تبلیغات
اخبار
بازدید طلاب مؤسسه مجتهده امین از زندان زنان اصفهان
موانع و راهکارهای مأموریت های علمی-تبلیغی طلاب خواهر در کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان بررسی شد
امام حسین (علیه السلام)
يكشنبه 18 ارديبهشت 1390 بنده به اين سئوال اعتقادي ندارم ولي نحوه پاسخ به چنين سئوالاتي را ميخواهم: برخي مسائل ديني و اسلامي با سياستهاي انگليسي وارد دين شده است از جمله ظاهراً سينه زني وجود نداشته و وارد شده است؟

مسأله گريه و عزادارى بر حضرت سيدالشهدا (عليه السلام)  از  افضل قربات است و فلسفه‏هاى سازنده و تربيتى متعددى دارد از جمله:

  1- توجه به هدف قيام امام حسين كه همانا احياى ارزش‏هاى دينى و جلوگيرى از انحراف بود.

  2- زنده داشتن ياد و تاريخ پرشكوه نهضت حسينى،

  3- الهام بخش روح انقلابى و ستم ستيزى،

  4- پيوند عميق عاطفى بين امت و الگوهاى راستين،

  5- اقامه مجالس دينى در سطح وسيع و آشنا شدن توده‏ها با معارف دينى،

  6- پالايش روح و تزكيه نفس،

  7- اعلام وفادارى نسبت به مظلوم و مخالفت با ظالم و ... .

       اما اصل عزادارى و سوگوارى از خود اهل بيت(عليهم السلام) است ولى چگونگى آن تا حدود زيادى با شيوه‏هاى قومى و ملى عجين شده است و اين آميزش تا زمانى كه مشتمل بر خلاف شرع نباشد اشكالى ندارد.

«زنجيرزنى»، از هندوستان و پاكستان به ايران آمده است. از آنجا كه برخى به وضع نامناسبى با زنجير عزادارى كرده و موجب زخمى شدن بدن و خون آمدن آن مى‏گشت، برخى از علما به حرمت آن فتوا دادند؛ ولى اگر اين عمل به شيوه‏اى انجام شود كه موجب صدمه به بدن و تقبيح عاقلان نگشته و زمينه را براى وهن آموزه‏هاى عاشورا فراهم نسازد، اشكالى ندارد؛ چنان كه در عموم عزادارى‏هاى ايران در خصوص زنجيرزنى، به دليل رعايت شؤون عزادارى اين نوع سوگوارى رايج است.موسوعة العتبات المقدسة، ج 8، ص 378.

    اصل سنت «سينه زنى» در ميان عرب‏ها رايج بوده و بعدها به صورت موجود درآمده است كه با انتخاب نوحه‏هاى سنگين، حركات دست بر سينه مى‏خورد. اين‏گونه عزادارى ابتدا به صورت فردى بوده و زمانى كه سوگوارى علنى و گسترده شد - خصوصاً در زمان صفويه - به شكل گروهى درآمده است.موسيقى مذهبى ايران، ص 26.

 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 3204
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما