تبلیغات
اخبار
بازدید طلاب مؤسسه مجتهده امین از زندان زنان اصفهان
موانع و راهکارهای مأموریت های علمی-تبلیغی طلاب خواهر در کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان بررسی شد
گناه و ترک آن
چهارشنبه 15 تير 1390 بعضي از اوقات مشكلات زندگي امانم را مي برد و احساس نا اميدي مي كنم ولي چند لحظه بعد تو به مي كنم آيا غصه خوردن گناه است؟ چه كنم تا گناه را بشناسم؟

يكي از مهمترين انگيزه هايي كه در هر انساني وجود دارد انگيزه كمال طلبي و خودشكوفايي است. اين انگيزه مهمترين عامل و محرك در شكل گيري و جهت دهي به رفتار انسانهاست. هر رفتاري كه ما انسانها انجام مي دهيم در واقع محصول سه عامل، انگيزه، نياز و هدف است. اگر اين سه عامل در كنار هم قرار گيرند شرايط تحقق يك رفتار فراهم مي شود اما گاهي اوقات شناخت افراد نسبت به اين سه عامل دچار مشكل مي شود. به عبارت ديگر وجود برخي ابهامات موجب مي شود چيزي كه در حد يك انگيزه است جاي هدف را مي گيرد و كسي كه تحت تأثير اين عوامل سه گانه اقدام به فعاليتي كرده بود در استمرار فعاليتش دچار انحراف يا لغزش و يا دچار دلسردي و ركود مي شود.به طور قطع ورود به دانشگاه نمي تواند هدف غايي يك دانشجو باشد. دانشگاه يك وسيله اي است كه راهيابي به آن انگيزه و شوق در انسان ايجاد مي كند تا با تمام توان تلاش كند تا به هدفش كه در واقع همان رسيدن به كمال است دست يابد. بنابراين هيچگاه نبايد به مورد خاصي به عنوان هدف غايي و نهايي نگاه كرد. در واقع  رسيدن به آن مورد خاص يعني آغاز يك حركت جديد و مشخص. كه مسير  و جهت حركت به سوي كمال و هدف را به شما نشان مي دهد بنابراين رسيدن به مورد خاص مسير است به سوي آنچه اهداف بعدي زندگيانسان را در برمي گيرد.

اگر انسان رسيدن به مورد خاص را اينگونه نگاه كرد، بعد از رسيدن به آن با تمام قوا تلاش مي كند از شرايطي كه براي رشد او فراهم شده استفاده كند و هر روز احساس بهتري نسبت به روز قبل دارد زيرا احساس مي كند يك گام به اهدافش نزديكتر شده است اما كساني كه رسيدن به مطلوب را به عنوان هدف در ذهن خود ترسيم كرده اند وقتي به مطلوب خود مي رسند در همان هفته هاي اول تمام آمال و آرزوهاي آنها رنگ مي بازد و احساس مي كننداين مورد سرابي بيش نيست و به دنبال آن دچار احساس پوچي و خلأ مي كنند و با خود مي گويند «راستي اين است آن....، اينجا همان جايي است كه تمام آمال و آرزوهاي خودم را در آن جستجو مي كردم، پس چرا احساس بي نيازي نمي كنم، چرا تشنگي مرا برطرف نمي كند» و به دنبال اين تفكرات، دچار پوچي، بي هدفي و سردرگمي مي شود. بنابراين يكي از مهمترين عواملي كه اين حالت پريشاني و نگراني را به وجود مي آورد عدم آگاهي نسبت به هدف و در نتيجه تفكيك نكردن بين هدف و وسيله.

 عامل ديگري كه موجب اين حالت مي شود همنشيني با افرادي است كه تفكرات منفي نسبت به خودشان و جامعه دارند اين افراد دائما دم از يأس و نااميدي مي زنند و آينده را براي خودشان تيره و تار ترسيم مي كنند و همين فكر را به دوستان و همكلاسي هاي خود نيز القا مي كنند. بنابراين براي پيشگيري از اينگونه مشكلات در انتخاب دوست بايد دقت بيشتري كرد و با افرادي طرح دوستي ريخت و يا معاشرت داشت كه اولا به خوبي مي فهمند كه دانشگاه هدف نيست بلكه وسيله اي است براي رسيدن به هدف و به عبارت ديگر يك سكوي پرش است و ثانيا افرادي دچار تفكرات منفي گرايانه نيستند بلكه داراي نشاط روحي و تفكرات مثبت گرايانه هستند.

در اين بعد روحي - رواني نيز ممكن است عواملي دست به دست هم دهند و جلوي ارضاي صحيح روح را بگيرند مثلاً:

*. خراب شدن ذائقه معنوي، ممكن است سؤال كنيد چه چيزي ذائقه معنوي انسان را خراب مي كند؟ مهمترين عامل مخرب و ويرانگر گناه است. گناهاني كه مرتكب مي شويم حداقل ضرري كه براي ما دارند اين است كه ذائقه معنوي ما را از بين مي برند و ما از عبادات خود لذت نمي بريم و حتي گاهي اوقات انجام آنها را چيزي جز اتلاف وقت نمي دانيم علاوه بر اين برخي از آسيب هاي ديگر نيز گسترش پيدا مي كند و همه افكار و نگرش ها و حالات ما را تحت تأثير قرار مي دهد همانگونه كه اگر يكي از اعضاء بدن ما دچار آسيب شود ساير اعضاء و جوارح علاوه بر اين كه آرامش خود را از دست مي دهند در معرض آسيب نيز قرار مي گيرند در بعد روحي نيز اينچنين است يعني اگر تفكرات ما دچار مشكل شود و ما از نظر فكري دچار مسموميت شويم و از نظر عاطفي و خلقي نيز هيجاناتمان آسيب مي بيند بنابراين براي جلوگيري از اينگونه مشكلات روحي و جسمي بايد اولا تلاش كنيم تا دچار آسيب نشويم و اگر به هر دليلي دچار آسيب شديم بايد از گسترش آن جلوگيري كنيم و نگذاريم همه جسم و روح ما را دچار مشكل كند.

به كارگيري راه كارهاي زير نقش مهمي در بهبود وضعيت موجود و همچنين پيشگيري از گسترش آسيب ها مي تواند باشد.

1. تعيين اهداف زندگي و طبقه بندي منطقي آنها: مثلا طبقه بندي اهداف به اهداف ابتدايي، اهداف متوسط و هدف نهايي و سپس برنامه ريزي زمانبندي شده براي دستيابي به آنها.

2. شناسايي نيازهايي كه در راستاي دستيابي به اهداف فوق مي باشد.

3. تقويت روحيه واقع بينانه و اجتناب از خيالپردازي هاي موهوم.

4. معاشرت با افراد اميدوار و با نشاط كه اهل تلاش و جديت هستند.

5. اجتناب از گناه و توبه واقعي از گناهان گذشته.

6. قرائت قرآن به صورت مستمر با اين دو ويژگي الف: با توجه و تأمل در معنا. ب: مختصر يعني روزي فقط يك صفحه.

7. اقامه نمازهاي يوميه سر وقت.

8. توكل به خداوند متعال و تقويت روحيه اميد و خوش گماني به خداوند متعال.

در زمينه گناه‏شناسى هم منابع زير مى‏تواند مفيد باشد:

   1-  گناهان كبيره                 شهيد دستغيب

   2- قلب سليم                    شهيد دستغيب

   3-  كيفر گناه                   رسولى محلاتى

   4-  تفسير دعاى مكارم الاخلاق       فلسفى

   5-   آثار گناهان                 سهراب پور

    6-  گناه                        محسن قرائتى

    7-   نقطه‏هاى آغاز در اخلاق عملى   مهدوى كنى

   8-  ترجمه جامع السعادات          مولى محمد مهدى نراقى
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 4117
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما