي از حكم فقهي اين مسأله است بنابراين اگر بدانيد كه فكر گناه و شهوت و مسائل جنسي و هم چنين احساس و يا احتمال جنب شدن تحت تأثير عواملي كه شما بيان فرموده ايد موجب غسل نمي شود از بسياري از افكارها رهايي پيدا مي كنيد. بنابراين لازم است بدانيد حتي ترشحاتى كه با اندكى شهوت و خوشايندى خارج مى‏شود پاك است و غسل ندارد ولى مايعى كه همراه با اوج شهوت (ارگاسم) از زن خارج مى‏شود حكم منى را دارد و موجب جنابت است. اما رطوبت‏هايى كه غالباً هنگام برانگيختگى جنسى خارج مى‏شود پاك است مگر آنكه به حد (ارگاسم) برسد و بدن همراه آن سستى پيدا كند. در اين جا ذكر يك قاعده كلى نيز مفيد است و آن اينكه تا زمانى كه يقين به خروج منى و يا رسيدن به آن حالت نهايى نباشد حكم جنابت جارى نمى‏گردد. بنابراين به مجرد اينكه رطوبتى از بدن خارج شد و يا هيجانى در بدن به وجود آمد جنابت حاصل نشده است. لذا با توجه به حكم فقهي مسأله، نبايد به افكار وسواس گونه خود ترتيب اثر بدهيد و مطمئن باشيد تا زماني كه يقين به حالت جنابت پيدا نكرده ايد، غسل واجب نمي شود، از طرف ديگر آدم وسواسى نبايد به شك خود اعتنا نمايد و بايد مانند معمول مردم در مسئله طهارت و نجاست عمل نمايد يعنى هر چيزى كه معمول مردم نجس مى‏دانند اجتناب نمايد و در شستن لباس و بدن و تطهير هم مانند معمول مردم از آب استفاده نمايد و بيشتر از آن اسراف جايز نيست و بايد توجه داشته باشيد كه وسواس از دام‏هاى شيطان است و تنها راه نجات بى اعتنائى است و در واقع كسى كه بيشتر از مقدارى كه در شرع مقدس براى شستن و تطهير محل نجس تعيين شده آب مى‏ريزد نوعى دهن كجى به شارع مقدس يعنى پيامبر(صلي الله عليه وآله وسلم) و معصومين(عليهم السلام) است زيرا شارع فرموده لباس يا بدن يا چيز ديگر وقتى نجس شد بعد از برطرف كردن عين نجاست يك مرتبه كه در آب كر يا جارى بشوئيد پاك مى‏شود و با آب قليل دو مرتبه در هر صورت تا وقتى به حالت معمولى برگشت نكرده‏ايد نبايد به شك‏هاى خود اعتناء نمائيد بلى اگر به حال معمولى برگشته‏ايد و يقين داريد كه چيزى نجس شده و تطهير نكرده‏ايد بايد آن را تطهير نمائيد.

 در پاسخ به مشكل چند نكته لازم و ضروري است:

1. حل چنين مشكلاتي به خصوص اگر وسواس فكري تشخيص داده شود نيازمند زمان است و بايد با صبر و حوصله كافي و از طريق مشاوره حضوري يا حداقل مكاتبات متعدد راهكارهاي ارائه شده پي گيري و مورد عمل قرار گيرد. و انتظار معجزه و حل يك شبه نداشته باشيد و از روانشناسان و كارشناسان اين دفتر نيز چنين انتظاري متوقع نيست كه مطمئناً شما نيز به اين مطلب واقف و آگاهيد.

2. براي اوقات شبانه روز جدولي را تهيه كنيد و كارها و فعاليت هاي شبانه روزي خود را در آن يادداشت نموده و سعي كنيد برنامه اي تهيه نمائيد كه زمان خالي بودن فعاليت نداشته باشيد. برنامه تدوين شده بايد متناسب با توانايي هاي جسمي و رواني تان باشد و از هر گونه افراط و تفريط خودداري نمائيد. و اوقات فراغت را نيز با نوعي فعاليت ورزش، نظافت اتاق، مطالعه روزنامه، انجام فعاليت هاي هنري و هر كار مورد علاقه ديگري، پر كنيد.

3. از آنجا كه افكار مزاحم معمولاً در تنهايي و به ذهن افراد وارد مي شود، حتي المقدور از قرار گرفتن در مكان هاي خلوت و تنهايي به مدت زياد اجتناب كنيد حتي سعي كنيد مطالعات خود را در كتابخانه و قرائت خانه اي عمومي انجام دهيد در اتاق، تنها نخوابيد، هنگام غذا خوردن، تنها غذا نخوريد و تنها مسافرت نكنيد.

هرگاه احساس تنهايي كرديد، از جاي خود برخيزيد و با ديگران ارتباط برقرار كنيد. ورزش هاي دسته جمعي انجام دهيد ارتباط خود را با افراد شاد و با نشاط و اجتماعي (و در عين حال متدين) بيشتر كنيد و از گوشه گيري جداً بپرهيزيد.

4. در طي 24 ساعت اوقات شبانه روز، زماني را براي فكر كردن درباره همان مسائل و موضوعات مزاحم و اذيت كننده قرار دهيد و هرگاه آن افكار در غير آن ساعت مقرر به ذهنتان وارد شد به خودتان وعده دهيد كه زمان فكر كردن در اين باره فلان زمان معين و مقرر شده است و از طرف ديگر در آن زمان ثابت و معين، بنشينيد و در آن باره فكر كنيد و بگذاريد آن افكار آنقدر به ذهنتان بيايد كه شما را اذيت كند.

5. هميشه روي صفحه اي از كاغذ موضوعات مختلف علمي وغيرعلمي را يادداشت شده داشته باشيد تا بتوانيد اگر افكار مزاحم به سراغتان آمد، موضوع و مسأله اي جايگزين داشته باشيد كه با اختيار خودتان در آن باره بيانديشيد و آن فكر مزاحم كه بي اختيار به سراغتان آمده، كنار بگذاريد. به هر حال هميشه موضوع جايگزين براي فكر كردن داشته باشيد.

6. اگر احساس مي كنيد نمي توانيد يا در عمل نتوانستيد، موضوعات جايگزين را به جاي افكار مزاحم وسواسي خود قرار دهيد، كش نازكي را دور مچ دست خود ببنديد و هرگاه بدون اختيار افكار مزاحم به سراغتان آمد، آن كش را بكشيد و رها كنيد تا با احساس دردي كه روي مچ دستتان ايجاد مي شود، از آن فضاي رواني بيرون آئيد نا خودآگاه موضوع ذهني تان عوض خواهد شد.

راهكارهاي فوق را حدود يك ماه به كار بگيريد و نتيجه آن را براي ما گزارش دهيد تا در صورت لزوم راهكارهاي ديگري خدمتتان ارائه كنيم.

نسبت به وسواس عملي تان نيز ضمن توجه به وظيفه عملي تان و مطالعه رساله عمليه مرجع تقليدتان، از تكرار اعمال وسواسي تان بكاهيد كه البته نيازمند راهكارهاي جزئي تر و مفصل تر است و بهتر است در مكاتبه بعدي به آن بپردازيم و يا با مراجعه به روانشناس مورد اعتمادتان از راهكارهاي عملي وي بهره مند شويد.
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 4592
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما