صاحب معالم

ابو منصور حسن بن زين‏الدين، فرزند شهيد ثانى، معروف به صاحب معالم، در سال (959 ه'.ق.) در روستاى جباع از توابع جبل عامل لبنان به دنيا آمد. پدرش مى‏پنداشت اين فرزند زنده نمى‏ماند؛ زيرا پيش از اين چند فرزند خود را از دست داده بود.

برخى از فقيهان درباره نسبت صاحب معالم با صاحب مدارك چنين اظهار داشته‏اند: شهيد ثانى، مادرِ پدرِ صاحب مدارك (سيد نورالدين على بن حسين ابن ابى‏الحسن موسوى جبعى عاملى) را به همسرى اختيار كرد كه شيخ حسن (صاحب معالم) يكى از ثمرات اين ازدواج است. سپس دختر خود را كه از زن ديگرش بود به همسرى سيد نورالدين درآورد كه ثمره اين وصلت هم صاحب مدارك بوده است؛ بنابراين صاحب معالم دايى و عموى صاحب مدارك است

استادان‏

شيخ حسن به مدت چهار سال و به قولى هفت سال تحت تربيت عالمانه پدر بزرگوارش قرار گرفت. پس از شهادت پدر چند سالى نيز در زادگاه خود به سر برد و از محضر عالمان فرهيخته آن ديار استفاده كرد. استادان او در لبنان عبارتند از:

1. سيد على صائغ. 2. سيد نورالدين على موسوى.3. شيخ احمد بن سليمان نباطى عاملى. 4. شيخ حسين بن عبدالصمد حارثى همدانى.5. ملا عبداللَّه يزدى، هنگام حضور در جبل عامل. شيخ حسن زمانى كه به حد بلوغ جسمانى و عقلانى رسيد، همراه صاحب مدارك به نجف اشرف مهاجرت كرد و تا اواخر عمر شريفش در آن جا ماندگار شد.

ستادان او در نجف عبارتند از: 1. ملا عبداللَّه يزدى؛شيخ در نجف منطق و رياضيات را از ملا عبداللَّه يزدى فراگرفت. 2. مقدس اردبيلى؛

صاحب روضات به نقل از كتاب حدائق المقربين مى‏نويسد: هنگامى كه صاحب معالم و صاحب مدارك وارد عراق شدند و به حضور مقدس اردبيلى رسيدند درخواست كردند تا مراتب و مطالبى كه در اجتهاد دخالت دارند به آنان بياموزد. مقدس پذيرفت و نخست مقدارى از فن منطق به آن‏ها تعليم داد. سپس به آن‏ها دستور داد تا اصول فقه را بخوانند و مخصوصاً متعرض شد بهترين كتابى كه در اصول تأليف شده شرح عميدى است. شيخ پس از آن كه مراتب علمى را از جناب مقدس فراگرفت و خواست به وطن بازگردد از مقدس درخواست كرد تا مطالبى را محض تذكر و پند براى او مرقوم بدارد. مقدّس هم چند حديثى در ورقه‏اى گرد آورد و در پايان آن نوشت: «اين احاديث را احمد طبق درخواست دوست ارجمندش گرد آورده تا فرمان او را امتثال كرده و مراتب خشنودى او را به دست آورده باشد.

شاگردان

شيخ بعد از رسيدن به كمالات علمى وقتى به زادگاه خويش برگشت شاگردان زيادى تربيت نمود كه بسيارى از آن‏ها عالمان بزرگى بودند. به نام بعضى از آن‏ها اشاره مى‏شود: 1. نجيب‏الدين على بن محمد بن مكى عاملى جبيلى.

2. سيد نورالدين على موسوى، معروف به نورالدين صغير. 3. شيخ محمد، پسرش.

4. شيخ على، پسر ديگرش. 5. سيد نجم‏الدين بن محمد حسينى عاملى سكيكى.

6. سيد على حسينى عاملى. 7. شيخ عبدالسلام حر عاملى مشغرى.

8. شيخ محمد حر عاملى مشغرى. 9. سيد محمد حسينى عاملى.

10. على بن محمد حر عاملى مشغرى.

ويژگى‏هاى اخلاقى

1- بى اعتنايى به دنيا:نقل شده است كه صاحب معالم آذوقه بيش از يك هفته خود را جمع نمى‏كرد، تا بدينوسيله با بينوايان همدردى كرده و خود را شبيه ثروت‏اندوزان نكرده باشد.

2. عشق به حضرت ولى‏عصر(عج)

سالى كه صاحب معالم به مكه مكرمه مشرف شد به همراهان خود گفت: اميدوارم امسال به زيارت حضرت ولى‏عصر (عج) نائل شوم، زيرا آن حضرت هر سال به مكه مشرف مى‏شود.

در عرفات از يارانش خواست كه او را در خيمه تنها بگذارند تا به دعا و امور مربوط به آن روز بپردازد. او در حالى كه به راز و نياز با خداى خود مشغول بود مرد ناشناسى وارد خيمه شد و سلام كرد و نشست. صاحب معالم از ديدار آن بزگوار چنان مبهوت شد كه نتوانست سخنى بگويد. حضرت سخنانى بر او فرموده بود كه او فراموش كرده بود. وقتى حضرت از خيمه خارج شد او با تنى لرزان و شگفت زده بيرون آمد و براى دوستانش تعريف كرد: «... وى به گمانم همان آيت حق و همان نهايت آرزوى من بود. از خيمه به دنبال او خارج شدم ولى متأسفانه كسى را نديدم.

آثار صاحب معالم

1. منتقى الجمان فى احاديث الصحاح و الحسان در حديث؛ وى در اين اثر از ميان انواع حديث، به حديث صحيح و حسن اكتفا نموده و اين كتاب را به سبك «الدرر المرجان» علامه حلى تأليف كرده است

2. التحرير الطاووسى در رجال؛ صاحب معالم اين كتاب را از كتاب «حل الاشكال فى معرفه الرجال» نوشته سيد جمال‏الدين احمد بن موسى بن طاووسى الحسنى استخراج كرده است. سيد بن طاووس كتابى در رجال تأليف كرد و اسم آن را «حل الاشكال فى معرفة الرجال» گذاشت و آنچه در كتابهاى پنجگانه رجالى (رجال نجاشى، فهرست الطوسى و رجال او، الضعفا ابن غضائرى، اختيار از كتاب كشى شيخ طوسى) بود در اين كتاب جمع كرد.

3. جواب المسائل المدنيات؛ اين كتاب پاسخ سه سؤال سيد محمد بن جوبير از صاحب معالم است. در سؤال اول آمده: آيا خمس در زمان غيبت حلال است؟ آيا پرداخت آن واجب نيست و مطالبى كه مربوط به اين مسئله است. در سؤال دوم آمده: آيا غيبت كردن از مخالفان جايز است و مطالب مربوط به مسئله غيبت. سؤال سوم در اصل كتاب نيامده است.

4. مناسك حج؛ ظاهراً صاحب معالم اين كتاب را در راه مكه نوشته است و آن را با آداب سفر شروع كرده و سپس آداب مدينه منوره را آورده است. اين كار وى خلاف عادت متعارف بوده؛ چون عالمان ديگر، اعمال مدينه را در آخر ذكر مى‏كرده‏اند و او در اين باره معذور بوده چون مدينه را قبل از مكه مكرمه زيارت كرده بود. روش او اين طور بوده كه اول حكم را متذكر شده، سپس دليل آن را از اخبار صحيحه يا حسنه مى‏آوردند. همان طورى كه سيد محسن امين گفته - نسخه‏اى از اين كتاب پيش من است - به اين كتاب در جبل عامل مى‏توان دست يافت. ظاهراً اين كتاب دچار آتش سوزى شده و صفحاتى از اول و آخر آن سوخته است.

5. حاشيه بر مختلف؛ حاشيه مبسوطى است بر كتاب مختلف علامه كه در يك جلد قرار گرفته است. نسخه‏اى از آن به خط مؤلف در نزد صاحب تكمله امل الآمل سيد حسن صدر موجود است.

6. مشكات القول السديد در اجتهاد و تقليد؛ اين كتاب در معنى اجتهاد و تقليد است.

7. ديوان اشعار؛ اين ديوان را شاگردش شيخ نجيب‏الدين على بن محمد بن مكى عاملى جمع‏آورى كرده است.

معالم‏الدين و ملاذالمجتهدين كتاب معالم از مشهورترين تصانيف شيخ حسن است كه بدين وسيله صاحب معالم شناخته شد و در تاريخ ماندگار گشت. معالم از يك مقدمه و دو قسمت مهم اصول و فقه تشكيل شده بود كه به مرور زمان قسمت فقه آن جدا شده و قسمت اصولش مورد توجه دانشوران در تدريس قرار گرفته است.

فرزندان

صاحب معالم دو فرزند داشت كه هر دو از معظم له اجازه اجتهاد داشتند. آن دو بزرگوار يكى ابوجعفر محمد، پدر شيخ على و ديگرى شيخ زين‏الدين‏اند كه هر دو از دانشمندان معروف اين سلسله‏اند. يكى ديگر از پسرانش شيخ ابوالحسن على است كه تا به حال اثرى از او به دست نيامده، و در تراجم و فهرستها فقط از او نام برده شده است.

وفات‏

صاحب معالم پس از سالها تلاش و كوشش خستگى‏ناپذير در راه اسلام سرانجام در اول محرم سال (1011 ه'.ق.) در 52 سالگى در زادگاه خود به رحمت ايزدى پيوست .

 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

كنگره بين المللي شهيدين
مجری سایت : شرکت سیگما