0
محرق القلوب؛ غم‌هاي جانسوز در اين نوشتار، شرح مبسوط ماجراي كربلا و جريان شهادت امام حسين و مصائب متعددي كه بر آن حضرت و ياران و خاندان ايشان رفته است
نويسنده: نراقي، محمد مهدي بن ابي‌ذر به كوشش :نظري منفرد، علي
ناشر: انتشارات سرور
ناشر اصلي: قم
قطع: گالينگور
تعداد صفحات: 672
نوبت و سال انتشار: نوبت اول 1388ش
قيمت: 85000
شابك: 1- 51- 6314- 964- 978
چكيده:
در اين نوشتار، شرح مبسوط ماجراي كربلا و جريان شهادت امام حسين و مصائب متعددي كه بر آن حضرت و ياران و خاندان ايشان رفته است و گوشه‌هايي از مصائب رسول خدا(ص)، حضرت علي(ع)، فاطمه زهرا(س)، امام حسن مجتبي(ع)، امام موسي بن جعفر(ع)، و امام رضا(ع)، نيز ذكر شده است.
موضوع: تاريخ و سيره
توضيحات:
در اين نوشتار، شرح مبسوط ماجراي كربلا و جريان شهادت امام حسين و مصائب متعددي كه بر آن حضرت و ياران و خاندان ايشان رفته است و گوشه‌هايي از مصائب رسول خدا(ص)، حضرت علي(ع)، فاطمه زهرا(س)، امام حسن مجتبي(ع)، امام موسي بن جعفر(ع)، و امام رضا(ع)، نيز ذكر شده است. نگارنده، يكي از اعلام قرن دوازدهم و سيزدهم و از جمله مشاهير علماي اين دو قرن به شمار مي‌رود. وي سي سال از عمر شريفش را در محضر ملا اسماعيل خواجويي مازندراني شاگردي كرد. وي تأليفات زيادي در زمينه‌هاي مختلف اسلامي مانند فقه، اصول فقه، اخلاق و فلسفه اسلامي دارد كه كتاب حاضر يكي از تأليفات ارزشمند ايشان در مورد مصائب اهل بيت به ويژه مقتل امام حسين (ع) واصحاب آن حضرت مي‌با‌شد كه در ضمن بيست مجلس به مصائب آنان پرداخته است. اين اثر با وجود گذشت بيش از دو قرن از تأليف همواره كمياب دور از دسترس محققان تاريخ اسلام و سيره بوده است. در مجلس اول برخي از مصائب و آزارهايي كه بر رسول خدا (ص) وارد شده است و وقايع مهم دوران نبوت آن حضرت به تصوير كشيده شده است. در مجلس دوم ابتدا مناقب حضرت زهرا (س) و سپس مصائب آن بانوي گرامي اسلام بيان شده است. در مجلس سوم ابتدا مناقب اميرالمومنين علي (ع) و سپس انواع فتنه‌ها و مصائب آن حضرت پس از رحلت پيامبر اكرم بيان گرديده است. در مجلس چهارم گوشه‌هايي از مظلوميت امام حسن مجتبي(ع) و جريان شهادت ايشان بيان شده است. در مجلس‌هاي پنجم تا هجدهم از كتاب، ابتدا جريان رفتن امام حسين(ع) از مدينه به مكه و وداع ايشان با بني هاشم در پي تهديدهاي بني‌اميه و نامه‌هاي مكرر اهل كوفه نقل شده است و سپس جريان فرستادن مسلم‌بن عقيل و پاداش گريه بر مصائب اهل بيت بيان شده و حركت امام حسين(ع) از مكه به كربلا و حوادث مربوط به آن شرح داده شده است. نگارنده، در ادامه به وارد شدن امام حسين(ع) به سرزمين كربلا و رويارويي آن حضرت با حربن يزيد رياحي و شهادت حر و ساير ياران امام مانند زهيربن حسان اسدي، زهيربن قين بجلي، وهب‌بن عبدالله، مسلم‌بن عوسجه، هاشم‌بن عتبه، حبيب‌بن مظاهر، غلام سياه (جون) و عابس و نحوه اقامه نماز جماعت ظهر توسط امام حسين(ع) در روز عاشورا را تشريح نموده است. در بخش‌هاي ديگر شهادت قاسم‌بن الحسن(ع)، عباس‌بن علي(ع)، علي‌اكبر(ع)، و خود امام حسين(ع) به صورت مبسوط بيان شده است. وقايع پس از شهادت امام حسين(ع) و بردن اهل بيت آن حضرت به كوفه و شام و بازگشت آنان به مدينه، شرح مناقب و مصائب امام رضا (ع) و امام موسي‌بن جعفر(ع) از مباحث پاياني كتاب است. كتاب داراي فصل‌بندي مرتبي نيست و به صورت مجلس به طرح مباحث پرداخته است.
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

مطالب مرتبط

تعداد بازديد اين صفحه: 2852
   
   
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما