تبلیغات
اخبار
بازدید طلاب مؤسسه مجتهده امین از زندان زنان اصفهان
موانع و راهکارهای مأموریت های علمی-تبلیغی طلاب خواهر در کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان بررسی شد
گناه و ترک آن
يكشنبه 9 مرداد 1390 اگر انسان توبه كرد و باز گناهي مرتكب شد آيا گناه آن دو برابر است و اگر توبه كند گناه او پاك مي شود؟

بي‌ترديد تغيير عادتها در مدّت زمان اندك، ميسّر نيست. آنكه به انواع گناهان و معاصي آلوده است مشكل است يك شبه ملكه عدالت را در خود پديد آورد. آنچه مهّم است آگاه شدن به گناهان و معاصي خويش است و درگير شدن با نفس در ترك آنها و سعي و تلاشِ ممكن در ترك معاصي است. و البتّه طلب ياري و مدد از خداوند مهربان و توبه پذير از ضروريات است، كه توفيق توبه و توفيق ترك معصيّت از اوست.
آن كه تمامي تلاش خود را در اين ارتباط بكار مي‌گيرد ممكن است تا مدّتها، احياناً جسته و گريخته باز هم معصيت از او صادر شود. در اين وقت ممكن است شيطان به سراغ انسان بيايد و در دل او و وسوسه كند كه: «مي‌بيني توبه و ترك گناه ممكن نيست؟ مي‌بيني كه تلاش دراين زمينه بي‌ثمر است؟» و با اين وسوسه‌ها انسان را در توبه متزلزل كند تا آنجا كه اين فريضه و واجب الهي ترك شود.

پس از انجام توبه، اگر احياناً معصيّت از شخص صادر شد، نبايد از خود مأيوس شود. بايد خود را با گذشته مقايسه كند و ببيند كه اگر قبلاً در يك هفته ده گناه مي‌كرده است حالا دو گناه انجام داده است. پس مقدارِ بسياري به مقصد نزديك شده است. از اين دو گناه نيز مجدداً توبه كند و درترك گناه همانگونه كه حضرت امام ـ رحمة الله عليه ـ فرموده‌اند از رسول اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ و ائمّه هدي ـ عليه السّلام ـ و امام عصر ـ عجّ ـ مدد بخواهدو و البتّه در اين صورت دستگيري و مدد خواهد شد.
اگر انسان همينطور ادامه دهد پس از مدّت زماني، با ياري و مدد الهي قادر به ترك گناه بطور كلّي خواهد شد، و پس از مدّتي ملكة عدالت انشاء الله در او حاصل مي‌شود.
در اين ارتباط انسان بايد تا حدي كه يأس در او راه پيدا نكند، با خود مدارا كند و اميدوار به لطف و رحمت و مدد الهي باشد. فراموش نكنيم كه يأس از لشگريان شيطان است و هرگز يأس را نبايد به خود راه دهيم.
در روايتي كه در اصول كافي آمده است مي‌خوانيم كه امام باقر ـ عليه السّلام ـ به محمّد بن مسلم كه از شاگردان خاصّ آن حضرت است مي‌فرمايند:(1)
«اي محمّد بن مسلم، گناهان مؤمن هنگامي كه از آن توبه كند آمرزيده است، و بايد براي آيندة پس از توبه و آمرزش، كار كند. سوگند به خدا كه اين نيست مگر براي اهل ايمان».
محمّد بن مسلم مي‌گويد: عرض كردم:
«پس اگر بعد از توبه و استغفار از گناهان، باز گناه كند و دوباره توبه كند؟» (يعني آيا باز هم اينگونه است؟)
حضرت فرمودند:
«اي محمّد بن مسلم آيا باور داري كه بندة مؤمن از گناه خود پشيمان شود و از آن آمرزش خواهد و توبه كند و خداوند توبه‌اش را نپذيرد؟»
عرض كردم:
«اگر چند بار اين كار را كرده، گناه كند و سپس توبه كند و از خدا آمرزش خواهد؟» (آيا باز هم آمرزيده است؟)
فرمودند:
«هر زماني كه مؤمن به استغفار و توبه باز گردد خداوند نيز به آمرزش او باز مي‌گردد (و گناهش را مي‌آمرزد) و بي‌ترديد خداوند آمرزنده و مهربان است. توبه را مي‌پذيرد، و از كردارهاي بد درمي‌گذرد، پس مبادا تو مؤمنان را از رحمت خدا دور سازي».

منابع:

(1). اصول كافي، ج 4، ص 166، روايت 6.
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 6637
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما