فهرست
تبليغات

  

پاسخگویی پیشگام
پنجشنبه 23 اسفند 1397 حضور زنان در ورزشگاه ها

حضور زنان در ورزشگاه ها

مقدمه:
اسلام موافق با شادی و نشاط و تحرک جوان چه زن و چه مرد می باشد در دستورات ائمه اطهار علیهم السلام تاکید شده بخشی از زندگی مومن باید تفریحات سالم بیاشد تا بتواند وظائف دنیایی و آخرتی خود را به بهترین شکل انجام دهد اما نکته حائز اهمیت   توجه به جار چوب ها و ملاک های شرعی و عقلی در این گونه امور است زیرا شیطان در کمینگاه بوده و از فرصتی برای فریب و هلاکت ما بهره می برد.یکی از مسائل پرحاشیه و چالش حضور زنان در ورزشگاه ها برای دیدن مسابقات ورزشی مردان می باشد که در این نوشتار به طور مختصر به آن پرداخته می شود.
برای رسیدن به جواب چهار مطلب مورد بررسی و نظر قرار می گیرد تا  به حکم شرعی واسلامی آن به دور از هر گونه افراط و تفریط و جهت گیری و غرض ورزی گروهی وسیاسی برسیم.
الف-حکم شرعی نگاه زن به بدن مرد :
در آیات 30 و 31 نور دستور عمومی خداوند نسبت به مردان و زنان مومن کنترل چشم و دوری از نگاه به نامحرمان می باشد
درابتدای آیه 31 از سوره نور خداوند می فرماید: (وَ قُلْ لِلْمُوْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ اَبْصارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ و به زنان با ایمان بگو چشم هاى خود را [از نگاه هوس آلود] فرو گیرند، و دامان خویش را حفظ کنند )
بر اساس این آیه و آیات و روایات متعدد مراجع معظم تقلید نگاه زن و مرد نا محرم را حتی بدون قصد لذت به بدن یکدیگر حرام می دانند ،لازمه حضور زنان در ورزشگاها نگاه به بدن نامحرمان مخصوصا در ورزش هایی مثل فوتبال و کشتی می باشد در این باره فتاوای مراجع تقلید بدین شرح است:
پرسش:آيا ديدن ورزش فوتبال، كشتى و مانند آن، كه مردان با شورت و زيرپوش بازى مى كنند، از نزديك براى زنان جايز است؟
همه مراجع (به جز بهجت، تبريزى و سيستانى): خير، نگاه زن به بدن مرد نامحرم، جايز نيست؛ هر چند بدون قصد لذت باشد. 
آيه اللّه  بهجت: بنابر احتياط واجب جايز نيست.
آيه اللّه  تبريزى: اگر به قصد لذت يا ترس افتادن به گناه باشد، نگاه به بدن آنان جايز نيست.
آيه اللّه  سيستانى: در ورزش فوتبال اگر نگاه با قصد لذت يا ترس افتادن به گناه باشد، حرام است و در ورزش كشتى بنابر احتياط واجب، بدون قصد لذت نيز جايز نيست.  
ب-وجود مفسده  در حضور زن ومرد با هم  در ورزشگاه ها :
لازمه ی حضور زن و مرد در فضاهای احساسی و شور انگیز مانند ورزشگاه ها مفسده و ترس وقوع در گناه و مفاسد اخلاقی می باشد .
در مورد مفاسد اخلاقی این نکته باید مورد توجه قرار گیرد که ملاک یقین داشتن به وقوع گناه نیست بلکه ترس عقلایی افتادن در گناه می باشد ،دستورات اسلامی در مورد ارتباط و تعامل زن و مرد در محیط اجتماع بیانگراین نکته می باشد که باید در ارتباط و مراودات از افتادن در خطر بی تقوایی و بی عفتی پیشگیری کرد از این جهت دستور به پوشش و حجاب و نازک نکردن صدا در برابر نامحرم و عدم جلب توجه می دهد وقتی مشاهده می کنیم که حضور زن و مرد در فضای ورزشگاه ها لازمه اش آسیب زدن به فضای اخلاقی و تربیتی جامعه است عقل حکم می کند احساسی تصمیم نگرفته وزمینه مفسده و بی اخلاقی را فراهم نکنیم.
ج-ضرورت نداشتن حضور زن  در ورزشگاه های مردان:
همانطور که در ابتدای بحث اشاره شد اسلام با شادی و نشاط و ورزش و فعالیت زن و مرد در محیط اجتماع مخالف نیست اما آنچه که حاکم در ارتباطات اجتماعی زن و مرد در محیط اجتماع می باشد ضرورت عقلی و احتیاجات طبیعی است . وقتی که فضاهای ورزشی و اختصاصی بانوان درورزش و ورزشگاه های مختص به آن ها در فضای جمهوری اسلامی  و به برکت انقلاب اسلامی ایجاد شده و اهتمام مسئولین بر گسترش ورزش بانوان می باشد دیگر چه ضرورتی به حضور زن و مرد به صورت همزمان در ورزشگاه ها می باشد حتی اگر زنان علاقمند به تماشای ورزش مردان هستند رسانه این زمینه را فراهم کرده البته باید مسائل دینی آن نیز مورد توجه قرار گیرد ،در این باره مراجع معظم می فرمایند:

پرسش :حكم تماشاى كشتى گيران و ساير ورزشكاران با بدن نيمه برهنه از تلويزيون براى بانوان چگونه است؟
آيات عظام امام، سيستانى، فاضل، نورى و وحيد: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد و باعث مفسده هم نشود، اشكال ندارد.
آيات عظام بهجت، صافى: با توجه به اينكه نگاه به اين نوع برنامه ها باعث فساد و تهييج شهوت مى شود، جايز نيست.
آیت الله مکارم شیرازی: تماشاى مسابقاتى نظير كشتى و شنا و جز آن براى زنان از تلويزيون جايز نيست، ولى مسابقاتى نظير فوتبال و واليبال و جز آن كه قسمت عمده بدن بازيكنان پوشيده است جايز است، مشروط بر اينكه مفسده خاصّى نداشته باشد.
آيات عظام تبريزى و خامنه اى: اگر به طور غير زنده پخش شود و قصد لذت و ترس افتادن به حرام نباشد، اشكال ندارد. 
تبصره. پاسخ ياد شده در جايى است كه مردان ورزشكار و كشتى گير، ناشناس باشند وگرنه به فتواى مراجع تقليد، تماشاى آن حرام است.
د-حضور زنان در ورزشگاه تخلف از قانون:
از ابتدای انقلاب اسلامی قانون اجازه ورود زنان در ورزشگاه ها را نداده است و حتی در مواقعی که افرادی بنا داشتند هنجار شکنی کنند مراجع معظم تقلید و مخصوصا مقام معظم رهبری مخالفت خود را ابراز نموده اند.
در دورانی که موضوع ورود زنان به ورزشگاه ها مطرح شد و وزارت کشور دستور رئیس جمهور را اجرا نمود، رهبر انقلاب در هامش گزارش فرماندهی نیروی انتظامی نوشتند: «به وزارت کشور: این کار ممنوع و خلاف است و سرپیچی از آن تخلف محسوب می شود». 
نتیجه گیری :
با توجه به چهار مطلبی که به اختصار بیان شد مناسب است فتوای آیت الله مکارم شیرازی که در سایت معظم له موجود است را به عنوان نتیجه گیری بیان کنیم:
جو حاکم در ورزش گاه ها برای حضور زنان مناسب نیست و شکی نیست که اختلاط جوانان وآزاد بودن آنها سرچشمه مشکلات زیادی از نظر اخلاقی و اجتماعی می شود؛ اضافه بر این در بعضی انواع ورزش، مردان پوشش مناسبی در برابر زنان ندارند؛ بنابراین لازم است از حضور در این برنامه ها خودداری کنند بخصوص اینکه این برنامه ها را از رسانه ها می توانند ببیند و حضور آنها ضرروتی ندارد.

حجت الاسلام امیر صالحی کارشناس فقه مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی



 
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 2899
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما