تبلیغات
اخبار
بازدید طلاب مؤسسه مجتهده امین از زندان زنان اصفهان
موانع و راهکارهای مأموریت های علمی-تبلیغی طلاب خواهر در کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان بررسی شد
مسائل دینی و مذهبی
يكشنبه 25 ارديبهشت 1390 همسرم به خدا وروز قيامت اعتقاد دارد ولي نمازش را نمي خواند چه كار كنم كه ايشان نمازش را بخواند ؟

در مورد اين موضوع توجه شما را به نكات زير جلب مي نماييم:

   رفتار شما با وي بايد به گونه‏اي باشد كه تحت تأثير اخلاق، عواطف و نحوه برخوردتان قرار گيرد به افكار و انديشه‏هاي شما - به عنوان يك فرد نماز خوان مذهبي - علاقه‏مند شود و با نفوذ در قلب و دل او، بتوانيد تغييري در فكر وانديشه وي ايجاد كنيد؛ بنابراين:

    1- شما ابتدا با عمل خود او را تشويق به نماز اول وقت و اعمال عبادي كنيد يعني خودتان نمازتان را سر وقت بخوانيد و ساير احكام واجب را به همين صورت انجام دهيد و با عمل به دستورات الهي او را دعوت به كارهاي خوب و انجام وظايف شرعي و ترك محرمات كنيد سپس در مورد اهميت نماز و تأثير مثبت عبادات براي او بگوييد يا كتابهايي كه در اين زمينه نوشته شده مثل كتاب نماز از آقاي قرائتي و يا تهيه ي نوارهاي مذهبي از كساني كه سخنان آنها جذاب و تأثيرگذار است , معاشرت با خانواده هاي متدين و ايجاد روابط خانوادگي با آنها و ارتباط دادن او با دوستاني مذهبي . شما اين كارها را به صورت غير مستقيم نيز مي توانيد انجام دهيد مثلا" اگر فاميلي داريد كه خانواده ي او از هر جهت مناسب است از آنها بخواهيد كه ابتداء آنها به شما سري بزنند و به هر نحوي كه امكان دارد با اين گونه خانواده ها ارتباط برقرار كنيد چه اينكه دوست خوب نقش بسياري مؤثري مي تواند در زندگي انسان داشته باشد.

2- اگر مشكلي براي وي ايجاد شد، با كمال خوش‏رويي و محبت به او كمك نماييد و سعي كنيد با اخلاقتان او را جذب خود كنيد تا به مرور زمان بتوانيد در او نفوذ كنيد.

3- او را سرزنش و توبيخ نكنيد (به خصوص در برابر خويشان و دوستان) و از جر و بحث و مجادله با وي پرهيز كنيد.

4- ترك نماز مي‌تواند علت‌هاي فراواني داشته باشد كه سستي عقيده به معاد يا خداشناسي و يا تأثير منفي افراد ناباب‌، مشكلات مادّي‌، سرخوردگي روحي‌، عدم آگاهي به اهميت و جايگاه نماز و تأثير آن در زندگي و... از آن جمله است‌، بايد ابتدأ علت را شناخت‌، سپس به درمان و چاره‌جويي براي آن اقدام كرد.

بسياري از انحرافات به خاطر همنشيني با دوستان ناباب در انسان ايجاد مي شود. اگر كاري كنيد كه او با اينگونه افراد كمتر رفت و آمد كند و نسبت به آنها بدبين شود قدم بزرگي در اصلاح او برداشته ايد.

5- تلاش شما براي نجات همسرتان از اين وضعيت بسيار با ارزش است، حتي اگر هيچ تأثيري بر او نداشته باشد، بنابراين با صبر و حصوله به كارتان ادامه دهيد و هرگز كاري نكنيد كه لجاجت او بيشتر شود. بلكه او را تشويق به توبه و بازگشت به اسلام كنيد و حداقل اين كه سعي كنيد مشكل انسان در افراد ديگر مثل فرزند و غيره تأثير نگذارد و اگر فعلا هم اصلاح پذير نيست، اما در آينده اميد به بازگشت و توبه را در او تقويت كنيد.

6- در صورت همكاري با شما ولو يك گام، ايشان را مورد تشويق قرار دهيد. نوع تشويق و ترغيب افراد و دعوت آن‌ها به نماز بايد با آرامش‌، اخلاق نيك‌، صبر و حوصله زياد حفظ كرامت و شخصيت افراد و... همراه باشد، و بايد تلاش كرد كه بيشتر از راه‌هاي غير مستقيم بهره جست و با شركت در مناسبات و مراسمات ديني مثل نماز جمعه و جماعت‌، دعاهاي مختلف‌، سخنراني‌هاي مذهبي و ديني و... به طور نامحسوس و غير مستقيم افراد را به نماز ترغيب و تشويق نمود.

7- صفات پسنديده و نقاط مثبتي كه در ايشان هست را مد نظر قرار دهيد و همواره ايشان را به خاطر آن ويژگي هاي مثبت مورد احترام و تكريم قرار دهيد.

نكته اي كه در آخر لازم است به آن توجه داشته باشيد اين كه انتظار نداشته باشيد ايشان سريعا تغيير كند و فردي نماز خوان و مطابق ميل شما باشد . تغييرات در اخلاق و رفتار افراد معمولا به تدريج مي باشد . بنابراين با صبر و حوصله پيش رويد و انتظار تغييرات سريع نداشته باشيد.

 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 12588
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما