تبلیغات
اخبار
بازدید طلاب مؤسسه مجتهده امین از زندان زنان اصفهان
موانع و راهکارهای مأموریت های علمی-تبلیغی طلاب خواهر در کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان بررسی شد
حساب و سنجش اعمال
سه‌شنبه 13 ارديبهشت 1390 آيا اين نظريه حقيقت دارد كه در روز قيامت براي جلب رضايت بانوي دو عالم حضرت زهرا (سلام الله عليها) تمام گناهكاران امت پيامبر را مي بخشند و بدون سوال وارد بهشت مي شوند؟

شفاعت كه از مسائل مهم و مورد اعتقاد مذهب ما شيعيان است از مسلمان مي باشد. از طرفي مقام و منزلت و بزرگواري اهل بيت در نزد خداوند متعال بسيار والا و ارجمند است. احاديث و روايات در اين زمينه بسيار فراوان است و ما اين مطلب را هم بايد مد نظر داشت كه از اهل بيت علهيم السلام رواياتي هم وارد شده كه شفاعت ايشان شامل حال بعضي نمي شود از پيامبر اكرم نقل شده كه شفاعت ما شامل حال كسي كه نماز را سبك شمارد نمي شود و…

و در مورد اين پرسش چند نكته بيان مي شود: اول اينكه حضرت زهرا السلام ا… عليها, بنا بر حديث قدسي سبب خلقت حضرت پيامبر و اميرالمومنين بوده اند: يا احمد لولاك لما خلقت الافلاك و لو لا علي كما خلقتك و لولا فاطمه لما خلقتكما «اي احمد! اگر تو نبودي عالميان و كرات را خلق نمي كردم و اگر علي نبود تو را خلق نمي كردم و اگر فاطمه نبود شما (احمد و علي) را خلق نمي كردم».

آري مادرمان فاطمه آن بانوي بزرگواري بوده و هستند كه پيامبر با ديدن ايشان مي فرمودند من بودي بهشت را مي شنوم.

دوم اينكه شفاعت در قيامت شامل حال امت مي شود ولي در برزخ شفاعت نيست. در قيامت تمام گناهكاران از محبان اهل بيت اگرچه ممكن است برخي به طور موقت وارد جهنم شوند, ولي در نهايت به خاطر شفاعت اهل بيت وارد بهشت مي شوند.

سوم اينكه شفاعت اهل بيت پيامبر تنها شامل آن كساني مي شود كه حداقل حب آنها را در دل داشته باشد و لذا شامل آن كساني كه دشمن آنها باشند نمي شود.

آنچه كه از مجموع روايات برداشت مي شود اين است كه اگر انسان ايمان به خدا و قيامت داشته باشد و اهل عناد و لجاج در دين و كفر نفاق نباشد اميد زيادي به اين كه مورد شفاعت قرار گيرد هست. چنانچه در تفسير فرات از امام صادق(ع) نقل شده كه فرمود جابر به امام باقر(ع) عرض كرد يابن رسول الله حديثي از جده ات فاطمه(س) برايم حديث كن. جابر همچنان مطالب امام را در خصوص شفاعت فاطمه(س) در روز قيامت ذكر مي كند تا مي رسد به اينجا كه امام ابو جعفر فرمود: پس به خدا سوگند كسي از مردم باقي نمي ماند مگر كسي كه اهل شك باشد و از عقايد اسلام ايمان راسخ نداشته باشد و يا كافر و يا منافق باشد  (تفسير فرات، ص 114 - 113).

روايتي كه درباره شفاعت حضرت زهرا در سوال آمده است اشاره به مقام و منزلت حضرت زهرا نزد خدواند دارد, به اين معني كه حضرت زهرا چنين آبروئي نزد خداوند دارد كه اگر بخواهد مي تواند جميع امت را با شرايط شفاعت, شفيع باشد, يعني همان منزلتي كه پيامبر دارا است كه در قرآن آمده است كه «فلسوف يعطيك ربك فترضي[1]», يعني خداوند آنقدر به تو مي دهد تا راضي شوي و در روايات در تفسير آيه آمده است كه مقصود از آن شفاعت است. و چون اهل بيت نور واحد هستند, پس در حقيقت آنچه براي پيامبر است براي حضرت زهرا و فرزندان او نيز مي باشد.

پس شفاعت منوط به شرايطي است كه تحصيل آنها در دست ما مي باشد كه با تحصيل آنها شايد مورد شفاعت قرار گيريم و اينگونه نيست كه معصومين هر كسي را كه بخواهند و او لياقت نداشته باشد انتخاب كنند و درباره او يقينا هم به مقتضا و مقدار لياقتشان مورد شفاعت قرار مي گيرند.

براي آگاهي بيشتر به حق اليقين – علامه محمد باقر مجلسي (رحمه ال… عليه) مراجعه نماييد.

 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 4256
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما