الحقيبة مناظراتٌ و محاوراتٌ در اين اثر مجموعه اي از مناظرات و گفتگوهاي مربوط به اعتقادات شيعه اماميه گردآوري و حقانيت اين اعتقادات با استدلال اثبات شده است .
نويسنده: العاملي ، سيد مصطفي مرتضي محقق العاملي ، سيد محمد مرتضي
ناشر: انتشارات رشيد
ناشر اصلي: قم
قطع: گالينگور
تعداد صفحات: 512
نوبت و سال انتشار: نوبت اول 1388ش
قيمت: 110000
شابك: 6 -78-9937-964-978
چكيده:
در اين اثر مجموعه اي از مناظرات و گفتگوهاي مربوط به اعتقادات شيعه اماميه گردآوري و حقانيت اين اعتقادات با استدلال اثبات شده است .
موضوع: كلام اسلامي چكيده : در اين اثر مجموعه اي از مناظرات و گفتگوهاي مربوط به اعتقادات شيعه اماميه گردآوري و حقانيت اين اعتقادات با استدلال اثبات شده است . نگارنده، سعي كرده است بسياري از شبهاتي را كه از جانب مخالفين شيعه متوجه آن‌هاست به نحوي پاسخ گويد و بدعت خ
توضيحات:
در اين اثر مجموعه اي از مناظرات و گفتگوهاي مربوط به اعتقادات شيعه اماميه گردآوري و حقانيت اين اعتقادات با استدلال اثبات شده است . نگارنده، سعي كرده است بسياري از شبهاتي را كه از جانب مخالفين شيعه متوجه آن‌هاست به نحوي پاسخ گويد و بدعت خواندن برخي از اعتقادات شيعه را نيز رد نموده و استدلال‌هايي در جواب مخالفان ارائه كند در همين راستا وي ادله اي درباره بدعت نبودن شهادت دادن چهل مؤمن براي شخصي كه از دنيا رفته و مشروعيت تلقين و شهادتين براي‌ ميت و ديدگاه‌هاي اهل سنت در اين باره ذكر كرده و اتهامات وارده از سوي اهل سنت به شيعه در اين زمينه را بي اساس خوانده است. وي در ادامه به تشريح نسخ شرايع سابق و مفهوم نسخ اديان ديگر و بيان ماهيت امت مرحومه پرداخته است . همچنين در تكميل بحث از ميت به تشريع شفاعت مؤمن براي مؤمن ديگر وتشريع تلقين براي ميت پرداخته و رواياتي در اين زمينه نقل كرده است . همچنين به بحث درباره كيفيت حساب و كتاب اعمال در قبر پرداخته و ويژگي‌هاي عالم برزخ و ماهيت احكام و احساسات انسان‌ها در آن عالم پرداخته و به تفسير حقيقت مرگ و نقش روح در درك عذاب و لذت مي‌پردازد. وي به برخي‌ديگر از حقايق عالم برزخ اشاره كرده و نقش آرزوهاي‌ طولاني و دراز در وضعيت انسان‌ها در برزخ، مفهوم تقاضاي انسان براي رجوع به دنيا پس از ورود او به عالم برزخ ، حقيقت بهشت و جهنم برزخي ، شباهت بين خواب و عالم برزخ ، تجرد عالم برزخ و مفهوم حشر و آيات و روايات دلالت كننده بر آن را مورد شرح و بررسي قرار داده است . در فصل هاي بعدي كتاب نويسنده مباحثي درباره امامت و اينكه امامت از اصول دين است ارائه‌ كرده و پاسخ شبهات مطرح شده از سوي اهل سنت را در اين زمينه داده است. در همين راستا، نگارنده به آيات مربوط به خلافت اشاره كرده و به تبيين صفات يك خليفه الهي اعم از پيامبر يا امام مي‌پردازد و عصمت را يكي از ويژگي‌هاي حتمي آنها دانسته و ادله اثبات و ضرورت عصمت آنان را بيان مي‌كند. وي‌ همچنين كيفيت شناخت امام را بررسي‌كرده است و تعيين امام را امري الهي دانسته است كه در صلاحيت مردم نيست. وي همچنين به اختيارات امام معصوم (ع) نيز اشاره كرده و علت ذكر نشدن نام ائمه در قرآن را بررسي‌ نموده است. نويسنده در فصل بعدي‌كتاب به اعتقادات شيعه براي اقامه عزا براي امام حسين (ع) اشاره كرده و به برخي از شبهات در اين زمينه پاسخ داده است . افتراء به شيعيان در مورد سبّ صحابه، بيان علت حضور نيافتن امير المؤمنين علي (ع) در جنگ‌هاي عصر خلفاء، علت ابتلاي مؤمن به بلايا و توسعه براي كافر و سنت هاي الهي در اين زمينه، معناي استرجاع در مصائب و بلايا، تشريع فاتحه خواندن بر ميت و ثواب قرائت بر قبر او و دعا كردن براي ميت ، مشروعيت جمع بين دو نماز ، اعتقاد شيعه در مورد عروج جسماني پيامبر اسلام (ص) و پاسخ شبهاتي در اين زمينه، استدلال آيات و رواياتي در اثبات معراج جسماني، معناي خلق شدن آسمان‌ها و زمين در شش روز، اثبات افضليت امير المؤمنين علي (ع) بر انبياي الهي و استدلال به قرآن و روايات در اين زمينه، پاسخ شبهاتي در مورد نحوه خلقت حضرت عيسي ع) و معجزات ايشان، معناي زمين‌هاي هفت گانه و وجود بهشت و جهنم و مكان آنها ، بطلان قول به تثليث و شرك آميز بودن آن ، معناي تفضيل قوم بني اسرائيل بر عالميان، فضيلت حضرت فاطمه (س) و برتري ايشان بر حضرت مريم ‌با استفاده از آيات قرآن و روايات از ديگر مسائل مطرح شده در اين كتاب است كه نويسنده با رويكردي دفاعي از شيعه به تحليل آنها پرداخته است .
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

مطالب مرتبط

تعداد بازديد اين صفحه: 2155
   
   
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما