تبلیغات
اخبار
بازدید طلاب مؤسسه مجتهده امین از زندان زنان اصفهان
موانع و راهکارهای مأموریت های علمی-تبلیغی طلاب خواهر در کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان بررسی شد
رذائل اخلاقی
دوشنبه 26 ارديبهشت 1390 بيشترين خشم خدا از چه كاري است؟

خشم خداوندبه دليل گناهي است كه انسان انجام مي دهد:گناه يعنى نافرمانى و تجاوز از حدود الهى. در قرآن براى گناه تعابير مختلفى آمده از جمله:ذنب، معصيت، اثم، سيئه، جرم، حرام، خطيئه، فسق، فساد، فجور، منكر، فاحشه، وزر. البته تمام اين گناهان رامى‏توان در سه مرحله خلاصه كرد.

    1- گناهانى كه به صورت ترك عبادات واجب صورت گرفته مانند ترك نماز و روزه...

    2- گناهانى كه به صورت تخلف از نواهى حق صورت گرفته مانند شرب خمر، چشم‏چرانى، زنا، قمار، لواط،استمناء، استماع موسيقى حرام و...

    3- گناهانى كه علاوه بر نافرمانى از اوامر خدا حقوقى از مردم را ضايع نموده مانند قتل نفس، سرقت، ربا، غصب،رشوه.

قرآن مجيد منشأ غضب الهي را طغيان مردم مي داند و مي فرمايد: "از روزي هاي پاكيزه اي كه به شما داديم بخوريد، ولي در آن طغيان نكنيد اگر طغيان كنيد غضب من دامان شما را خواهد گرفت و هر كس غضب من بر او وارد شود سقوط مي كند".[1]

و در روايتي امام صادق(ع) فرموده اند: "حواريون به عيسي بن مريم(ع) عرض كردند. اي آموزگار خوبي ها، ما را آگاه ساز كه چه چيز سخت تر است؟ فرمود: سخت ترين چيز خشم خداي عزوجل است. گفتند: در چه چيز از خشم خدا مي توان پرهيز كرد؟ فرمود: به خشمگين نشدن. گفتند: آغاز خشم چيست؟ فرمود: تكبر و خود بزرگ بيني و تحقير كردن مردم".[2]

بنابراين، با ترك معصيت و نافرماني خدا مي توان از خشم الهي به دور بود.

درقرآن كريم بالاترين گناه ،شرك بيان شده:

ان الله لا يغفر ان يشرك به و يغفر مادون ذلك لمن يشاء و من يشرك بالله فقد افتري اثما عظيما. به درستي كه خداوند گناه شرك را نمي آمرزد و از هر گناه ديگري درمي گذرد. كسي كه براي خدا شريك شناخت، مرتكب افترا و گناه بزرگي شده است». (نساء، ۴۸)

            شرك داراى مراتب است. قول به تعدد خدايان «شرك ظاهرى» است؛ ولى مخفى‏تر از آن شرك اهل كتاب است كه به قرآن و نبوت خاصه ايمان نياورده‏اند. مخفى‏تر از اين، شرك كسى است كه به رغم ايمان به خدا و قبول توحيد، به اسباب و وسايط آن، نگاهى استقلالى دارد. از اين رو به جاى آنكه به مسبّب الاسباب توجّه كند و به غير خداوند، ديدى واسطه‏اى و غير مستقل داشته باشد؛ براى آنها نوعى استقلال قائل است و در امور خود به آنها تكيه مى‏كند. نگا: الميزان، ج 2، ص 202 و ج 4، ص 371.به هر روى بايد توجّه كرد كه شرك خفى با ايمان قابل جمع است. همان، ج 11، ص 276.

 براى شناخت بيشتر گناه ر.ك: گناه‏شناسى، محسن قرائتى

[1] طه(20) آية 81.

[2] سفينه البحار،‌ ج 2، ص 318.
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 8446
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما