كتابچه آشنايي با محصولات مركز احياي آثار اسلامي منتشر شد
 
كتابچه آشنايي با محصولات مركز احياي آثار اسلامي منتشر شد
مركز احياي آثار اسلامي از زير مجموعه‌هاي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي است كه در زمينه بازشناسايي و تدوين متون قديمي از علماي سلف مي‌كوشد.
در چكيده آثار موضوعي اين مركز علمي مي خوانيم: ميراث مكتوب و آثار باقي مانده از انديشمندان سلف سرمايه علمي فكري و ديني است كه از از يك سو زيربناي انديشه اخلاق، اعتقادات و احكام شريعت و تكاليف دني جامع است و از ديگر سو منشا تمدن اسلامي و نماد هدايت ديني و فرهنگي مسلمان به شمار مي آيد كه يا توجه به شرايط زماني و ضرورت هاي نوين پژوهشي و نياز روز افزون دانش پژوهان و محققان علوم اسلامي در حوزه هاي علميه و مراكز علمي و پؤوهشي براي دست يابي به معرفت ديني و شناخت انديشه هاي رهبران و متفكران اسلامي، باز شناساندن آن و سپس تحقيق و تصحيح و نشر انها در قالب نو ضرورتي انكار ناپذير است.
در اين كتاب فعاليت هاي علمي اين مركز را در موضوعات علمي ميراث فقهي و اصولي، ميراث فلسفي و كلامي، ميراث اخلاقي و عرفاني تشريح كرده است و در هر بخش كتاب هاي تصحيح شده ذكر شده است.
در بخش پروژه ميراث فلسفي و كلامي در زمينه رسائل جبر و اختيار، تا به حال بيست و دو رساله علمي در دستور كار قرار گرفته است كه مي توان به جبر و اختار شيخ طوسي، جبر و اختيار محمد دهدار، خلق الاعمال عباس بن مسلم اقاسي، في الطلب و الاراده سيد محمود شاهرودي اشاره كرد.
در اين كتاب در شرح فعاليت هاي مركز احياي آثار مي خوانيم: در پروژه فقهي و اصولي تلاش شده است تا موضوعاتي از فقه شيعه و نيز برخي از آثار پر اهميت اصولي شناسايي و براي احيا آماده شود كه ده موضوع ارث زوجه، ازدواج موقت، حجاب، ربا، تقليد، امر به معروف، حدود، تقيه، زمين، وقف و صدقات تاييد شده است كه پروژه ارث زوجه از موضوعاتي است كه به دليل اينكه بين اهل سنت و شيعه اختلافات گسترده اي دارد، در دستور كار قرار گرفته است.
 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

كنگره بين المللي شهيدين
مجری سایت : شرکت سیگما