تبلیغات
اخبار
بازدید طلاب مؤسسه مجتهده امین از زندان زنان اصفهان
موانع و راهکارهای مأموریت های علمی-تبلیغی طلاب خواهر در کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان بررسی شد
رذائل اخلاقی
دوشنبه 26 ارديبهشت 1390 چرا غيبت كردن را برابر خوردن گوشت مرده مي دانند؟

پرسشگر محترن در اين باره بايد گفت كه خداوند متعال درسورۀ حجرات آيۀ۱۲ مي‏فرمايد:

يا ايها الذين آمنوا إجتنبوا كثيراً من الظن إن بعض الظنِ اثم و لاتجسسوا و لايغتب بعضكم بعضا أيحب أحدكم أن ياكل لحم اخيه ميتاَ فكرهتموه و اتقوا الله إن الله تواب رحيم.

يعني: از بسياري از گمان‏ها بپرهيزيد چرا كه بسياري گمان‏ها گناه است و در كار ديگران تجسس نكنيد و كسي دربارۀ ديگري غيبت نكند. آيا كسي از شما حاضر است گوشت مردۀ برادر خود را بخورد؟ به حقيقت، همۀ شما از اين امر كراهت داريد. پس تقواي الهي پيشه كنيد  كه خدا توبه پذير مهربان است.

روايت ديگري از رسول اكرم(صلي الله عليه و آله وسلم) است كه مي‏فرمايند: خداوند خون و مال و آبروي مسلمان را بر ديگران حرام كرده است.  

 يعني همانطوركه نمي‏شود خون او را ريخت و مالش را خورد، نمي‏شود آبروي او را ريخت و او را در جامعه بي‏حيثيت كرد و از آيه بر مي‏آيد كه آبروي فرد مسلمان عين گوشت و خون او است. و اينكه آيه مي‏گويد گوشت مرده، از اين روست كه همانطور كه مرده نمي‏تواند از خود دفاع كند، شخصي هم كه غيبت او را مي‏كنند نمي‏تواند از خود دفاع كند چون پشت سر او حرف زده مي‏شود. يك تعبير ديگر آن است كه اگر گوشت تازه‏اي از بدن موجودي كنده شود به مرور پر مي‏شود ولي اگر گوشت مرده‏اي را بكني ديگر جايش پر نمي‏شود، شايد خداوند متعال مي‏خواهد بگويد غيبت شخص، ديگر با هيچ چيز جبران نمي‏شود.
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 6469
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما