حديثي با اين مضمون كه به آن اشاره فرموديد وجود دارد.اما در اين كه مقام حضرت على(عليه السلام) افضل از ديگر انبيا غير از حضرت خاتم المرسلين مىباشد، بحثى نيست.(بنابراين مقام پيامبر اكرم بالاتر از حضرت علي است) در رابطه با دليل اين مسأله ابتدا بايد توجه داشته باشيد كه نوعا در مسائل مختلف سه گونه استدلال وجود دارد:عقلى، نقلى و حسى.
1) دلايل عقلى در رابطه با امور كلى مىباشند و درچنين موردى كه مقايسه دو امر جزئى است نبايد در جست و جوى آن بود. زيرا خارج از قلمرو براهين عقلى است.
2) دليل حسى نيز وجود ندارد؛ زيرا، اولا: ما نظارهگر تمام اعمال و حركات آنها نيستيم تا بامقايسه شهودى از طريق كنش آنها حكم به برترى يكى بر ديگرى نماييم. ثانيا اصلا فضايل و مقامات تجربه پذير نيستند مگر آن كه خواصى از طريق تجربه باطنى حقايقى را دريافت دارند.
3) تنها مىماند دليل نقلى. اين گونه ادله نيز چند دستهاند: روايات خاص و صريح، روايات صريح و عام ، روايات غيرصريح.
الف) دسته اول رواياتى است كه به صراحت بر فضيلت اميرالمؤمنين(عليه السلام) بر شخص حضرت ابراهيم (عليه السلام) دلالت دارد. مانند احتجاج خود آن حضرت. چنان كه در احتجاج طبرسى آمده است كه از آن حضرت پيرامون اين مسأله سوال شد و فرمودند: من از ابراهيم (عليه السلام) برتر مىباشم. زيراوقتى خداوند از قيامت و برانگيخته شدن مردگان باوى سخن گفت از خداوند درخواست نمود كه چگونگى آن را به وى بنماياند. خطاب آمد:«اولم تومن؟» جواب داد: «ليطمئن قلبى». ولى من در مرتبهاى از يقين هستم كه: لو كشف الغطأ ما ازدادت يقينا؛اگر همه پردههاى غيب كنار رود اندكى بر يقينم افزوده نگردد». زيرا آن را اندك كاستى نيست تا بدين وسيله جبران گردد.
ب ) روايات عام آنهايند كه فضيلت اميرالمؤمنين(عليه السلام) بر ديگر انبيا را به طور عام و مطلق دلالت دارند بدون آنكه در آنها نام شخص حضرت ابراهيم (عليه السلام) ذكر شده باشد. ازجمله در جلد 11 بحارالانوار (ص 139 ب 2 ح 6) آمده است: قال رسولالله (ص) :ان الله فضل انبيائه المرسلين على ملائكه المقربين و فضلنى على جميع النبيين والمرسلين والفضل بعدى لك يا على و للملائكه من بعدك. اين مضمون در جلد26 ص 335 نيز آمده است.
ج ) دسته سوم رواياتى است كه لفظا و صراحتا فضيلت بر برترى حكم نمىرانند. بلكه برترى پنج تن از ديگر مخلوقات از آنها استنباط و كشف مىشود. از جمله:
1- احاديثى كه نشان مىدهد حضرت آدم (عليه السلام) نور پنج تن را درعرش الهى مشاهده كرد.
2- احاديثى كه پيرامون توسلانبياى گذشته به اهل بيت(عليهم السلام) وجود دارد.
3- حديث قدسى مرسلهاى كه در آن خداوند به پيامبر (صلي الله عليه وآله وسلم) فرموده است: «اگر تو نبودى جهان را نمىآفريدم و اگر على نبود تو رانمىآفريدم و اگر فاطمه نبود هيچ يك را». ولى در مورد ساير ائمه برخى از علماء معتقدند آنان نيز بر ساير انبيا فضيلت دارند كه به برخى از روايات آن اشاره مىشود:
1- بحارالانوار، ج 2، ص 205، روايت 96 از امام صادق(عليه السلام) نقل شده كه مىفرمايد: فضلنا عليهم فى فضلهم؛ خداوند مارا برتر از انبياء قرار داد».
2- بحارالانوار، ج 26، ص 297 حديثى را نقل مىكند كه هدف خلقت، رسولاللّه(صلي الله عليه واله وسلم) و ائمه اطهار( عليهم السلام) است.
3- در علل شرايع مرحوم صدوق، باب هفتم، ص 21 روايتى بدين مضمون از امام رضا(عليه السلام) نقل شده كه حضرت على(عليه السلام) از رسول اللّه پرسيد شما افضليد يا جبرئيل فرمود: يا على پروردگار انبياء مرسلين خود را بر ملائكه مقربين برترى داد و مرا بر تمامى ايشان برترى داده و بعد ازمن شما برتريد و سپس ائمه بعد از شما.