تبلیغات
اخبار
بازدید طلاب مؤسسه مجتهده امین از زندان زنان اصفهان
موانع و راهکارهای مأموریت های علمی-تبلیغی طلاب خواهر در کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان بررسی شد
اختلافات
چهارشنبه 21 ارديبهشت 1390 چگونه همسر خود را كه نسبت به حجاب بي تفاوت است راهنمائي كنم؟

هر انساني قابل اصلاح است و از راه مناسب مي‏توان او را تربيت كرد. همسر شما چون مدتي طولاني در محيطي بوده كه نسبت به اين مسائل تقيد ندارند رفتارش همانند آنان است. براي تغيير در رفتار ايشان:

 

اولاً؛ بايستي بسيار با مدارا و نرمي برخورد كنيد.

ثانيا؛ انتظار تغيير سريع نداشته باشيد.

 

   1 - در صورتي كه همسرتان از جهت صفات و ويژگي هاي ديگر خوب و پسنديده است، بايد سعي و تلاش در حفظ كانون خانواده نماييد.از مجادله و نزاع بر سر اين موضوع كه جز بيشتر شدن اختلاف و فاصله شما با يكديگر چيزي ندارد اجتناب كنيد.

 

   2 - سعي كنيد حس انتخاب چادر را به عنوان حجاب برتر در او زنده كنيد. در اين راه مي توانيد با ايجاد ارتباط و ابراز علاقه و محبت هر چه بيشتر او را به خود نزديك تر كرده تا از خواسته قبلي تان بر حفظ چادر آگاه شود، تا با اختيار خود براساس خواسته قبلي شما رفتار نمايد. زن تشنه محبت شوهر است. اگر بتوانيد با محبت و احترام بيش از پيش ، اعتماد همسرتان را جلب كنيد مي توانيد او را با خواسته خود همراه كنيد.  هم چنين موانع موجود از نظر فكري و اجتماعي و ارتباطي براي انتخاب چادر را از بين برده يا آنها را تضعيف نماييد.

 

3- در صورتي كه با افرادي كه نسبت به مسائل ديني و حجاب بي اهميت هستند رابطه داريد سعي گنيد روابط خود را آنها كمتر كنيد.بايد رفت و آمدهاي فاميلي و دوستانه را طوري تنظيم كنيد كه همسر شما با خانمهاي با حجاب در فاميل بيشتر رفت وآمد داشته باشد تا بدون نياز به بحث و جدل با ايشان، به حجاب علاقمند شوند. و در اين زمينه بايد در ايام سوگواري مثل محرم و صفر يا دهه فاطميه و ... مجالس عزا در خانه برپا كنيد اگر چه مختصر باشد، اين كار همسرشما را با خانمهاي با حجاب در محله و فاميل بيشتر آشنا مي كند و در آن جوّ معنوي عزاداري موقعيّت مناسب‌تري براي آنچه خواسته ايد فراهم مي شود.

 

4- سعي كنيد برنامه هاي ديني را در زندگي خود پررنگ تر نمائيد . رفتن به سفرهاي زيارتي مانند مشهد مقدس ، كربلا و در صورت امكان سفر عمره يا حج مي تواند بسيار موثر باشد. در مراسم مذهبي مانند نماز جمعه و جلسات ديني و مذهبي او را ببريد تا در فضاي ديني قرار گيرد. شركت در اين گونه مراسم تأثير به سزايي در ايجاد روحية مذهبي همسرتان خواهد داشت.

 

5- اگر پدر و مادر و خانواده اي او متدين و با حجاب هستند از آنها بخواهيد كه با همسرتان صحبت كنند . و اگر آنها نيز پايبند به اين مسائل نبوده اند نشان دهنده اين است كه خود شما از ابتدا نسبت به اين مسأله توجه لازم را نداشته ايد و همسرتان نيز نسبت به اين مساله از لحاظ اعتقادي و تربيتي مشكل اساسي دارند كه نياز به كار بيشتر و تحكيم و بازسازي مباني عقيدتي ايشان دارد.

    در مورد حجاب همان گونه كه مي‏دانيد زماني مي‏توان با آرامش و اعتماد به نفس كافي احكام الهي را مراعات نمود كه زيربناي عقيده فرد استوار باشد و با ادله كافي به اين نتيجه رسيده باشد كه تسليم شدن در برابر احكام خداوند صراط مستقيم هدايت و شاهراه رسيدن به كمال است. درباره حجاب رسيدن به اين نكته و اعتقاد كه رعايت حجاب به نفع خود انسان است و فلسفه حجاب اين است كه انسان به وسيله حجاب خود را از اذيت و آزار انسانهاي مريض حفظ كند و خانواده و جامعه خود به اين وسيله سالم نگه دارد مي تواندبسيار موثر باشد.و به تعبير قرآن كريم "ذلِكَ أَدْنى‏ أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ ":اين(رعايت حجاب) براى آنكه شناخته گردند و اذيت نشوند، [به احتياط ]نزديك‏تر است؛(1)

اين مقوله جز با اتقان بخشيدن به مباني فكري آن گاه صفاي دل و باطن ميسور نخواهد شد.

6-  در مناسبتهاي مختلف مي توانيد در كنار هديه اي كه مورد علاقه همسرتان مي باشد كتابي در زمينه حجاب به ايشان هديه كنيد.

 

 


1- احزاب (33)، آيه 59.

 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 5311
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما